کد خبر: 1199871
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۱
مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه گفت: دادگاه کیفری رسیدگی به اتهامات اعضای اصلی کادر رهبری و سرکردگان جنایتکار گروهک تروریستی منافقین در تاریخ ۲۱ آذرماه سال جاری به صورت علنی در دادگاه کیفری یک دادگستری استان تهران در محضر قضاوت وجدان‌های بیدار ملت‌های آزادی خواه برگزار خواهد شد.

سخنگوی قوه قضائیه از رسیدگی علنی به اتهامات سرکردگان گروهک تروریستی در ۲۱ آذرماه خبر داد.
مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه گفت: دادگاه کیفری رسیدگی به اتهامات اعضای اصلی کادر رهبری و سرکردگان جنایتکار گروهک تروریستی منافقین در تاریخ ۲۱ آذرماه سال جاری به صورت علنی در دادگاه کیفری یک دادگستری استان تهران در محضر قضاوت وجدان‌های بیدار ملت‌های آزادی خواه برگزار خواهد شد.
وی افزود: در کنار برپایی این دادگاه قرار است به یکایک جنایت‌ها، نسل‌کشی ها، خیانت‌ها و خباثت‌های این فرقه سراسر آلوده و منفور علیه آحاد بشریت و ملت مظلوم ایران رسیدگی و تصمیم قاطع و قانونی اتخاذ و با صلابت اجرا شود.
ستایشی افزود: پیش از این اعلام شده‌بود که اراده دستگاه قضایی آن است که با اهتمام تمام و بدون اندک مسامحه گریبان همه جنایتکاران علیه ملت ایران را در ابعاد مختلف رها نساخته و در این مسیر از همه ابزار‌های قانونی و حقوقی برای استیفای حقوق مسلم ملت ایران در رسیدگی به ابعاد مختلف پرونده‌های گروهک‌های تروریستی استفاده خواهیم کرد. گروهک تروریستی موسوم به مجاهدین خلق از جمله گروهک‌هایی است که در طول سالیان متمادی جنایت‌های بی‌شماری را علیه آحاد بشریت مرتکب شده و امروز نوبت ورق خوردن تک‌تک این خباثت‌هاست؛ خباثت‌هایی که روی سیاه‌ترین چهره‌های تاریخی را سفید کرده‌است. قوه قضائیه به ملت سربلند و آزاده ایران اسلامی تعهد دارد که بدون گذر از این شقاوت‌ها با رعایت تمامی جوانب تشریفات حقوقی و قانونی و قضایی همه اتهامات مطروحه به دقت و موشکافانه بررسی و در‌باره آن در موعد مقرر و قانونی اتخاذ تصمیم کند.
آخرین وضعیت پرونده توماج صالحی
سخنگوی قوه قضائیه در مورد آخرین وضعیت پرونده توماج صالحی گفت: پرونده این فرد بر اساس گزارش ضابطان خاص به دادسرای عمومی و انقلاب اصفهان ارجاع شد و براساس اتهامات مطرح شده در پرونده، تحقیقات کامل و جامعی در حوزه بازپرسی انجام شد و پس از انجام تحقیقات، تفهیم اتهامات صورت گرفت و قرار قانونی در خصوص این فرد صادر شد.
وی گفت: بعد از صدور دو قرار قانونی برای این فرد، این پرونده به دادگاه ارسال شد. در دادگاه با صرف وقت به اتهامات وی رسیدگی شده و دادگاه رأی پرونده را صادر کرد. در راستای حقوقی که قانون برای متهمان در نظر گرفته‌است، متهم از حق قانونی خود استفاده و نسبت به حکم دادگاه بدوی اعتراض و درخواست فرجام‌خواهی کرده‌است که پرونده به دیوان عالی کشور ارسال شد. دیوان عالی کشور با ارجاع پرونده به یکی از شعب، فرایند رسیدگی را انجام می‌دهد. در دیوان عالی کشور قضات به پرونده‌ها با دقت رسیدگی می‌کنند تا حقی از کسی ضایع نشود. نهایتاً قضات رسیدگی‌کننده به این پرونده تصمیمی که می‌گیرند مبین اعمال مقررات قسمت دوم از بند ب ماده ۴۶۹ است.
سخنگوی قوه قضائیه افزود: دادگاه در مقام توجه به تصمیم مرجع بالاتر با رعایت مقررات ۲۴۲ آیین دادرسی کیفری یکی از قرار‌های شدید که قرار بازداشت موقت «فک» می‌کند و تبدیل به «قرار وثیقه» می‌شود و متهم وثیقه را تودیع می‌کند و آزاد می‌شود. پرونده در جریان رسیدگی است.
ستایشی گفت: نظر مرجع بالاتر این بوده که نسبت به برخی از اتهامات باید دادگاه تصمیم دیگری اتخاذ کند. ان‌شاءالله در آینده این پرونده رسیدگی خواهد شد و مطابق مقررات اطلاع‌رسانی می‌کنیم.

مبارزه با فساد ادامه دارد
سخنگوی قوه قضائیه در رابطه با آخرین وضعیت دادگاه‌های رسیدگی به مفاسد اقتصادی بیان کرد: رسیدگی به پرونده‌های مفاسد اقتصادی جزو اولویت‌های اصلی و دائم دستگاه قضایی است. مبارزه با مفاسد را در دو بخش پیگیری می‌کنیم. اولین بخش، مبارزه قاطع و ریشه‌ای با زمینه‌ها و گلوگاه‌های مفاسد اقتصادی است. نظارت مستمر بر نهاد‌ها و دستگاه‌هایی برخوردار از منشأ‌های فساد در دستورکار قرار دارد.
ستایشی بیان کرد: اقداماتی در حوزه پیشگیری از وقوع جرم از جمله برگزاری جلسات با بانک‌ها، بازدید‌های مستمر از بنادر و انبار‌ها اموال تملیکی انجام شده‌است. تأکید زیادی روی رصد مداوم گلوگاه‌های فساد و خشکاندن آن‌ها شده‌است.
وی گفت: در این زمینه پرونده‌های متعدد و بعضاً سنگینی تشکیل شده‌است که در حوزه‌های تجارت، خودرو و حوزه‌های مختلف بوده‌است که به موقع و مطابق مقررات اطلاع‌رسانی می‌شوند. روند مبارزه با فساد ادامه دارد.

کیفرخواست پرونده مهرجویی صادر می‌شود
وی در توضیح آخرین وضعیت پیگیری‌های قضایی پرونده مرحوم داریوش مهرجویی و همسرش گفت: با توجه به اینکه پرونده جنایی و کیفری بوده و در مرحله دادسرا است. باید تمام ابعاد و زوایای پرونده در اطلاع‌رسانی‌ها مورد توجه قرار گیرد؛ در پرونده مرحوم داریوش مهرجویی و همسرش تا الان چهار متهم که حاضر در صحنه قتل بودند، به اعمال ارتکابی اقرار کردند و علاوه بر آن امارات دیگری در پرونده وجود دارد که بر این موضوع و ارتکاب قتل دلالت دارد و اظهارات متهمان با شرح معاینه جسد مقتولان از حیث صدمات وارده و علت تامه فوت مطابقت دارد.
ستایشی گفت: یکی از نکات، آلت قتاله خون‌آلود و اموال مسروقه در محل اختفای متهمان بوده‌است، همچنین طلای کشف‌شده که به تأیید دخترشان رسیده‌است و خونی در محل ارتکاب جرم کشف‌شده که با خون یکی از متهمان انطباق داشته و گوشی مقتولان که از منزل یکی از متهمان کشف شده‌است.
سخنگوی قوه قضائیه گفت: طبق روال دقیق و موشکافانه‌ای که پرونده دارد، در نیمه اول آذرماه پرونده به صدور کیفرخواست منتهی خواهد شد.
ستایشی درباره پرونده دو روزنامه‌نگار به نام‌های سعیده شفیعی و نسیم سلطان‌بیگی گفت: این دو متهم علاوه بر تبلیغ علیه نظام، مطالبی را به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور به رسانه‌های معاند و افراد وابسته به گروهک‌ها مثل رسانه هرانا مربوط به حوزه ضد انقلاب ارسال کرده‌اند.
وی افزود: اقدامات این دو نفر پذیرفته نیست که مطالب آن‌ها در رسانه‌های ضد انقلاب و ضد‌بشری منتشر و بازنشر می‌شود. هر دو متهم به اتهام اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام به سه سال و شش ماه و یک روز حبس تعزیری، دو سال ممنوعیت خروج از کشور و منع عضویت در گروه‌های سیاسی محکوم شدند و حکم یکی از آن‌ها چند روز قبل اجرا شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار