کد خبر: 1195843
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۲
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در دیدار هنرمندان تئاتر گفت: اینکه یک عده مسئول سند هنر‌های نمایشی را بنویسند غلط است؛ سیاستمدار نمی‌تواند منطق تئاتر، موسیقی و سینما را عوض کند.

جوان آنلاین: حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالحسین خسروپناه در نشستی صمیمی با هنرمندان و پیشکسوتان تئاتر گفت: اصل هنر نمایشی از هنر‌های ایرانی – اسلامی است و مانند خوشنویسی و ادبیات و موسیقی است.

به گزارش ایرنا، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: ما دستگاه‌های موسیقی مانند سه گاه و چهارگاه را از خارج نیاورده‌ایم متعلق به خودمان است. ساز‌های سنتور و نی و رَباب متعلق به خودمان است که امروز بیشتر در افغانستان رایج است.

وی خاطرنشان کرد: ما به یک سند جامع حکمرانی هنر‌های نمایشی نیاز داریم که بحث‌های مختلفی از جمله شغل، آموزش، دانشگاه‌ها، درآمد، بیمه، محتوا، سالن‌ها و زیرساخت اجزا و عناصر این سند هستند. اینکه یک تعدادی مسئول مثل دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر هنر‌های نمایشی سند هنر‌های نمایشی را بنویسند غلط است. این را باید اساتید هنر‌های نمایشی بنویسند. ما باید خطوط قرمز برگرفته از قانون اساسی را مشخص کنیم و بخواهیم که در سند لحاظ شوند.

وی تاکید کرد: تئاتر منطق خودش را دارد و سیاستمدار نمی‌تواند خواهان تغییر منطق تئاتر، موسیقی یا سینما شود. اما منطق این‌ها را استادان فرهیخته می‌دانند.

خسروپناه با اشاره به تصویب طرح استاد-شاگردی دانشگاه آزاد در شورای عالی انقلاب فرهنگی و سپس در شورای گسترش، خاطرنشان کرد: استادان ما باید دانشجو زیر دست داشته باشند و این اساتید باید مدرک دکتری (پی اچ دی) هنر نمایشی بدهد.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش با انتقاد از جذب دانشجو بدون مصاحبه در رشته‌های هنری گفت: باید مصاحبه بدهند و کسی که اصول اولیه هنر را بلد نیست چرا باید این رشته را بخواند؟

خسروپناه بر ضرورت تاسیس سازمان هنر‌های نمایشی تاکید کرد و گفت: وقتی ما سازمان سینمایی داریم به طریق اولی باید سازمان هنر‌های نمایشی هم داشته باشیم، چون ریشه در فرهنگ خودمان دارد.

وی خواستار استفاده از تجربیات اساتید برای نوشتن این سند شد و گفت: ان‌شاءالله این سند در شورای هنر تصویب بشود و ما در شورای عالی تصویبش خواهیم کرد.

در این نشست صمیمی تعدادی از هنرمندان و پیشکسوتان تئاتر به طرح دیدگاه‌ها و انتقاداتی پرداختند. ایرج راد بازیگر پیشکسوت هنر‌های نمایشی مطرح کرد که حتی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه تئاتر تا الان اجرایی نشده است. قطب‌الدین صادقی کارگردان تئاتر خواستار حمایت از زیربنا‌های فرهنگی و هنری برای بالا بردن سطح ذوق ملی و اندیشه شد. فرهاد قائمیان بازیگر نیز گفت: نظارت‌هایی که وجود دارد نظارت‌هایی نیست که بخواهیم فرهنگ عمومی و تئاترمان را جلو ببریم. این نظارت‌ها همه‌اش بازدارنده است و خود مسئولین هم از این مسائل ناراحت می‌شوند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار