کد خبر: 1196797
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۶
حامیان فلسطین در انگلیس پس از برگزاری چندین تظاهرات پرشمار در این کشور، درحالی برای راهپیمایی شنبه آتی آماده می‌شوند که مقامات لندن به بهانه مصادف شدن این حرکت اعتراضی با سالروز بزرگداشت قربانیان جهانی اول، مخالف هستند.

جوان آنلاین: پلیس لندن از برگزارکنندگان تظاهرات روز شنبه خواسته تا این حرکت اعتراضی را به زمان دیگری موکول کنند. آده آدلکان، دستیار رئیس پلیس لندن با صدور بیانیه‌ای ادعا کرد: «خطر خشونت و بی نظمی از سوی برخی گروه‌ها در حال افزایش و این مساله در آستانه یک آخر هفته مهم و شلوغ در پایتخت نگران کننده است.»

به گزارش ایرنا، وی با بیان اینکه بیش از ۱۶۰ نفر طی یک ماه گذشته به اتهام جرائم مرتبط با تبعیض نژاد، خشونت و حمله به پلیس دستگیر شده‌اند افزود: «پیام ما به سازمان‌دهندگان تظاهرات روز شنبه روشن است: از شما می‌خواهیم که فوراً تجدید نظر کنید. برگزاری هیچ اعتراضی در لندن در آخر هفته مناسب نیست.»

نهاد‌های برگزار کننده تظاهرات روز شنبه قصد دارند تا در ادامه اعتراضات به کشتار فلسطینیان، در بزرگترین پارک لندن موسوم به «هاید پارک» تجمع و به سمت سفارت ایالات متحده راهپیمایی کنند. بن جمال رئیس سازمان موسوم به ائتلاف همبستگی با مردم فلسطین اظهار داشت که این تظاهرات با مراسم یادبود قربانیان جنگ جهانی اول که مقابل بنای گور نمادین، در نزدیکی دفتر نخست وزیری برگزار می‌شود تداخل ندارد.

وی در گفتگو با ایرنا گفت: «ما طی چند هفته گذشته روز‌های شنبه تظاهرات کرده‌ایم و این روز به یک سنت تبدیل شده است.» این فعال مدنی با بیان اینکه پلیس از قبل در جریان مسیر تظاهرات روز شنبه قرار داشت، احتمال بروز بی‌نظمی در راهپیمایی روز شنبه و خسارت به بنای گور نمادین را بهانه‌ای برای برای سرکوب کسانی خواند که بر خلاف دولت خواهان آتش‌بس در غزه هستند. جمال، نخست وزیر و وزیر کشور انگلیس را عامل اصلی این جنجال خواند که با تحریک پلیس، درصدد برهم زدن تظاهرات حامیان فلسطین هستند.

گفتنی است که نخست وزیر انگلیس جمعه گذشته طی نامه‌ای به رئیس پلیس لندن خواستار وضع محدودیت‌های بیشتری علیه تظاهرات حامیان فلسطین در سالروز بزرگداشت قربانیان جنگ جهانی اول شد. ریشی سوناک در این نامه که نشان‌دهنده عمق عصبانیت و استیصال مقامات لندن از افزایش تحرکات ضد صهیونیستی در این کشور است ادعا کرد که تظاهرات حامیان فلسطین در چنین روزی، بی‌احترامی به آنچه او ارزش‌های انگلیسی نامید، تلقی می‌شود. او با استناد به مفاد قانونی، تلاش کرد تا در مسیر برگزاری تظاهرات ضد صهیونیستی سنگ‌اندازی کند.

وزیر کشور انگلیس هم هفته پیش طی اظهاراتی توهین آمیز، تظاهرات حامیان فلسطین را نفرت‌انگیز توصیف کرد و مدعی شد: «در روز‌های آخر هفته ده‌ها هزار نفر را در خیابان‌ها می‌بینیم که خواستار محو (رژیم) اسرائیل از روی نقشه زمین هستند. به نظر من تنها یک راه برای توصیف این راهپیمایی‌ها وجود دارد: آن‌ها راهپیمایی‌های نفرت هستند.»

حامیان فلسطین تاکنون چندین تظاهرات گسترده در انگلیس برگزار کرده و ضمن محکومیت جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی، با مردم فلسطین اعلام همبستگی کرده‌اند. شنبه هفته پیش طبق آمار‌ها نیم میلیون فعال ضد صهیونیستی در خیابان‌های لندن راهپیمایی کرده و خواستار آتش‌بس فوری در غزه شدند. این هفته نیز بر اساس گزارش‌ها افزون بر ۱۰۰ هزار نفر در میدان ترافلگار تجمع و جنایات وحشیانه صهیونیست‌ها در غزه را محکوم کردند.

این درحالیست که دولت انگلیس از آغاز جنگ غزه با چشم‌پوشی از کشتار فلسطینیان، حمایت تمام عیار خود را از رژیم صهیونیستی اعلام کرده است. نخست وزیر انگلیس ۲ هفته پیش در سفر به منطقه غرب آسیا، با رهبران رژیم صهیونیستی دیدار کرد و طی اظهاراتی جنجال‌برانگیز خواستار پیروزی و غلیه صهیونیست‌ها بر گروه‌های مقاومت فلسطینی شد.

دولت ریشی سوناک همسو با دولت‌های غربی از آنچه توقف بشردوستانه در نبرد نامیده می‌شود حمایت می‌کند و برقراری آتش‌بس را به نفع گروه‌های مقاومت فلسطینی می‌داند. با این حال اعتراضات داخلی علیه موضع دولت لندن و سایر احزاب سیاسی انگلیس رو به افزایش است و علاوه بر برگزاری تظاهرات، چندین طومار برای حمایت دولت از طرح آتش‌بس امضاء شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار