کد خبر: 1200546
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱
معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران خبر داد
متأسفانه پوشاندن پلاک خودرو و موتورسیکلت در سطح تهران زیاد است. از زمان نصب دوربین‌های کنترل ترافیک در ورودی‌های مناطق طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا، رانندگان اقدام به پوشاندن پلاک خودرو با پارچه، چسب و مواردی از این دست می‌کنند و بعد از عبور از دوربین، پوشش را برمی‌دارند که این پوشش به عنوان تخلف محسوب می‌شود.
حسین فصیحی
جوان آنلاین: تلاش برخی رانندگان متخلف برای عبور از دوربین‌های نظارتی پلیس با پوشاندن یا مخدوش کردن پلاک خودروهایشان در جریان است. با وجود اینکه اطلاع‌رسانی زیادی از سوی پلیس در این‌باره صورت می‌گیرد و طرح‌های بسیاری هم انجام می‌شود با این حال در ورودی‌های مناطق طرح ترافیک و طرح کاهش شاهد بروز این تخلف یا جرم هستیم. در مواردی که این عمل از سوی پلیس راهور عملی مجرمانه تشخیص داده‌شود، مرتکب به دادسرا معرفی می‌شود و به تشخیص قاضی می‌تواند حبس از شش ماه تا یک سال در انتظار فرد باشد که در این‌باره با سرهنگ احسان مؤمنی، معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران گفتگو کرده‌ایم.
 
بروز تخلف یا عمل مجرمانه از سوی رانندگانی که با پوشاندن پلاک خودرو قصد عبور از دوربین‌های نظارتی پلیس را دارند، همواره در جریان است. تخلف یا عنوان مجرمانه چه مواردی را شامل می‌شود؟
متأسفانه پوشاندن پلاک خودرو و موتورسیکلت در سطح تهران زیاد است. از زمان نصب دوربین‌های کنترل ترافیک در ورودی‌های مناطق طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا، رانندگان اقدام به پوشاندن پلاک خودرو با پارچه، چسب و مواردی از این دست می‌کنند و بعد از عبور از دوربین، پوشش را برمی‌دارند که این پوشش به عنوان تخلف محسوب می‌شود. در صورتی که پلیس با چنین تخلفی مواجه شود، خودرو متوقف می‌شود و راننده مکلف است پوشش را رفع کند. پلیس از پلاک خودرو عکس می‌گیرد و فرد متخلف ملزم به شرکت در کلاس‌های آموزشی می‌شود که در طول هفته در ستاد پلیس برقرار است. فرد متخلف بعد از طی کردن آموزش، متعهد می‌شود دیگر مرتکب چنین تخلفی نشود. 
موضوع دیگر که به آن اشاره کردید، مخدوش کردن پلاک است که ارقام پلاک طوری دستکاری می‌شود که پلاک خودرو قابل‌خواندن نیست. مثلاً عدد ۳ تبدیل به ۲ می‌شود که این عمل جرم است. پلیس در مواجهه با این موارد از پلاک خودرو عکس می‌گیرد و فرد به اجراییات پلیس راهور معرفی و از طریق اجراییات پلیس، راننده به دادسرا معرفی می‌شود و دادسرا با وی برخورد قانونی می‌کند که جریمه نقدی و محکومیت در انتظار فرد است. در مواردی این دسته از رانندگان علاوه بر پرداخت خلافی خودروی خود ملزم هستند خلافی پلاک خودرویی که به واسطه مخدوش کردن برای آن جریمه ارسال می‌شود هم پرداخت کنند. 
براساس ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی هر کس در ارقام و مشخصات پلاک وسایل نقلیه موتوری زمینی، آبی یا کشاورزی تغییر دهد یا پلاک وسیله نقلیه موتوری دیگری را به‌آن الصاق نماید یا برای آن پلاک تقلبی به کار برد یا از چنین وسایلی با آگاهی به تغییر یا تعویض پلاک تقلبی استفاده کند به حبس از شش ماه تا یک سال محکوم خواهد شد. 
 
یکی از مصایبی که در این‌باره وجود دارد، این است که برخی مرتکبان دوباره دست به همان تخلف می‌زنند. در این‌باره چه باید کرد؟
پلیس مطابق قانون آن‌ها را به مرجع قضایی معرفی می‌کند. 
 
آیا مواردی وجود دارد که فرد به مرجع قضایی معرفی شود و آنچه در ماده ۷۲۰ به آن اشاره شده در مورد وی عملی شده‌باشد؟
این موضوع در حوزه قضایی است. پلیس صرفاً این افراد را به مرجع قضایی معرفی می‌کند و تصمیم‌گیری در این‌باره مربوط به قاضی است. 
 
یکی از موضوعاتی که مورد انتظار است اینکه پلیس به جای حضور میدانی از ظرفیت سیستمی در این‌باره استفاده کند. در حال حاضر این موضوع چقدر محقق شده‌است؟
این‌طور نیست که پلیس فقط به صورت میدانی خودروی متخلفان را متوقف کند. مأموران پلیس راهور از طریق دوربین‌های مرکز پیام و اپراتور‌های اجراییات به صورت شبانه‌روزی در حال کنترل ترافیک هستند. موارد بسیاری از این تخلف‌ها به صورت سیستمی بررسی می‌شود و فرد بعد از اینکه مرتکب تخلف شد، پلاک خودرو بررسی و برای مالک پیامک ارسال و مالک به دلیل پوشش پلاک به پلیس احضار می‌شود. در مواردی که راننده پلاک عقب خودرو را پوشانده‌باشد، پلیس مستقر در مرکز کنترل ترافیک با کمک دوربین، پلاک جلوی خودرو را بررسی و مالک را به پلیس احضار می‌کند. در مواردی هم رانندگان اقدام به دو پلاک خودرو می‌کنند که پلیس از طریق بررسی دوربین‌ها خودرو را کنترل و بعد از برداشتن پوشش، پلاک را شناسایی می‌کند و برای مالک پیامک احضار فرستاده می‌شود، از همین‌رو در حال حاضر این آمار نسبت به قبل به دلیل کنترل سیستمی کاهش یافته‌است. 
 
افرادی که قربانی مخدوش شدن پلاک می‌شوند، چه باید بکنند؟
این دسته از افراد باید با در دست داشتن مدارک هویتی خود و خودرو به مراکز اجراییات پلیس راهور مراجعه کنند تا با بررسی دوربین‌ها، اشتباه رخ داده رفع شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار