کد خبر: 1195324
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۶
عضویت اسرائیل براساس عملکرد و جنایات این رژیم سفاک باید در سازمان‌های بین‌المللی از جمله دیوان بین‌المللی کیفری و دیوان بین‌المللی دادگستری و دیگر سازمان‌ها معلق شود.

اختصاصی جوان آنلاین، در بیست و یکمین نشست اجلاس ۷۸ مجمع عمومی ملل متحد، که به بررسی گزارش فعالیت‌های دیوان کیفری بین المللی می‌پردازد، نماینده جمهوری اسلامی ایران بر اهمیت نقش دیوان کیفری بین المللی تاکید کرد.
نماینده ایران در این نشست تصریح کرد: در این ایام شاهد بحرانی فاجعه آمیز در سرزمین‌های اشغالی فلسطین هستیم. بدون هیچ شک و تردیدی، جنایات ارتکابی در غزه، از مصادیق جنایات بین المللی تحت صلاحیت دیوان کیفری بین المللی است.
دیپلمات جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: نقض فاحش حقوق بین الملل بشردوستانه، کشتار، انتقال اجباری جمعیت غیرنظامی، تخریب زیرساخت‌های غیرنظامی، بمباران مراکز پرجمعیت، بیمارستان‌ها و مدارس و استفاده از گرسنگی به عنوان جنگ افزار، موجب نگرانی جهانی است.
وی با بیان اینکه این نگرانی، در قطعنامه مجمع عمومی که روز جمعه ۵ آبان ۱۴۰۲ تصویب شد، منعکس شده است، از دادستان دیوان کیفری بین المللی خواست تحقیقات درباره وضعیت فلسطین را تسهیل کند.
در همین رابطه، محسن عبداللهی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و استاد حقوق بین‌الملل اظهار داشت: فلسطینیان به موجب اعلامیه سال ۲۰۱۴ خود طبق بند ۳ ماده ۱۲ برای رسیدگی به جنایات ارتکابی از سال ۲۰۱۷ در سرزمین‌های اشغالی فلسطین صلاحیت داده است. به نظر می‌رسد دیوان بتواند با تفسیر این اعلامیه صلاحیت خود برای رسیدگی به جنایات اخیر را احراز کرده و خواهان انجام تحقیقات برای پی بردن به ابعاد جنایات اسرائیل باشد.
وی تصریح کرد: از نظر اساسنامه این دیوان این امکان وجود دارد که یک دولت بدون عضویت خواهان اعمال صلاحیت در یک حادثه باشد و براین اساس در سال ۲۰۱۴ فلسطین اعلامیه داده و این درخواست را مطرح کرده است.
این حقوقدان بین‌الملل تصریح کرد: حماس ۱۸ سال است که در محاصره کامل است و سکنه غزه در بزرگترین زندان روباز جهان حبس شده اند؛ جمعیتی که از برخی کشور‌ها شمار آن‌ها بیشتر است، سال‌ها تحت فشار قرار گرفتند و از این منظر باید حملات چند شب پیش حماس را تحلیل کرد.
وی تاکید کرد: اکنون که اسرائیل سرکوب‌های وحشیانه‌ای انجام داده و مرتکب جنایات بین المللی عدیده اش شده است نباید اجازه داد که این رژیم اشغالگر با بزرگنمایی اقدامات ادعایی حماس، سوار بر موج رسانه‌هایی که این روز‌ها به حمایت بی، چون و چرای آن مشغولند به اقدامات نامشروع خود ادامه دهد.
باید یادآوری کرد که پیش از این هم کمیسر عالی حقوق بشر ملل اعلام کرده بود که این سازمان، امکان پیگیری قضایی اسرائیل را در دست بررسی دارد. نوی پیلای (Navi Pillay) گفت درخواست‌هایی برای رسیدگی به پرونده اسرائیل دریافت شده است. خانم پیلای افزود که از نظر خود او حمله اسرائیل به کشتی کمک رسانی به غزه از موارد ناقض حقوق بین المللی برشمرد. او افزود که شورای امنیت سازمان ملل می‌تواند این پرونده را همانند پرونده دارفور به دادگاه بین المللی کیفری ارجاع دهد. سودان و اسرائیل، از اعضای دادگاه بین المللی کیفری نیستند.
در همین راستا، کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر تاکید دارد که ما در طول روز‌های گذشته چند محور کاری را هم با همکاری دستگاه‌های ذیربط اجرایی و هم با استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد و جامعه وکلا، حقوقدانان و اساتید دانشگاه شروع کردیم کارگروه حقوقی قضایی دفاع از مردم مظلوم فلسطین و مقابله با جنایات رژیم صهیونیستی اسرائیل تشکیل شد چندین جلسه برگزار شد و با جامعه وکلا و حقوقدانان و حمایت وزارت خارجه و دستگاه‌های ذیربط دیگر برنامه‌های خود را پیش خواهیم برد.
وی تصریح کرد: وقتی می‌گوییم اسرائیل باید محاکمه شود، این راهش صدور بیانیه و مکاتبه نیست، هرچند اقدامات تبیینی نیز ضروری است؛ راهش اقدامات ملموس و عملی است که در این رابطه باید ابتدا مستندسازی از جنایات صورت بگیرد در این رابطه اقداماتی هم انجام شده، دور جدید حملات صهیونیست‌ها با مستندسازی می‌تواند مورد پیگیری دقیق قرار گیرد، هرچند فلسطین اشغالی و غزه یک نمایشگاهی مملو از جنایات مختلف است اکنون افکار عمومی جهان تمامی این جنایات را می‌بیند ما با جامعه حقوقدانان و وکلا اقدامات عملی خود را شروع کردیم، نشست‌ها و جلساتی داشتیم امروز هم تجمعی از جامعه حقوقی در میدان فلسطین قبل از تجمع عظیم میدان انقلاب برگزار شد.
دبیر ستاد حقوق بشر بیان کرد: قرار شد شبکه وکلای مدافع مردم مظلوم فلسطین در عرصه بین‌المللی هم تشکیل شود تا بتوانیم از ظرفیت وکلا در سایر کشور‌ها استفاده کنیم، چون وقتی می‌خواهیم طرح دعوا در محاکم کشور‌ها و محاکم بین‌المللی داشته باشیم نیاز به طیف وسیعی از وکلا داریم که قربانیان فلسطینی باید به آن‌ها وکالت بدهند، که این زمینه در حال فراهم شدن است.
گفتنی است؛ فائو بنسودا، دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی سال ۲۰۱۹ اعلام کرده بود که اسناد کافی و قابل قبول برای پیگیری به جنایات جنگی در کرانه باختری، نوار غزه و بیت‌المقدس شرقی وجود دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار