کد خبر: 1196933
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۴
منابع رسانه‌ای روز سه شنبه از استقرار ناو هواپیمابر چین در دریای چین جنوبی همزمان با رزمایش‌های نیروی دریایی آمریکا با کره جنوبی و فیلیپین خبر دادند.

جوان آنلاین: همزمان با رزمایش آمریکا فیلیپین و کره جنوبی در منطقه ناو هواپیمابر «شاندونگ» نیروی دریایی چین روز سه شنبه وارد دریای چین جنوبی شد.

به گزارش فارس به نقل از وبگاه «نیروی دریایی آمریکا»، این ناو هواپیمابر را سه کشتی جنگی دیگر چین همراهی می‌کنند. این سومین استقرار ناو هواپیمابر شاندونگ در غرب اقیانوس آرام در سال جاری است.

این در حالی است که ناو‌های «ریگان» و «وینسون سی اس جی» نیروی دریایی ایالات متحده در حال انجام تمرینات با نیروی دریایی ژاپن هستند. این رزمایش از شنبه آغاز شد.

این تحرکات در حالی صورت گرفته که سخنگوی فرماندهی جنوبی ارتش چین اخیرا با هشدار به فیلیپین گفت که این کشور فوراً اقدامات تحریک‌آمیز را متوقف و از تشدید تنش اجتناب کند.

چین و فیلیپین تاکنون تنش‌هایی در آب‌های مورد مناقشه در «دریای چین جنوبی» داشته‌اند و اخیرا اتهاماتی مبنی بر برخورد کشتی گارد ساحلی چین با یک قایق فیلیپینی مطرح شده است. چین می‌گوید ۹۰ درصد دریای چین جنوبی تحت تملک این کشور قرار دارد که مناطق انحصاری اقتصادی ویتنام، مالزی، برونئی، اندونزی و فیلیپین را شامل می‌شود.

«تیان جونلی» سخنگوی فرماندهی جنوبی ارتش چین گفت: «ما از فیلیپین می‌خواهیم فوراً تجاوزات و اقدامات تحریک‌آمیز خود را متوقف و از تشدید تنش اجتناب کند.»

مقام‌های فیلیپینی ادعا می‌کنند، قوای چین از زمان شروع ریاست جمهوری «فردیناند مارکوس جونیور» در ژوئن ۲۰۲۲ به دلیل رویکرد دولت وی برای برقراری روابط نظامی نزدیک‌تر با واشنگتن، رفتار با کشتی‌های فیلیپینی را تهاجمی‌تر کرده‌اند.

در بحبوحه تنش‌های مانیل و پکن بر سر جزایر و آب‌های مورد مناقشه، ارتش آمریکا به دنبال دسترسی بیشتر به پایگاه‌های نظامی در فیلیپین و تنش‌زایی روزافزون در منطقه است.

دریاسالار «جان آکوئیلینو» فرمانده نیرو‌های نظامی آمریکا در منطقه هند و اقیانوس اخیرا دیداری با ژنرال «رومئو براونر» رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح فیلیپین برگزار کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار