کد خبر: 1185482
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۳
هزاران کارگر کارخانه‌های خودروسازی سرشناس آمریکا در اقدامی تاریخی در اعتراض به پایین بودن دستمزدهایشان اعتصاب کردند.
به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، نزدیک به ۱۲۷۰۰ کارگر عضو اتحادیه کارگران خودروسازی آمریکا برای نخستین بار در تاریخ این کشور اعتصاباتی هماهنگ را در سه کارخانه بزرگ تولید خودرو در اعتراض به شرایط شغلی و پایین بودن حقوق‌هایشان به اجرا گذاشتند.

به نوشته پایگاه شبکه «ژئو تی.وی»، این اعتصاب به صورت همزمان توسط کارگران کارخانه های شرکت‌های خودروسازی سرشناس «جنرال موتورز»، «فورد» و «استلانتیس» در سه ایالت میسوری، میشیگان و اوهایو اجرا شد.

نزدیک به ۱۲۷۰۰ کارگر، با شرکت در این اعتصاب، افزایش دستمزد به میزان ۳۶ درصد در طی چهار سال را مطالبه کردند.

این اعتصاب تاریخی واکنش «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا را در پی داشت. او دستیارانی را  برای حل بن‌بست به این کارخانه ها فرستاده و درخواست کرد که این سه شرکت بزرگ خودروسازی سودهای قابل توجه این کارخانه‌ها را بین نیروی کارشان توزیع کنند.

این اعتصاب ها عملیات این کارخانه‌های خودروسازی را مختل ساخته و همچنین نشان می‌دهد که اتحادیه کارگران خودروسازی آمریکا رویکرد سابقش در مذاکرات جداگانه با هر یک از شرکت‌های خودروسازی را کنار گذاشته است.

«شاون فین»، رئیس این اتحادیه تاکتیک اعتصابات را با هدف ایجاد حداکثر فشار به مدیران این صنعت و بازپس‌گیری امتیازاتی که این کارگران در دهه‌های گذشته به دست آورده بودند را در پیش گرفته است.

مطالبات این کارگران معترض ریشه در مبارزاتی که از سالها قبل به ویژه بعد از کاسته شدن از دستمزد و مزایای آنها در پی بحران مالی 2008  در پیش گرفتند دارد.

با وجود آنکه این کارگران اعتصاب کننده تنها یک بخش از مجموع ۱۵۰۰۰۰ کارگر عضو اتحادیه هستند اما در صورت خودداری شرکت‌های خودروسازی از ارتقای دستمزد آنها ابعاد اعتصابات در این بخش گسترش پیدا خواهد کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، این اعتصاب‌ها بر آینده این اتحادیه و همچنین صنعت خودروسازی آمریکا به ویژه با توجه به گذار مهم این صنعت به سمت خودروهای برقی تاثیر خواهد گذاشت.

چالش‌های ناشی از این اعتصابات همچنین می‌تواند نقشی اساسی در روند کارگزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و چشم انداز دومین نامزدی جو بایدن در این کارزار داشته باشد.

خبرگزاری رویترز به نقل از چندین کارشناس نوشت، گسترده تر شدن ابعاد این اعتصابات رشد اقتصادی آمریکا را به خطر خواهد انداخت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار