کد خبر: 1194438
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۳:۲۰
همه ما دیده‌ایم که همواره بازار قرعه‌کشی‌های مختلف که در عمل فقط به نفع برگزارکننده قرعه‌کشی است، داغ است، اما سؤال اینجاست که مگر مردم حساب و کتاب نمی‌کنند؟

جوان آنلاین: مصطفی نصر اصفهانی در یادداشتی تلگرامی نوشت: همه ما دیده‌ایم که همواره بازار قرعه‌کشی‌های مختلف که در عمل فقط به نفع برگزارکننده قرعه‌کشی است، داغ است، اما سؤال اینجاست که مگر مردم حساب و کتاب نمی‌کنند؟ پاسخ این است که آری، حساب و کتاب می‌کنند، اما بسیاری افراد در یک دام شناختی گرفتار می‌شوند.
«تابع وزن احتمالات» می‌گوید که مردم احتمالات کوچک را با احتمالات متوسط تقریباً برابر در نظر می‌گیرند. مثلاً در ذهن مردم احتمال «یک میلیونیم» در عمل با احتمال ۵ درصد (یا حتی بیشتر) فرق چندانی نمی‌کند، گویی هر دو یکسان هستند.
از نظر منطقی ممکن است شرکت در آن قرعه‌کشی که احتمال برنده شدن در آن یک میلیونیم است عاقلانه نباشد، ولی ذهن شما احتمال برنده شدن را ۵ درصد در نظر می‌گیرد و شرکت در قرعه‌کشی را عاقلانه جلوه می‌دهد! و به این طریق افراد مختلفی (از جمله برگزارکنندگان قرعه‌کشی‌ها) از این سوگیری شناختی مردم سوء استفاده کرده و سود‌های کلانی به جیب می‌زنند..

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار