کد خبر: 1198044
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۷
با تصویب صدور معافیت تحصیلی برای دانشجویانی که با مدرک دیپلم از کشور خارج شده و دانشجوی پزشکی و دندانپزشکی در کشورهای دیگر هستند این افراد می‌توانند به کشور تردد داشته باشند.

جوان آنلاین: طرح معافیت دانشجویان خارج از کشور در مجلس شورای اسلامی تصویب شد اما این بار برای دانشجویانی که با مدرک دیپلم از کشور خارج شده و مشغول تحصیل در رشته‌های پزشکی و دندانپزشکی هستند.

به گزارش فارس، در واقع طبق مواد ۳۳، ۳۵، ۳۶ و ۳۷ فقط کسانی که دارای مدرک کارشناسی بودند برای ادامه تحصیل در خارج از کشور و دریافت معافیت تحصیلی اجازه داشته و طبق قانون دیپلمه‌ها چنین اجازه‌ای را نداشتند اما در سال‌های اخیر با تعداد جوانانی مواجه بودیم که در مقطع دیپلم و زیر دیپلم از کشور خارج شده و برای تحصیل به کشورهای دیگر نظیر آسیای شرقی، روسیه و ترکیه می‌رفتند.

نوجوانی که بعد از خروج از کشور با توجه به عدم تعیین تکلیف وضعیت خدمت سربازی و نداشتن معافیت تحصیلی نمی‌توانستند دوباره به کشور مراجعه کرده و حتی دیداری با خانواده‌ها داشته باشند؛ دوری از خانواده، مشکلات اقامت در کشور خارجی، مسائل مالی و دوری از موطن موجب بروز مسائل و مشکلاتی برای این دسته از جوانان ذکور ایرانی شده بود.

اما حالا یکی از جدیدترین مصوباتی که در صحن مجلس تصویب شده و برای تأیید به شورای نگهبان ارسال شده است همین موضوع معافیت تحصیلی دانشجویان خروجی از کشور با مدرک دیپلم است؛ بدین صورت که وزارت بهداشت در لایحه‌ای پیگیری موضوع معافیت تحصیلی دیپلمه‌های مشغول به تحصیل در رشته‌های پزشکی خارج از کشور را مطرح کرده تا این دسته از افراد بتوانند معافیت تحصیلی گرفته و به داخل کشور تردد داشته باشند؛ این لایحه در کمیسیون امنیت مورد موافقت ستاد کل نیروهای مسلح قرار گرفته و با توجه به ضرورت اجرای سریع‌تر آن در برنامه هفتم که در حال رسیدگی در مجلس شورای اسلامی است مورد پیگیری قرار گرفته و بعد از تصویب در صحن علنی برای تأیید نهایی به شورای نگهبان رفته است.

لایحه ای که با تصویب احتمالی آن حدود 20 تا 25 هزار نفر دانشجوی پزشکی و دندانپزشکی که با مدرک دیپلم از کشور خارج شده بودند برای تردد به کشور هیچ مشکلی ندارند و می‌توانند در حین تحصیل در خارج از کشور به ایران سفر کرده و در عین حال تحصیل خود را در کشور خارجی ادامه دهند؛ بعد از اتمام تحصیل این افراد خدمت سربازی خود را انجام خواهند داد.

با تصویب این لایحه در مجلس شورای اسلامی دغدغه حدود ۲۵ هزار جوان ذکور دانشجوی رشته پزشکی و خانواده‌های آنها برای ادامه تحصیل و همچنین تردد به کشور برطرف شده و از سوی دیگر با بازگشت این تعداد جوانان به کشور، می‌توان به حل مشکل کمبود پزشک و دندانپزشک امیدوار بود.

گفتنی است با تصویب چنین قانونی در آینده افرادی که متقاضی تحصیل در خارج از کشور هستند می‌توانند با مدرک دیپلم هم از کشور خارج شوند و دیگر لازم نیست نوجوانان و جوانان عزیز ایرانی با مدرک زیر دپیلم برای ادامه تحصیل به خارج از کشور رفته و دچار مشکل شوند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار