کد خبر: 1196045
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۲
مجمع عمومی سازمان ملل با وجود مخالفت بسیاری از کشورهای غربی از جمله ایالات متحده، بریتانیا و کانادا، قطعنامه‌ای را در محکومیت تمجید از نئونازیسم، نژادپرستی و سایر اشکال نفرت به تصویب رساند.

جوان آنلاین: قطعنامه ای که «تداوم و تجدید حیات نئونازیسم، نئوفاشیسم و ایدئولوژی‌های خشونت آمیز ناسیونالیستی مبتنی بر تعصب نژادی و ملی» را محکوم می کند، روز جمعه با ۱۱۱ رای موافق در برابر ۵۰ رای موافق و ۱۴ رای ممتنع در مجمع عمومی سازمان ملل به تصویب رسید.

به گزارش ایسنا، براساس گزارش آرتی، این سند بدون اشاره به هیچ کشوری، «نگرانی عمیق» را در مورد تجلیل از شخصیت‌ها و جنبش‌های نازی، از جمله اعضای سابق اس اس و سایر واحدهایی که در طول جنگ جهانی دوم علیه ائتلاف ضد هیتلر جنگیدند، بیان می‌کند.

لیزا کارتی، نماینده آمریکا در شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد، استدلال کرد که قطعنامه حمایت شده توسط روسیه و 35 کشور دیگر «یک تلاش جدی برای مبارزه با نازیسم» نیست، بلکه «تلاش آشکار روسیه برای پیشبرد اهداف ژئوپلیتیکی خود است.»

کارتی در بیانیه‌ای گفت: «اکنون که روسیه از اتهامات واهی نازیسم برای توجیه جنگ تجاوزکارانه خود علیه اوکراین استفاده می‌کند، این موضوع بسیار آشکارتر است.»

مسکو بارها توجه را به جشن‌های باز کهنه سربازان اس‌اس و اعضای سازمان ملی‌گرایان اوکراینی (OUN)، که اعضای آن با آلمان نازی همکاری می‌کردند، در اوکراین امروزی جلب کرده است.

گریگوری لوکیانتسف، دیپلمات روس در سخنرانی روز جمعه در سازمان ملل گفت: راهپیمایی نئونازی‌ها و راهپیمایی‌های مشعل به احترام کسانی که فعالانه با نازی‌ها همکاری کرده و در جنایات آنها شریک بودند، در خیابان‌های شهرهای مرکز اروپا برگزار می‌شود.

اوکراین یکی از کشورهایی بود که به این قطعنامه رای منفی داد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار