کد خبر: 1186580
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۴
وزارت دفاع روسیه:
وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: توافق میان باکو و منطقه قره‌باغ با میانجیگری نیرو‌های حافظ صلح روسیه حاصل شد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از مهر، وزارت دفاع روسیه امروز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: در کمپ پایگاه نیرو‌های حافظ صلح روسیه در قره باغ در محل استقرار یگان پزشکی، ۲۲۶۱ غیرنظامی وجود دارد که از این تعداد ۱۰۴۹ نفر کودک هستند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، در بیانیه صادره از سوی وزارت دفاع روسیه در این باره آمده است: درباره جلوگیری از خونریزی، رعایت موازین حقوق بشر در قره باغ در رابطه با غیرنظامیان و تضمین امنیت صلح بانان گفتگو و رایزنی می‌شود. با میانجیگری نیرو‌های حافظ صلح روسیه، توافق میان (جمهوری) آذربایجان و نمایندگان منطقه قره باغ درباره توقف کامل عملیات نظامی حاصل شد.

بیانیه وزارت دفاع روسیه در این ارتباط اضافه می‌کند: اجرای توافقات در مورد آتش بس کامل در قره باغ با هماهنگی نیرو‌های حافظ صلح روسیه انجام خواهد شد.

در همین رابطه، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان ساعاتی پیش با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که طبق شرایط توافق، مقامات جمهوری خودخوانده در قره‌باغ پذیرفتند که سلاح‌هایشان را تحویل دهند و مواضع نظامی خود در این منطقه را ترک کنند.

در بیانیه وزارت جمهوری آذربایجان آمده بود که باکو توقف عملیات نظامی در قره‌باغ را با این شرایط پذیرفته که «تشکیلات نیرو‌های مسلح ارمنستان و تشکیلات مسلح غیرقانونی ارمنستان مستقر در منطقه قره باغ جمهوری آذربایجان سلاح‌های خود را زمین گذاشته، مواضع رزمی و پست‌های نظامی را ترک کرده و کاملاً خلع سلاح می‌شوند. واحد‌های نیرو‌های مسلح ارمنستان خاک آذربایجان (قره باغ) را ترک می‌کنند و در عین حال تمام سلاح‌ها و تجهیزات سنگین خود را تحویل می‌دهند.

بنابر اعلام این بیانیه «اجرای فرایند‌های فوق با هماهنگی نیرو‌های حافظ صلح روسیه تضمین می‌شود.»

«نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان در این باره اعلام کرد: بند‌های مربوط به خروج نیرو‌های مسلح ارمنستان از قره باغ در متن بیانیه امروز چهارشنبه برای ایروان قابل درک نیست. شدت عملیات نظامی در قره باغ به طور جدی کاهش یافته است. ایروان امیدوار است که نیرو‌های حافظ صلح روسیه به طور کامل به تعهدات خود در قره باغ عمل کنند.

در واکنش به این اظهارات، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی دفتر ریاست جمهوری روسیه (کرملین) اعلام کرد: مسکو اتهامات ارمنستان در مورد قره باغ را نمی‌پذیرد، اینگونه اتهامات بی اساس هستند. ارتش در قره باغ درگیر تخیلات نیست، بلکه کار‌های واقعی انجام می‌دهد و به تخلیه غیرنظامیان کمک می‌کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار