جوان آنلاین: کارشناس انرژی معتقد است سازوکار سهمیهبندی فردی منجر به بهرهوری بیشتر سوخت و تشویق انتخابهای حملونقل هوشمندتر در بین مصرفکنندگان میشود و مصرف کلی بنزین را کاهش میدهد. بهرهوری بیشتر سوخت و کاهش اتکا به بنزین به کاهش انتشار کربن و آلودگی هوا کمک میکند و اصلاحات، افراد را قادر میسازد تا با بهینهسازی الگوهای مصرف بنزین خود در پولشان صرفهجویی کنند و به طور بالقوه منجر به افزایش پسانداز خانوار و ثبات اقتصادی شود. اصلاحات پیشنهادی توزیع عادلانه یارانهها را با تأمین نیازهای همه افراد، صرفنظر از مالکیت خودرو یا سطح درآمد تضمین میکند.
موضوع بنزین و یارانههای اعطایی به بنزین مشکل مهم حاکمیت اقتصادی ایران است. با فروش سهمیهای که در قالب اعطای یارانه بنزین به هر خودرو انجام میشود، بخش بزرگی از مردم بدون خودرو نمیتوانند از آن بهره ببرند، یعنی تقریباً ۵۰درصد مردم هیچ یارانهای دریافت نمیکنند. سیستم فعلی به نفع بخش قابل توجهی از جمعیتی که صاحب خودرو نیستند، ناکام است و همین امر باعث ایجاد نگرانی در مورد عدالت و ناکارآمدی میشود. در ادامه پیرامون اهمیت اصلاح اعطای یارانه بنزین به نفر به جای خودرو با آقای محمدرضا کارگذار کارشناس انرژی به گفتگو پرداختیم که میخوانید.
محمدرضا کارگذار کارشناس انرژی با اشاره به مشکلات موجود در زمینه اعطای سهمیه بنزین به خودرو گفت: سیستم یارانه فعلی در درجه اول به نفع صاحبان خودرو است و بخش بزرگی از جمعیت را بدون هیچ مزیتی رها میکند. تخصیص یارانه براساس نیازهای فردی یا الگوهای مصرف نیست که منجر به توزیع ناعادلانه منابع میشود. همچنین شیوه فعلی اعطای یارانه بنزین منجر به افزایش تقاضا، ناکارآمدی و آسیبهای زیست محیطی شود.
وی در رابطه با راهکار اجرایی در این زمینه و حل معضل قاچاق و مصرف بالا را اصلاح یارانه انرژی در بخش بنزین و اعطای سهمیههای جدید مبتنی بر نفر اعلام کرد و گفت: به جای اعطای یارانه بنزین به خودروها باید به هر فرد براساس نیاز حمل و نقل و ترجیحات خود سهمیه بنزین داده شود. در کنار این اصلاح، بازاری نیز شکل خواهد گرفت که در آن افراد بتوانند سهمیههای استفاده نشده خود را با دیگرانی که نیاز به بنزین اضافی دارند معامله کنند.
کارگذار در مورد مزایای سهمیهبندی بنزین فردی و طرح بنزین برای همه گفت: با همسویی تخصیص یارانهها با الگوهای مصرف فردی، میتوان اقتصاد را بهینه کرد. افرادی که فراتر از الگوی بهینه بنزین مصرف میکنند، باید قیمت بالاتری بپردازند و مصرف کارآمدتر را تشویق میکنند. اعطای سهمیه به افراد به جای خودرو، توزیع عادلانه یارانهها را تضمین میکند و به نفع کسانی است که خودرو ندارند یا مصرف پایینی دارند. اصلاحات پیشنهادی نه تنها بیعدالتی موجود را اصلاح میکند، بلکه منافع اقتصادی را برای افراد ایجاد میکند و در عین حال ثبات قیمت را برای صنعت حملونقل حفظ میکند و در نتیجه یک وضعیت برد- برد برای کشور ایجاد میکند.
وی در پایان تأکید کرد: ثابت شده است که سیستم فعلی اعطای یارانه بنزین به خودروها با محدودیت دسترسی، نابرابری و انحرافات بازار مشکلساز است. اصلاح پیشنهادی سهمیههای بنزین فردی و ایجاد بازار مبادلات سهمیهای به این مسائل و در عین حال ارتقای کارایی و پایداری اقتصادی میپردازد. این اصلاحات با همسوکردن تخصیص یارانهها با الگوهای مصرف فردی، توزیع عادلانه منابع را تضمین میکند و استفاده کارآمدتر و پایدارتر از بنزین را تشویق میکند. مزایای طرح بنزین برای همه از نظر کارایی اقتصادی و عدالت اجتماعی نیز بسیار مهم و کاربردی است.