کد خبر: 1185661
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
کارشناس اقتصادی در گفتگو با «جوان»:

کارشناس حوزه سیاستگذاری در رابطه با اهمیت توسعه پیچیده‌ترین لایه گازی مشترک ایران و قطر معتقد است توسعه پیچیده‌ترین فاز گازی پارس‌جنوبی با کمک پیمانکاران ایرانی نقطه عطف قابل توجهی برای توانمندی‌های استخراج گاز ایران در میادین مشترک گازی در دریاست. این دستاورد نشان‌دهنده توانایی ایران در توسعه ظرفیت تولید گاز خود بدون اتکا به قدرت‌های خارجی از بلوک شرق و غرب است.

حمید بهزادی‌بخش، کارشناس حوزه سیاستگذاری در گفتگو با «جوان» پیرامون بهره‌برداری موفقیت‌آمیز ایران از فاز ۱۱ پارس‌جنوبی گفت: بهره‌برداری موفقیت‌آمیز ایران از یکی از پیچیده‌ترین لایه‌های گازی جهان، توانایی بالای این کشور در استخراج گاز از میادین مشترک گازی را نشان می‌دهد. این سطح از تخصص در استخراج گاز از میادین مشترک فراساحلی، ایران را به عنوان پیشرو در غرب آسیا و حتی منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا قرار می‌دهد. این دستاورد فرصتی بی‌بدیل برای ایران فراهم می‌کند تا در منطقه پیشتازی کند.
وی ادامه داد: این رویکرد برای توسعه ظرفیت گاز ایران نه تنها به رفع عدم‌تعادل داخلی در فصول سرد سال کمک می‌کند، بلکه این کشور را قادر می‌سازد صادرات گاز طبیعی خود را افزایش دهد و در نتیجه مزیت‌های اقتصادی قابل توجهی را به همراه داشته باشد.
به باور این کارشناس، با اجرای موفقیت‌آمیز این پروژه در مدت ۲۰ ماه از سوی مهندسان ایرانی، مشخص می‌شود توانمندی‌های داخلی ایران بسیار فراتر از آن چیزی است که با اتکا به شرکت‌های بهره‌بردار غربی و شرقی می‌توان به آن دست یافت. عدم‌پیشرفت در استخراج این لایه پیچیده گازی در ۲۰ سال گذشته، دولت سیزدهم ایران را بر آن داشت توانمندی‌های داخلی را در اولویت قرار دهد و به شرکت‌های ایرانی فعال در استخراج گاز اعتماد کند.
بهزادی‌بخش تصریح کرد: برداشت اولیه گاز از فاز ۱۱ پارس‌جنوبی بالغ بر ۱۵ میلیون مترمکعب در روز است. با حفر چاه‌های بیشتر، ظرفیت برداشت گاز از این فاز به ۵۶ میلیون مترمکعب در روز افزایش می‌یابد. این افزایش قابل توجه در ظرفیت استخراج گاز به رفع عدم‌تعادل گاز داخلی و کمک به تأمین انرژی پایدارتر در داخل کشور کمک خواهد کرد. این کارشناس حوزه سیاستگذاری در مورد مزایای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی گفت: توسعه پیچیده‌ترین فاز گازی پارس‌جنوبی با کمک پیمانکاران ایرانی، دستاورد قابل توجهی برای توان استخراج گاز ایران است. این دستاورد نشان‌دهنده توان بالای ایران در استخراج گاز از میادین مشترک گازی است و این کشور را به عنوان پیشرو در منطقه قرار می‌دهد.
وی ادامه داد: توسعه موفقیت‌آمیز فاز۱۱ پارس‌جنوبی نه تنها به عدم‌تعادل گاز داخلی می‌پردازد، بلکه از طریق افزایش صادرات گاز طبیعی به مزیت‌های اقتصادی نیز کمک می‌کند. این دستاورد نشان‌دهنده خوداتکایی و توانایی ایران برای بهره‌برداری کامل از میادین مشترک گازی با استفاده از منابع داخلی خود است. توسعه موفقیت‌آمیز فاز ۱۱ پارس‌جنوبی نه تنها یک دستاورد فنی بلکه یک موفقیت بزرگ سیاسی و اقتصادی برای ایران در غرب آسیاست.
بهزادی‌بخش تأکید کرد: این پیام واضح است که ایران توانایی بهره‌برداری کامل از هر میدان گازی مشترک را با استفاده از منابع داخلی خود دارد. این دستاورد نشان‌دهنده خوداتکایی و استقلال ایران در زمینه استخراج گاز است و این کشور را به عنوان یک بازیگر کلیدی در منطقه قرار می‌دهد.
این کارشناس حوزه سیاستگذاری خاطرنشان کرد: ایران پس از ۲۲سال و تنها دو سال پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، سکوی افت فشار را با موفقیت انتقال داده و نصب فاز۱۱ پارس‌جنوبی را به پایان رساند. این پیشرفت به ایران این امکان را داده است ظرفیت تولید خود را در میدان گازی پارس‌جنوبی سه سال زودتر از موعد مقرر افزایش دهد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار