کد خبر: 1197327
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۴
در شرایطی که در سایه محاصره سنگین علیه غزه و تمام شدن سوخت وضعیت بیمارستان‌های این منطقه وحشتناک بوده و پزشکان با فعالیت شبانه‌روزی حتی آب و نان برای خوردن ندارند، رژیم اشغالگر به حملات عامدانه علیه بیمارستان‌ها و کادر پزشکی نوار غزه ادامه می‌دهد.

جوان آنلاین: در سایه تداوم حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی غزه، هلال احمر فلسطین اعلام کرد که رژیم اشغالگر روز گذشته در چند نوبت محوطه بیمارستان قدس در نوار غزه را بمباران کرد که انفجارهای مهیبی در پی داشت.

تداوم بمباران بیمارستان‌های غزه توسط اشغالگران

به گزارش تسنیم، هلال احمر فلسطین با صدور بیانیه‌ای گزارش داد که ما نمی‌توانیم به درخواست شهروندان آسیب دیده از حملات رژیم اشغالگر در محوطه بیمارستان قدس پاسخ دهیم و قادر به کمک‌رسانی به آنها نیستیم. خدمات رسانی در بیمارستان‌های غزه به دلیل کمبود شدید سوخت کاهش یافته است.

وزارت بهداشت فلسطین در غزه نیز اعلام کرد که وضعیت در بیمارستان قدس به مرحله بسیار بحرانی رسیده است و ژنراتور اصلی بیمارستان پس از اتمام سوخت متوقف شد و تلاش‌هایی برای استفاده از انرژی خورشیدی برای پمپاژ آب به داخل این بیمارستان وجود داشت که اشغالگران این تاسیسات را نیز هدف قرار می‌دهند. وضعیت این بیمارستان در سطح آب و غذا نیز بسیار بحرانی بوده و اشغالگران کاروانی که در راه بیمارستان قدس بود را بمباران کردند و هیچ مکان امنی در غزه وجود ندارد.

از کار افتادن نیمی از بیمارستان‌های غزه

بر اساس گزارش وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه، از 35 بیمارستان غزه 18 بیمارستان از کار افتاده است.

«مروان الجیلانی» مدیر کل جمعیت هلال احمر فلسطین در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که ارتباطات جمعیت هلال احمر با کادر پزشکی بیمارستان قدس در سایه بمباران‌های شدید رژیم اشغالگر، به طور کامل قطع شده است و به دلیل تمام شدن سوخت، برق اتاق عمل بیمارستان قطع شده و تجهیزات بخش‌ مراقبت‌های ویژه نیز از کار افتاده است.

وی افزود، تلاش‌هایی برای استفاده از دو ژنراتور کوچک جهت تامین برق برای مقاصد حیاتی و تلاش برای استفاده از انرژی خورشیدی با هدف پمپاژ آب وجود دارد، اما برخی از این سیستم‌ها هدف حملات رژیم صهیونیستی قرار گرفتند و منهدم شدند.

این مسئول فلسطینی تاکید کرد، وضعیت بیمارستان قدس نه تنها از نظر سوخت، بلکه از نظر تامین آب و غذا بحرانی است و تاکنون هیچ کمکی از گذرگاه رفح به بیمارستان‌های شمال نوار غزه از جمله بیمارستان الشفاء و قدس و اندونزی نرسیده است.

اشغالگران عامدانه تیم‌های پزشکی را هدف قرار می‌دهند

از سوی دیگر دکتر «محمد زقوت» مدیر بیمارستان‌های نوار غزه در گفتگو با اسپوتنیک نسبت به قتل عام هزاران بیمار طی چند ساعت بعد از تمام شدن کامل سوخت هشدار داده و اعلام کرد که رژیم اشغالگر مستقیما و به شکل عامدانه کادر پزشکی و آمبولانس‌ها را هدف قرار می‌دهد. رژیم صهیونیستی همچنین مانع ورود پزشکان و پرستاران داوطلب از کشورهای مختلف به غزه می‌شود و به همین دلیل اعضای کادر پزشکی در غزه مجبورند شبانه‌روزی و بسیار بیش از ظرفیت و توان خود کار کنند.

وی افزود، اشغالگران همه بیمارستان‌های غزه را هدف قرار می‌دهند و جدیدترین مورد آن بیمارستان کودکان النصر و بیمارستان روان‌پزشکی و بیمارستان اندونزی و قدس بود. 6 بیمارستان دولتی و بیش از 10 بیمارستان خصوصی در نوار غزه به طور کامل از کار افتاده‌اند. علاوه بر سوخت، مشکل بزرگی برای تامین دارو و آب و غذا به ویژه در شمال غزه وجود دارد و می‌توان گفت این خدمات اساسی در شمال غزه نایاب شده است و نه برای بیماران و نه کادر پزشکی حتی نان و آب هم یافت نمی‌شود.

دکتر زقوت تصریح کرد، این درحالی است که بیمارستان‌ها مملو از بیماران و مجروحان بوده و بیش از 200 درصد ظرفیت بیمارستان‌ها پر شده و اشغالگران اجازه انتقال بیماران به خارج از غزه را نمی‌دهند. در سایه بمیاران‌های شدید و مداوم با تعداد چشمگیر مجروحان و شهدا مواجهیم که بسیاری نیاز به عمل جراحی دارند و در سایه نبود امکانات شرایط بسیار سخت‌تر می‌شود.

کشتار جمعی مجروحان به دلیل نبود تجهیزات پزشکی

این مسئول بیمارستان‌های غزه تاکید کرد، بسیاری از مجروحان به دلیل نبود تجهیزات پزشکی جان خود را از دست می‌دهند. قطع برق در نتیجه نبود سوخت به معنای یک کشتار بزرگ در همه بیمارستان‌ها به ویژه منطقه شمال غزه است. ما به روش‌های زیادی برای تامین برق متوسل شدیم و سعی کردیم از انرژی خورشیدی استفاده کنیم اما اشغالگران همه تاسیسات را بمباران می‌کنند. همه حملات دشمن صهیونیستی به بیمارستان‌های غزه با برنامه‌ریزی و عامدانه است و مستقیما کادر پزشکی را نیز هدف قرار می‌دهد.

وی ادامه داد، اشغالگران می‌خواهند همه چیز را در غزه نابود کنند. پزشکان نیز شرایط بسیار دشواری دارند و بسیاری از آنها خانواده‌هایشان را از دست داده و در حین انجام کار متوجه شهادت فرزندان و اعضای خانواده خود می‌شوند. آنها حتی فرصت استراحت ندارند. داروهای مراقبت مرکزی و داروهای بیهوشی، آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای سوختگی، تجهیزات پزشکی برای ترمیم شکستگی‌ها، دستگاه‌های اشعه ایکس و ... مهمترین نیازهای بخش پزشکی غزه بوده و ما در سطح امکانات ابتدایی نیز بسیار کمبود داریم.

دکر زقوت گفت که اشغالگران حتی قبل از جنگ نیز مانع ورود بسیاری از تجهیزات پزشکی به غزه می‌شدند و ما تا 45 درصد از کمبود دارو و امکانات پزشکی رنج می‌بردیم که این وضعیت بعد از آغاز تجاوزات دشمن بسیار وحشتناک شد و قابل توصیف نیست. پزشکان در اینجا بیش از 16 ساعت به طور مداوم کار می‌کنند و در نهایت حتی چند خرما برای خوردن نیز پیدا نمی‌کنند.

در همین زمینه «احمد المنظری» مدیر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت برای شرق مدیترانه با اشاره به اینکه وضعیت بهداشتی غزه دردناک و فاجعه‌بار است تاکید کرد، بیمارستان‌هایی که هنوز در غزه فعال هستند نمی‌توانند خدمات بهداشتی و پزشکی ارائه دهند. خدمات سزارین کاملا از دسترس خارج شده و جان مادران و نوزادان به شدت در خطر است.

سازمان جهانی بهداشت از شهادت دست کم 192 تن از اعضای کادر پزشکی در نوار غزه بر اثر تجاوزات وحشیانه رژیم اشغالگر خبر داده و تاکید کرد که بعد از بمباران تعداد زیادی از بیمارستان‌ها و مراکز پزشکی و آمبولانس‌ها و نیز در سایه اتمام ذخایر سوخت، بخش بهداشت غزه دیگر قادر به ارائه خدمات به مجروحان نیست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار