کد خبر: 1228998
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
درحالی که برخی بازیگران بین‌المللی تلاش می‌کنند به جنگ اوکراین پایان دهند، غربی‌ها تمایلی به توقف درگیری‌ها ندارند و با کمک‌های بی‌وقفه خود به کی‌یف، بنزین روی آتش می‌ریزند.

جوان آنلاین: همزمان با رجزخوانی مقامات غربی مبنی بر اعزام نیروی نظامی به اوکراین، روس‌ها خود را برای میزبانی از میهمانان ناخوانده آماده می‌کنند؛ چیزی که لاوروف را وادار کرد رسماً در سخنانی هشدارآمیز بگوید اگر کشور‌های غربی بخواهند بحران اوکراین را در میدان نبرد حل کنند، روسیه برای این امر آماده است. 

درحالی که برخی بازیگران بین‌المللی تلاش می‌کنند به جنگ اوکراین پایان دهند، غربی‌ها تمایلی به توقف درگیری‌ها ندارند و با کمک‌های بی‌وقفه خود به کی‌یف، بنزین روی آتش می‌ریزند. دولت جدید روسیه که با تغییراتی در بخش‌های دفاعی روی کار آمده است از همان ابتدا خود را برای هرگونه سناریویی از سوی سازمان ناتو آماده کرده است و برای اینکه نشان دهد هیچ ترسی از رویارویی مستقیم با غرب ندارد، برای دشمنان خط و نشان کشیده است. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه که بار دیگر سکان هدایت دستگاه دیپلماسی این کشور را به دست گرفته است، روز دوشنبه در سخنانی خطاب به رهبران غرب گفت: اگر کشور‌های غربی بخواهند بحران اوکراین را در میدان نبرد حل کنند، روسیه برای این امر آماده است. به گزارش خبرگزاری تاس، لاوروف در جریان رایزنی‌ها در مجلس علیای روسیه گفت: «این حق آن‌ها [کشور‌های غربی]است، اگر بخواهند مناقشه را در میدان جنگ حل کنند، راه‌حل در میدان نبرد خواهد بود.» لاوروف افزود: «مسکو بار‌ها اعلام کرده است که آماده مذاکره برای حل بحران اوکراین است، اما با در نظر گرفتن واقعیت فعلی.» لاوروف در ادامه تأکید کرد: «ما باید درک کنیم که نگرش واقعی غرب نسبت به شعار‌های زیبایی که ۳۰ سال پیش پس از پایان جنگ سرد مطرح شد، دعوت به ارزش‌های جهانی انسانی، برای ساختن خانه مشترک برای اروپا از اقیانوس اطلس تا اقیانوس آرام را آشکار کرده است. اکنون ما می‌توانیم ارزش واقعی این کلمات زیبا را ببینیم.» 
سخنان لاوروف درباره آمادگی روسیه برای جنگ با ناتو در میدان نبرد، درحالی است که اخیراً امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه از اعزام نیرو‌های نظامی ناتو به اوکراین خبر داده است تا بتوانند جلوی پیشروی روس‌ها را بگیرند. این اقدام ناتو خشم رهبران کرملین را برانگیخته و نسبت به عواقب آن هشدار داده‌اند. دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت روسیه هفته گذشته هشدار داد که در صورت ورود نیرو‌های ناتو به اوکراین، مسکو پاسخ این اقدام را نه در خاک اوکراین بلکه با هدف قرار دادن پایتخت‌های اروپایی و امریکا خواهد داد. مقامات روس با اینکه آمادگی خود را برای ازسرگیری مذاکرات صلح اعلام کرده‌اند، همزمان هشدار داده‌اند که اگر تمامیت ارضی آن‌ها از سوی امریکا و متحدانش تهدید شود، به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای متوسل خواهند شد. 

 ترس از سقوط خارکیف 
تلاش غربی‌ها برای اعزام نیرو به اوکراین در شرایطی است که در روز‌های اخیر ارتش روسیه پیشروی‌هایی را در مناطق شرقی اوکراین داشته‌اند و این احتمال وجود دارد که در آینده شهر استراتژیک خارکیف، دومین شهر بزرگ این کشور، نیز به تصرف روس‌ها درآید. به گزارش خبرگزاری رویترز، نیرو‌های روسیه به شهر مرزی «ووچانسک» در خارکیف واقع در شمال شرق اوکراین وارد شدند. ورود نیرو‌های روسیه به این شهر مرزی درحالی اتفاق افتاده که ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین گفته درگیری سنگینی در منطقه و در شرق این کشور در جریان است. یکی از سربازان اوکراینی گفت: «این شهر برای ماست. روس‌ها وارد شهر شده‌اند، اما ما مقابله می‌کنیم. ما برای هر وجب از اوکراین می‌جنگیم.»
مقامات امنیتی اوکراین هم نسبت به تحولات میدانی در خارکیف ابراز نگرانی کرده‌اند. الکساندر سیرسکی، فرمانده ارتش اوکراین نیز روز یک‌شنبه در تلگرام نوشت: «این هفته وضعیت در منطقه خارکیف به طور قابل‌توجهی بدتر شده است. نبرد‌های مداوم در مناطق مرزی در امتداد مرز ایالتی با روسیه وجود دارد.» جایی که هزاران نفر از اوکراینی‌ها به دلیل پیشروی روس‌ها خانه‌های خود را ترک کرده‌اند. به گزارش الجزیره، سیرسکی با بیان اینکه مهاجمان روسی در برخی مناطق موفقیت‌های جزئی به دست آورده‌اند، گفت: «نیرو‌های دفاعی اوکراین هر کاری که می‌توانند برای حفظ خطوط و مواضع دفاعی انجام می‌دهند.» ولودیمیر تیموشکو، رئیس پلیس منطقه خارکیف نیز گفت: «نیرو‌های روسی در حومه شهر هستند و از سه جهت نزدیک می‌شوند. نبرد پیاده نظام هم اکنون در حال وقوع است.» تیموشکو گفت: «یک تانک روسی در امتداد جاده اصلی منتهی به شهر مشاهده شد که نشان دهنده اعتماد مسکو برای استقرار تسلیحات سنگین است.» غربی‌ها از این نگران هستند که پیروزی روسیه در اوکراین، امنیت اروپا را تهدید خواهد کرد و لذا باید مانع از موفقیت رقیب سنتی شوند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار