کد خبر: 1189458
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
نخست وزیر کانادا در پی تصمیم دولت هند برای اخراج ده‌ها تن از دیپلمات‌های کانادایی گفت، اُتاوا خواستار تشدید تنش‌ها با دهلی‌نو نیست.

به گزارش جوان آنلاين به نقل از فارس، «جاستین ترودو»، نخست وزیر کانادا در ادامه اختلاف کشورش با هند بر سر قتل یک رهبر جدایی‌طلب سیک اعلام کرد، دولتش به دنبال تشدید تنش‌ها با دولت دهلی‌نو نیست.

این صحبت‌های ترودو در واکنش به تصمیم هند برای اخراج ۴۰ دیپلمات کانادایی مطرح شدند.

اختلاف میان هند و کانادا بعد از آن بالا گرفت که جاستین ترودو چندی پیش تیراندازی مرگبار دو مرد نقاب‌دار به «هاردیپ سینگ نجار»، یکی از چهره‌های جدایی‌طلب سیک ایالت پنجاب در بریتیش کلمبیای کانادا در ماه ژوئن را به هند نسبت داد.

هندادعا‌های ترودو را رد کرده و پوچ و مغرضانه خواند و ابتدا دست به تعلیق صدور ویزا برای شهروندان کانادایی زد، اما در جدیدترین تصمیمش از کانادا خواسته تا ۴۰ دیپلمات دیگر خود را از این کشور خارج کند.

دهلی نو به اُتاوا اولتیماتوم داد که تا تاریخ ۱۰ اکتبر دیپلماتهایش را از هند خارج کند و تهدید کرد پس از این تاریخ مصونیت دیپلمات‌های کانادایی در خاک هند را تضمین نمی‌کند.

به نوشته روزنامه «هندوستان تایمز»، جاستین ترودو در گفتگو با خبرنگاران در روز سه شنبه در شهر اُتاوا در واکنش به تصمیم هند برای اخراج این دیپلمات‌ها ادعا کرد: «ما به دنبال تشدید تنش‌ها نیستیم.»

ترودو در پاسخ به سوال یک خبرنگار درباره اینکه آیا دولتش اقدام دهلی نو را تلافی خواهد کرد گفت: «ما قصد داریم اقداماتی موثر بر ادامه روابط سازنده با هند در این زمان شدیدا سخت را انجام دهیم.»

ترودو اضافه کرد: «ما به وضوح در حال گذر از یک زمان شدیدا چالش‌برانگیز هستیم. به همین دلیل مهم است که دیپلمات‌های ما در هند برای همکاری با دولت این کشور در راستای حمایت از کانادایی‌ها و خانواده‌های کانادایی حضور داشته باشند.»

بزرگترین هیات دیپلماتیک کانادا در هند قرار دارد و دهلی نو پیشتر درخواست کرد که از رقم دیپلمات‌های این هیات کاسته شود.

اواخر سپتامبر وزارت امورخارجه کانادا اعلام کرد، تعدادی از دیپلمات‌های ساختمان‌های دیپلماتیکش در هند را به دلیل مطرح شدن تهدیدات جانی در رسانه‌های اجتماعی علیه آنها، خارج می‌کند.

کانادا همچنین درخواست کرد که تدابیر امنیتی بیشتری پیرامون ساختمان‌های دیپلماتیکش در هند شامل کمیسیون عالی در دهلی نو و کنسولگری‌ها در بمبئی، چاندیگار و بنگلور اجرا شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار