کد خبر: 1195865
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۷
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اتصال استان کردستان به راه‌آهن سراسری، از پیش‌فروش بلیط‌های این خط خبر داد.

جوان آنلاین: مهرداد بذرپاش در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: با حضور رئیس جمهور محترم راه آهن همدان - سنندج افتتاح شد و استان کردستان به شبکه ریلی کشور پیوست.

به گزارش ایرنا، وزیر راه و شهرسازی افزود: پیش فروش بلیت هم از دقایقی پیش آغاز شده و هموطنان کردستانی می‌توانند از این به بعد برای سفر ایمن به تهران از قطار استفاده کنند.

وی در جریان سفر دو روزه خود به استان کردستان، صبح امروز با حضور رئیس جمهوری راه‌آهن همدان_ سنندج را افتتاح کرد و اولین قطار سنندج امروز عازم تهران شد.

پروژه راه آهن همدان- سنندج بعد از گذشت ۱۸ سال و با حمایت‌های دولت و تزریق به موقع اعتبارات، با حضور رئیس جمهور و جمعی از وزرا افتتاح و استان کردستان به شبکه ریلی کشور پیوست.

پروژه راه آهن همدان - سنندج جزو پروژه‌های مصوب "مهر ماندگار" در سال ۱۳۸۳ است که فاز اول آن از تهران به همدان در سال ۱۳۹۶ به بهره برداری رسید و ریل گذاری فاز دوم که شامل مسیر همدان - سنندج است مهرماه سال ۱۴۰۰ به اتمام رسید.

طول خط آهن تهران - همدان - سنندج حدود ۴۲۰ کیلومتر است که مسیر تهران تا همدان به طول ۲۷۰ کیلومتر، به بهره‌برداری رسیده است، مسیر فاز دوم این خط ریلی از همدان به سنندج نیز ۱۵۱ کیلومتر طول دارد در سه قطعه تعریف شده که حدود ۶۴ کیلومتر آن در استان همدان و باقی‌مانده آن در استان کردستان واقع شده‌است.

پروژه راه آهن همدان - سنندج شامل سه قطعه و از سمت همدان به سنندج دارای هفت ایستگاه بهار، آق بلاغ، دوسر، قروه، آونگان، دهگلان و سنندج است.

طول قطعه یک این پروژه ۶۴.۵ کیلومتر، قطعه دوم ۵۶ کیلومتر و قطعه سوم ۲۹.۵ کیلومتر است واین خط راه آهن یک خطه، دارای عرض مسیر ۶ متر و طول پل‌ها ۲ هزار و ۵۲۴ متر است.

ظرفیت انتقال مسافر در سال ۳۰۰ هزار نفر در سال و باری ۵۰۰ هزار تن است که بر اساس برنامه مقرر شده این رقم در بخش مسافری در سال ۱۴۲۰ به ۶۰۰ هزار نفر و ظرفیت انتقال بار نیز به یک میلیون تن افزایش یابد.

این پروژه بعد از سال‌ها با پیشرفتی در حدود ۶۰ درصد تحویل دولت سیزدهم شد و پس از آن از مهرماه سال گذشته با یک حرکت جهادی و تزریق اعتبارات ویژه و بهره گیری از ۴۵۰ نفر نیرو، ادامه کار از سر گرفته شد و امروز پس از گذشت ۲ سال از عمر دولت سیزدهم این پروژه بزرگ با دستان رییس جمهور به بهره برداری رسید.

با توجه ویژگی‌های خاص صنعت ریلی، بهره‌برداری از این پروژه ضمن ایجاد اشتغال مستقیم برای عوامل بهره‌برداری، باعث تسهیل جابه‌جایی مسافر و بار از غرب به مرکز کشور، کاهش هزینه حمل بار، رونق گردشگری و در نتیجه افزایش فرصت‌های شغلی در استان نیز خواهد شد.

هم اکنون اتصال این مسیر با پایانه‌های مرزی استان اجرا نشده است و در صورت اجرای طرح اتصال سنندج به مرز باشماق مریوان امکان بهره‌مندی از مزیت‌های ترانزیتی این محور نیز فراهم خواهد شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار