کد خبر: 1184230
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۵
یک وبگاه آمریکایی نوشت که کشور‌های غرب آسیا اینک به خرید جنگنده‌های نسل چهارم «رافال» ساخت فرانسه چشم دوخته‌اند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، وبگاه آمریکایی «دیفنس نیوز» روز شنبه نوشت، با ادامه مخالفت آلمان با فروش جنگنده‌های «یوروفایتر» به عربستان سعودی و در بحبوحه مخالفت مداوم تل آویو با هرگونه فروش جنگنده «اف-۳۵» به قطر، فرصتی برای شرکت فرانسوی «داسو» در پیشبرد بیشتر جنگنده‌های خود در خاورمیانه را فراهم آورده است.

در ماه ژوئیه، «سباستین لکورنو» وزیر دفاع فرانسه از قطر بازدید کرد و در آنجا با امیر این کشور دیدار کرد پس از این سفر، گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه قطر ممکن است ۲۴ فروند جنگنده «رافال» دیگر را از داسو خریداری کند. این تعداد جنگنده ناوگان این کشور را به ۶۰ فروند رافال می‌رساند.

تاکنون این جنگنده در نیروی هوایی یونان، انگلیس، ایتالیا، اتریش، آلمان، اسپانیا، عمان به خدمت گرفته شده است. رافال جنگنده چندمنظوره بال دلتاست. این جنگنده انواع ماموریت‌های جنگی از جمله برتری هوایی، حمله به اهداف عمقی و شناسایی و حمله به کشتی‌های دشمن را انجام می‌دهد.

«دان دارلینگ» از تحلیلگران نظامی در این زمینه گفت که قطر ناوگان ۶۰ رافال را به دو دلیل توانایی‌های بازدارندگی قوی‌تر و برای اهداف سیاسی می‌خواهد.

«ریچارد ابولافیه» از دیگر تحلیلگران امور هوانوردی نیز گفت، دولت قطر هواپیما‌های جنگنده را فرصتی برای روابط راهبردی می‌داند و با توجه به سابقه اخیر با همسایگان خلیج فارس، این جنگنده برای قطر بسیار مهم است.

کارشناسان بر این باورند که عربستان سعودی مشتری بعدی جنگنده رافال می‌تواند باشد. ابوالفیه گفت: «سعودی‌ها جنگنده " اف-۱۵" را از ایالات متحده تهیه می‌کنند و البته اف-۳۵ نیز می‌خواهند. اما از آنجایی که آن‌ها مشتاق تامین نیاز‌های خود از منبع دوگانه هستند، می‌خواهند هواپیمای دیگری را خریداری کنند.»

دان دارلینگ نیز گفت، فرصت صادراتی محتمل‌تر برای رافال، علاوه بر قطر، سفارش تکمیلی توسط مصر با توجه به قرارداد اجرا نشده با روسیه برای جنگنده‌های «سوخو-۳۵» است که به دلیل تحریم‌های ایالات متحده شکست خورده است. قاهره آخرین بار در سال ۲۰۲۱، ۳۰ فروند جنگنده رافال دیگر سفارش داد و تعداد ناوگان خود را به ۵۴ فروند رساند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار