کد خبر: 1200080
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
کارشناس ارشد انرژی در گفتگو با «جوان»:

جوان آنلاین: کارشناس ارشد انرژی معتقد است بر اثر اعتماد به توان متخصصان داخلی بود که توانستیم با کمک تولید بار اول ابتدا نیاز داخلی خود را بومی‌سازی کنیم و به نتیجه برسانیم، سپس به صادرات خدمات فنی- مهندسی نفت و گاز رسیدیم که در نهایت منتج به همکاری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی شد. این اقدام بستری برای خنثی‌سازی تحریم‌ها و افزایش فروش نفت کشورمان فراهم کرد.

به باور بسیاری از کارشناسان، آنچه زمینه را برای حضور کشورمان در پالایشگاه‌های فراسرزمینی و افزایش تضمینی فروش نفت‌مان مهیا کرد، اعتماد به توان داخلی و دانش‌بنیانی کشور و استفاده حداکثری از محصولات تولید بار اول در صنایع نفت و گاز بود. این راهکار جدید که ایران با صادرات خدمات فنی- مهندسی به بازسازی پالایشگاه‌های نیمه‌فعال کشور‌های همسو اقدام می‌کند، یک سیاست بسیار مهم و جدید است. این روش، در بسیاری از کشور‌های تحریمی این امکان را به ایران خواهد داد که از سرمایه‌گذاری مستهلک اولیه کشور‌های تحریمی برای تبدیل کردن آن پالایشگاه‌های ساخته‌شده به یک پالایشگاه فراسرزمینی سازگار با نفت خام ایران برای خوراک ورودی استفاده کند. این مهم تنها و تنها با صادرات خدمات فنی- مهندسی دانش‌بنیان به وقوع پیوسته است. واقعیت این است که صنعت پالایشی کشور به دلیل تحریم‌های امریکا، با هزینه‌های فراوان مجبور به خودکفایی شد. در حال حاضر به حدی از توانمندی رسیده‌ایم که یک استراتژی جدید مبنی بر صدور خدمات فنی- مهندسی پیش پای جمهوری اسلامی برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها قرار گرفته است.
سعید میرترابی به عنوان کارشناس ارشد انرژی در گفتگو با «جوان» در خصوص قرارداد اخیر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با رئیس شرکت ملی نفت در جهت صرفه‌جویی ۵۰ میلیارد تومانی تولید تجهیزات راهبردی در کشور اظهار کرد: این یک روش معقول است که طی آن از یک طرف به رشد دانش‌بنیان‌ها کمک و از طرف دیگر، نیاز‌های صنایع را در حوزه تجهیزات راهبردی و استراتژیک برطرف می‌کنیم.
وی ادامه داد: حمایت از دانش‌بنیان‌ها به نحوی که بتوانند محصولات تولید بار اول خود را به سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی عرضه کنند، در واقع یک رزومه فروش برای آن‌ها به وجود می‌آورد. در واقع برای دفعات بعدی، آن‌ها راحت‌تر می‌توانند به فروش محصولات‌شان بپردازند.
این کارشناس ارشد انرژی خاطرنشان کرد: ممکن است برخی شرکت‌ها بر اثر تلاش و پیگیری خودشان به بازار‌های جهانی نیز راه پیدا کنند و فرصت‌های صادراتی برای کشور به وجود بیاورند.
میرترابی در خصوص استفاده از توانمندی‌های داخلی و دانش‌بنیانی کشور در صنعت نفت و گاز توضیح داد: بر اثر اعتماد به توان متخصصان داخلی بود که توانستیم با کمک تولید بار اول ابتدا نیاز داخلی خود را بومی‌سازی کنیم و به نتیجه برسانیم، سپس به صادرات خدمات فنی- مهندسی نفت و گاز رسیدیم که در نهایت منتج به همکاری در پالایشگاه‌های فراسرزمینی شد. این اقدام بستری برای خنثی‌سازی تحریم‌ها و افزایش فروش نفت کشورمان فراهم کرد.
وی ادامه داد: صدور خدمات فنی- مهندسی به دیگر کشور‌ها از جمله اقدامات مثبتی به شمار می‌رود که در سایه استفاده از توانمندی‌های داخلی و دانش‌بنیانی کشور محقق شد.
این استاد دانشگاه و کارشناس ارشد انرژی توضیح داد: اقدامات وزارت نفت در رابطه با افزایش روابط در حوزه انرژی با کشور‌های دیگر قابل توجه است. به طور مثال، ونزوئلا دارای منابع عظیم نفتی است، اما نفتش بسیار سنگین است و برای پالایش نیاز به نفت سبک‌تری مانند نفت ایران دارد.
میرترابی گفت: همکاری با این کشور راه گریز خوبی برای خنثی‌سازی تحریم‌های نفتی است. از آنجا که با استفاده از تولیدات بار اول و دانش‌بنیانی به تخصص فنی- مهندسی خوبی در صنایع نفت و گاز دست یافته‌ایم، می‌توانیم به همکاری در پالایشگاه‌های این کشور بپردازیم و زمینه را برای فروش بیشتر نفت خود فراهم کنیم.
این استاد اقتصاد دانشگاه گفت: صدور خدمات فنی- مهندسی به دیگر کشور‌ها و نوسازی تجهیزات پالایشگاهی آن‌ها در سایه اعتماد به توان داخلی و استفاده از توانمندی‌های دانش‌بنیانی کشور محقق شد.
میرترابی گفت: از آنجا که صنایع نفت و گاز جزو صنایع راهبردی در کشور هستند و خودشان درآمدزایی دارند، بستر برای استفاده از دستاورد‌های دانش‌بنیانی در آن‌ها فراهم بوده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار