کد خبر: 1187682
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۲
رئیس جمهور ترکیه روز سه‌شنبه گفت که تایید عضویت سوئد در پیمان آتلانتیک شمالی منوط به پایبندی استکهلم و غرب به وعده‌هایی است که به آنکارا داده است.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه روز سه‌شنبه گفت که تایید عضویت سوئد در پیمان آتلانتیک شمالی منوط به پایبندی استکهلم و غرب به وعده‌هایی است که به آنکارا داده شده است.

وی که این سخنان را در پایان سفر خود به نخجوان مطرح می‌کرد گفت که «هاکان فیدان» وزیر خارجه ترکیه با «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا درباره پیوستن سوئد به ناتو گفتگو کرده است.

رئیس جمهور ترکیه گفت: «اگر آن‌ها به وعده‌هایی که دادند پایبند باشند، پارلمان ما نیز به وعده‌اش عمل کرده و بر اساس آن گام بر می‌دارد».

اردوغان اضافه کرد: «در نهایت، تصمیم درباره عضویت سوئد در ناتو به برآورد پارلمان ترکیه بستگی دارد که تمامی تحولات در این زمینه را پیگیری می‌کند».

با گذشت چندین هفته از خبر موافقت دولت آنکارا با درخواست سوئد برای عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، آیین‌نامه این درخواست هنوز در پارلمان ترکیه به تصویب نرسیده است.

«توبیاس بیلستروم» وزیر امور خارجه سوئد چند روز پیش ابراز خوشبینی کرد که پارلمان ترکیه درخواست عضویت این کشور در ناتو را در زمان تشکیل جلسه مجدد خود در ماه اکتبر، تصویب کند.

گمانه زنی‌های رسانه‌ای می‌گوید که اردوغان در ازای حمایت از پیوستن سوئد به ناتو یک قدم به خرید جنگنده‌های اف-۱۶ نزدیکتر شده است. پیش از این علیرغم تلاش‌های بایدن برای جلب حمایت کنگره از فروش اف-۱۶ به ترکیه، بسیاری از سناتور‌های آمریکایی از جمله رئیس شورای روابط خارجی کنگره با آن کاملا مخالف بود.

بعد از چراغ سبز اردوغان درباره سوئد، «باب منندز» نیز پیام خوشبینانه‌ای در این زمینه منتشر کرد و به نظر میرسد تصمیم چراغ سبز کنگره را نیز با خود دارد.

روزنامه واشنگتن پست با اشاره به توافق اردوغان و بایدن در گزارشی نوشت، توافق فروش اف-۱۶ ممکن است به زودی عملی نشود، اما احتمالا تضمین‌های قوی داده شده که این جنگنده‌ها حتما تحویل داده خواهند شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار