کد خبر: 1197342
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۹
در جمع کارآفرینان و وزرای کشور تاجیکستان
وزیر نیرو، روند تحقق تفاهم‌نامه‌های میان ایران و تاجیکستان را مطلوب دانست و گفت: برای توسعه مناسبات اقتصادی میان دو کشور، روابط کارگزاری بانکی و مالی تهران دوشنبه باید توسعه یابد.

جوان آنلاین: "علی اکبر محرابیان" که به همراه آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور به آسیای میانه سفر کرده است، در جمع کارآفرینان، وزرا و سایر مسئولان کشور تاجیکستان در شهر دوشنبه گفت: این دیدار فرصت مغتنمی برای تبادل نظر جهت استفاده بهینه از ظرفیت‌های اقتصادی بین دوکشور است.

به گزارش وزارت نیرو، وی با بیان اینکه غلبه بر چالش‌های جهان در قرن حاضر، نیازمند چند جانبه‌گرایی، احترام به حقوق بین‌الملل، اصلاح نهاد‌های اقتصادی و توسعه همکاری‌های بین‌المللی است، افزود: امروزه پیشرفت‌های علمی و فناورانه، تأثیراتی گسترده بر فرایند رشد اقتصادی و توسعه پایدار در تمامی کشور‌های جهان داشته و موجب ارتقای مراودات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی و نهایتاً پدید آمدن اقتصاد‌های بزرگ نوظهور شده است.

وی خاطرنشان کرد: این تحولات، گسترش روزافزون روابط اقتصادی، تجاری و توسعه سرمایه‌داری میان کشور‌های در حال توسعه و اقتصاد‌های در حال انتقال را نیز به دنبال داشته و نقش آنان را در اقتصاد جهانی با رشد فزاینده همراه کرده است.

وزیر نیرو با تاکید بر ضرورت فراهم کردن زیرساخت‌ها برای توسعه صنعتی ادامه داد: برق از مهمترین زیرساخت‌ها برای توسعه صنعتی به شمار می‌رود و انرژی برق نقش محوری در توسعه اقتصادی و رفاه جوامع، اقتصاد‌های بزرگ در حال ظهور جهان و سایر کشور‌های در حال توسعه ایفا کرده و نقش این انرژی در توسعه اقتصادی چنان است که به دلیل امکان به کارگیری تکنولوژی‌های مدرن‌تر و نیز ملاحظات زیست محیطی، در تمامی زمینه‌های فعالیت می‌تواند به عنوان انرژی مناسب انتخاب شود.

محرابیان با اشاره به منابع کم نظیر انرژی، معادن و کریدور حمل و نقل زمینی و دریایی شمال و جنوب در ایران افزود: ما به شکل جدی علاقه‌مند هستیم تا برای متنوع‌سازی روابط اقتصادی خود، در همکاری‌های بین‌المللی حضور و مشارکتی فعال‌تر داشته باشیم.

وی با تاکید بر موقعیت محوری ایران هم در منطقه مهم خاورمیانه و هم در مناطق آسیای مرکزی و همچنین در دریای خزر گفت: ایران می‌تواند به طور همزمان در منطقه با هم گرایی اقتصادی و سیاسی با کشور‌های حاشیه خزر و عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا منافع اوراسیا را پیگیری کند و در سطوح منطقه‌ای هم در آسیای مرکزی و هم در خزر با کشور‌های اوراسیا می‌توانند همکاری‌های ثمر بخش داشته باشد.

محرابیان بر ضرورت ایجاد نهاد‌هایی موثر به منظور حل و فصل مسائل، توسعه، امنیت و همکاری‌های بیشتر اشاره کرد و گفت: این نهاد‌ها می‌توانند در توسعه منطقه‌ای و همگرایی‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی گام‌های موثری بردارند.

وزیر نیرو ادامه داد: ایران از نخستین کشور‌هایی بود که در سال ۱۹۹۱ به صورت رسمی استقلال جمهوری تاجیکستان را به رسمیت شناخت و جز نخستین کشور‌هایی بود که سفارت خود را در شهر دوشنبه تاسیس کرد و روابط ما با کشور دوست و برادر منبعث از قرابت‌های فرهنگی، تاریخی و زبانی است.

وی با اشاره به اهمیت بالای تعامل و همکاری با کشور تاجیکستان برای دولت سیزدهم اظهار داشت: تاجیکستان نخستین کشوری بود که آیت الله رئیسی، رییس جمهور اسلامی ایران به آن سفر کردند و در طی این سفر ۸ سند همکاری بین دو کشور امضا شد.

وزیر نیرو همچنین به سفر رییس جمهور تاجیکستان به ایران اشاره کرد و گفت: در سفر رییس‌جمهوری تاجیکستان به تهران نیز ۱۸ سند همکاری بین دو کشور امضا شد.

محرابیان با بیان اینکه سفر روسای جمهور دو کشور نماد بارز حداکثر تمایل سیاسی دو کشور به گسترش روابط است، خاطرنشان کرد: تاکنون پانزده اجلاس کمیسیون مشترک بین دو کشور برگزار شده و در نتیجه این نشست ها، همکاری‌های متعددی طرح، توافق و اجرا شده است.

وی در مورد برخی توافق‌ها نیز که هنوز اجرایی نشده اند، گفت: مواردی از توافق‌ها نیز بوده که باوجود حصول توافق، هنوز به اجرا در نیامده اند و این سوابق، نه تنها نشان دهنده وجود بستر مناسب همکاری میان دو کشور دوست و برادر است، بلکه گویای این واقعیت است که برای تحقق آنها، به عزم و اراده همه ما نیازمند است.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه روند تحقق تفاهم‌های دو کشور، در سطح مطلوب و درخور روابط خوب و صمیمانه سیاسی دو کشور دوست و برادر بوده است، ادامه داد: مشکلات و موانعی در راه انجام برخی توافقات وجود دارد که لازم است دبیرخانه‌های کمیسیون مشترک نسبت به آسیب شناسی این موضوع اقدام کنند.

محرابیان بر ضرورت توسعه روابط کارگزاری بانکی و مالی میان دو کشور تاکید کرد و گفت: ما با قانون تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی در جمهوری اسلامی ایران موسوم به فیپا، یکی از مترقی‌ترین و جامع‌ترین قوانین حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی در سطح منطقه را ایجاد و سرمایه‌گذاران خارجی را از حقوقی همانند اتباع داخلی برخوردار کرده‌ایم.

وی افزود: با عزم و اراده برگرفته از مشترکات و روابط دوستانه دو کشور، این رویداد‌ها به صفحه جدیدی در توسعه همه جانبه همکاری‌ها و رفع موانع بدل شود و در شانزدهمین کمیسیون مشترک ایران و تاجیکستان که بزودی در دی ماه سالجاری (دسامبر ۲۰۲۳) در دوشنبه برگزار خواهد شد، شاهد توسعه مناسبات و تعاملات دو کشور در بخش‌های مختلف باشیم.

در حاشیه این مراسم با حضور "مجتبی اکبری" رییس امور بین الملل وزارت نیرو و "محمدزاده" نماینده کشور تاجیکستان یادداشت تفاهم کمیته پیگیری پانزدهمین سند کمیسیون مشترک ایران و تاجیکستان امضا شد.

بر اساس این تفاهم نامه مقرر شده است شانزدهمین کمیسیون مشترک بین دو کشور در دی ماه سال جاری در شهر دوشنبه برگزار شود. ر شانزدهمین کمیسیون مشترک ایران و تاجیکستان نمایشگاهی با حضور کارآفرینان و شرکت‌های بزرگ نیز در تمام زمینه‌ها برپا می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار