کد خبر: 1188077
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۴
تنها در سال جاری، پلیس انگلستان از ثبت چیزی بیش از ۳۴۰ هزار مورد دزدی از مغازه‌ها در این کشور خبر داده است. مساله‌ای که فضای کسب و کار را در این کشور با چالشی جدی رو به رو کرده و حتی سبب شده که برخی برند‌های مطرح تجاری در انگلستان کسب و کار خود را به حالت تعطیلی درآورند و یا به نحو گسترده‌ای دست به تعدیل نیرو بزنند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از جهان نیوز، انگلستان از جمله کشورهای اروپایی بوده که همواره سعی داشته تا تصویر و جایگاهی متمایز را برای خود، نه فقط در میان کشورهای اروپایی، بلکه در کل جهان ایجاد کند. به بیان ساده تر، این کشور و نظام سیاسی حاکم بر آن همواره خود را یک سروگردن بالاتر از بقیه کشورها در عرصه بین المللی تصور کرده و می کند و سعی در دیکته کردن اصول مطلوب خود به دیگران داشته است.

اصولی که در چهارچوب های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مطرح می شوند و سعی داشته اند تا تصویر یک مدینه فاضله را از انگلستان نزد نخبگان سیاسی و اقتصادی و همچنین افکار عمومی کشورهای اقصی نقاط جهان، تصویر سازی کنند. با این حال، چهره حقیقی و واقعیت های میدانی کنونی کشور انگلستان، فرسنگ ها با آنچه سیاستمداران و دولتمردان انگلیسی سعی در ارائه آن به افکار عمومی کشور خود و جهان دارند، متفاوت است.

در این راستا، به تازگی خودِ رسانه های غربی و از جمله رسانه های انگلیسی، جلوه ای جدید از واقعیت های سیاه انگلستان را مورد اشاره قرار داده اند و خواستار کنشگری فعال دولت این کشور در این رابطه شده اند. ماجرا از این قرار است که داده های رسمی در انگلستان حاکی از آن هستند که میزان دزدی از مغازه ها در این کشور، به نحو قابل توجهی افزایش یافته است. بر اساس آمارهای رسمی پلیس انگلیس، دزدی افرادِ مشتری نما از مغازه ها و فروشگاه ها در انگلستان در مقایسه با سال گذشته میلادی، افزایش 24 درصدی را نشان می دهد.

در عین حال، آمارهای دزدی از فروشگاه ها در 10 شهر بزرگ انگلستان نیز از افزایش 27 درصدی حکایت دارد. تنها در سال جاری، پلیس انگلستان از ثبت چیزی بیش از 340 هزار مورد دزدی از مغازه ها در این کشور خبر داده است. مساله ای که فضای کسب و کار را در این کشور با چالشی جدی رو به رو کرده و حتی سبب شده که برخی برند های مطرح تجاری در انگلستان کسب و کار خود را به حالت تعطیلی درآورند و یا به نحو گسترده ای دست به تعدیل نیرو بزنند.

در این راستا، ناظران و تحلیلگران به طور خاص به 3 محرک و مولفه عمده که دزدی از مغازه ها در انگلیس را تشویق و ترغیب می کند، اشاره دارند.

یک: تشدید بحران اقتصادی و ناکارآمدی دولت در انگلستان
انگلیس پس از آغاز پاندمی کرونا و همچنین جنگ اوکراین، با چالش هایی جدی در حوزه مسائل اقتصادی خود رو به رو شده است. البته که پیش ازاین دو رویداد مهم، جدایی این کشور از سازوکارهای اتحادیه اروپا در قالب "برگزیت"، فشارهای قابل توجهی را به اقتصاد انگلیس وارد کرده بود. با این همه، مجموع مسائل ذکر شده اقتصاد انگلستان را عملا وارد دوره ای از بحرانِ شدید کرده و حتی شاهد بوده ایم که در سال های گذشته، این کشور بالاترین میزان نرخ تورم خود را نیز تجربه کرده است.

در این فضا، زندگی اقتصادی مردم در انگلستان آسیب های جدی را متحمل شده است. مساله ای که در ماه های اخیر نمودهای عینی خود را در قالب برگزاری اعتراضات و اعتصابات نیم میلیون نفری در شهر لندن پایتخت انگلیس نیز نشان داده است. در این چهارچوب، وقتی بحران های اقتصادی در انگلیس به اوج خود رسیده اند، کاملا طبیعی است که شاهد باشیم طیف های گسترده ای از مردم این کشور نیز جهت تامین نیازهای خود، به دزدی و سرقت از مغازه ها روی می آورند.

 


*نشریه "اسپکتیتور" در گزارشی با اشاره به افزایش قابل توجه آمارهای دزدی از مغازه ها در انگلیس، تیتر جنجالی "بریتانیا اکنون به ملت سارقان از مغازه ها تبدیل شده است" را انتخاب کرده است. اسپکتیتور در گزارش خود به طور خاص اوج گیری چالش های اقتصادی در انگلیس را یکی از اصلی ترین دلایل افزایش آمارهای سرقت در این کشور عنوان کرده است.
 
مساله ای که با طرح انتقادات گسترده از سوی ناظران و تحلیلگران مختلف به دولت انگلستان نیز همراه بوده و آن‌ها خواستار آن شده اند که دولت هر چه سریع تر به بحران ناکارآمدی خود خاتمه داده و اوضاع را سامان دهد. مساله ای که البته با توجه به ثباتی چند ساله اخیرِ دولت های انگلستان و تعویض پیاپی نخست وزیر در این کشور، حداقل در کوتاه مدت گزینه چندان محتملی به نظر نمی رسد.

دو: جرم زدایی از سرقت در انگلیس!
یکی از نکاتی که کارشناسان و تحلیلگران تاکنون بارها و بارها به آن اشاره کرده اند و آن را یکی از عمده محرک‌های افزایش سرقت و دزدی در انگلیس معرفی کرده اند، جرم زدایی از پدیده دزدی از مغازه ها در انگلستان بوده است. در این راستا، به طور خاص به این نکته اشاره می شود که قانونی در سال 2014 در انگلیس به تصویب رسیده که در قالب آن سرقت اشیا و کالاهایی که پایین تر از 200 پوند ارزش داشته باشند(در انگلیس)، با واکنش جدی از سوی نهادهای قضایی انگلستان رو به رو نمی شود و حتی افراد سارق در صورت دستگیری، تحویل محاکم قضایی داده نمی شوند.

بسیاری از مغازه داران انگلیسی در گفتگو با نشریات انگلیسی تاکید دارند که این قانون، عملا دزدی در انگلیس را تشویق کرده و سبب شده تا آمارهای دزدی از مغازه ها به شدت افزایش پیدا کند. جالب اینکه اگر مغازه داران انگلیسی فردی را در حال دزدی از مغازه خود ببینند نیز حق برخورد با وی به ویژه از نظر فیزیکی را ندارند و اگر چنین کنند، مرتکب جرم شده اند. اساسا همین مساله سبب شده تا بر اساس آخرین آمارها، اینطور گزارش شود که کمتر از 2 درصد از سارقان از مغازه ها در انگلستان، وارد روند قضایی و محاکمه می شوند.



*نشریه "اکونومیست" در گزارشی ضمن اشاره به افزایش قابل ملاحظه پدیده سرقت از مغازه ها در انگلیس، به طور خاص خلاهای گسترده قانونی در انگلستان را عاملی مهم در تسهیل دزدی از مغازه ها توصیف کرده است.
 
سه: انفعال پلیس انگلیس
در نهایت باید گفت برخی از تحلیلگران و کارشناسان حوزه جرم شناسی در انگلیس، انفعال گسترده پلیس این کشور در برخورد با سارقان را علت اصلی افزایش قابل توجه آمارهای دزدی دراین کشور ارزیابی می کنند. در این راستا، این طیف ها به طور خاص به این نکته اشاره می کنند که شاید قوانین جاری در انگلیس تا حد زیادی دست سارقان را جهت دزدی از مغازه ها باز گذاشته باشد با این حال، پلیس و دستگاه های امنیتی انگلستان نیز در مواجهه با پدیده سرقت در انگلیس، انفعال زیادی از خود نشان می دهند و در این رابطه انتقادات زیادی به آن ها وارد است.

 
 


*"گاردین" در گزارشی، اوج گیری سرقت از مغازه ها در انگلستان را نوعی غارت سازمان یافته توصیف می کند که عملا به یک بیماری اپیدمیک در این کشور تبدیل شده است. این نشریه انگلیسی در گزارش خود خواستار برخورد شدیدتر پلیس انگلیس با پدیده دزدی از مغازه ها نیز می شود.
 
مساله ای که در کنار اوج گیری مشکلات اقتصادی در انگلستان و البته فراهم بودن زمینه ها و امکانات قضایی مساعد برای سارقان در این کشور، عملا فضایی مناسب را جهت اوج‌گیری پدیده دزدی از مغازه‌ها در انگلستان ایجاد کرده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار