کد خبر: 1184056
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۹
پایگاه خبری جاکارتا پست در تحلیلی به برگزاری نشست گروه ۲۰ اشاره کرده و می‌نویسد: اجلاس سران گروه ۲۰ در حالی در دهلی نو در حال برگزاری است که جهان بیش از هر زمان دیگری از همه گسیخته‌تر است.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، این اجلاس با هدف ایجاد اصلاحات واقعی از طریق دیجیتالی کردن، کربن زدایی و تمرکززدایی به نفع جنوب جهانی برگزار می‌شود.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر فرصت‌های زیادی برای ایجاد نظم جهانی فراگیر و عادلانه‌تر وجود دارد، اما همچنان پیش بینی می‌شود که این قطار در حال پیشرفت هر لحظه از ریل خارج شود.

ریاست جمهوری هند موضوع "یک زمین، یک خانواده، یک آینده" را برای این اجلاس انتخاب کرد که بر ارزش انسان ها، حیوانات، گیاهان و پیوند آن‌ها در سیاره زمین و راه‌هایی برای ساختن آینده‌ای بهتر، ایمن‌تر و سبز تاکید می‌کند.

این اجلاس در زمانی در حال برگزاری است که هند با اقتصادی رو به رشد در همه بخش‌ها روبروست.

هند در اواخر ماه گذشته میلادی فضاپیمای را بر روی کره ماه فرود آورد.

بنظر می‌رسد هند در حال حاضر می‌کوشد از نفوذ اقتصادی و فناوری رو به رشد خود برای حل و فصل مسائل جهانی استفاده کند و در حال تبدیل شدن به صدایی معتبر برای پر کردن شکاف میان شمال و جنوب جهان در مورد موضوعات گسترده‌ای مانند تسریع دیجیتالی شدن، دستیابی به کربن زدایی و تمرکززدایی مالی بین المللی است.

بنابراین، مادامی که هند به دنبال تضمین تداوم سیاست‌های خود از طریق حمایت از برخی موضوعات مانند اهداف توسعه پایدار کشور‌های در حال توسعه است، اجلاس گروه ۲۰ در دهلی نو می‌تواند به عنوان نقطه عطف جنوب جهانی عمل کند.

اما اینکه نتایج نشست دهلی نو چقدر موفقیت آمیز خواهد بود نیازمند زمان است.

آیا اجلاس گروه ۲۰ قادر به حل مشکلات جهانی است؟

سال گذشته در بالی، رهبران گروه ۲۰ بر سر یک توافق مالی برای کربن زدایی اقتصاد‌های زغال سنگ با ایجاد مشارکت انتقال انرژی به توافق رسیدند. اکنون سوال اینجاست ریاست هند چه محور جدیدی را می‌تواند در این اجلاس ارائه کند؟

هند در حالی ریاست اجلاس گروه ۲۰ را به عهده گرفته است که جهان بیش از پیش با بحران روبروست. بنظر می‌رسد اقتصاد جهانی در حال کند شدن است، زیرا بیش از ۷۰ کشور در جنوب جهانی به شدت مقروض هستند. از دیگر سو، ادامه درگیری در اوکراین، سبب افزایش بهای مواد غذایی و انرژی شده است و از سوی دیگر تغییرات آب و هوایی به یک تهدید تبدیل شده است.

نشست گروه ۲۰، در روز‌های ۹ تا ۱۰ سپتامبر (۱۸ و ۱۹ شهریور) در دهلی نو، پایتخت هند برگزار می‌شو ...

به گزارش ایرنا، گروه بیست یک ائتلاف قدرتمند به منظور همکاری‌های اقتصادی بین المللی است. این گروه نقش مهمی در شکل‌دهی، تقویت ساختار و تصمیم‌گیری جهانی در تمام مسائل مهم اقتصادی بین‌المللی ایفا می‌کند.

این ائتلاف در پی بحران اقتصادی و مالی جهانی در سال ۲۰۰۷ به سطح سران کشورها/دولت‌ها ارتقا یافت و در سال ۲۰۰۹ به عنوان «مجمع برتر همکاری‌های اقتصادی بین المللی» معرفی شد. گروه ۲۰ در ابتدا بیشتر بر مسائل کلان اقتصادی متمرکز بود، اما از آن زمان به بعد دستور کار خود را به تجارت، توسعه پایدار، بهداشت، کشاورزی، انرژی، محیط زیست، تغییرات آب و هوا و مبارزه با فساد گسترش داد.

اجلاس سران گروه ۲۰ هر سال با یک ریاست دوره‌ای برگزار می‌شود و رییس آن مسئول گردآوری دستور کار گروه ۲۰ با مشورت سایر اعضا و در پاسخ به تحولات اقتصاد جهانی است، در سال جاری میلادی هند از ۱ دسامبر ۲۰۲۲ تا ۳۰ نوامبر ۲۰۲۳ ریاست گروه ۲۰ را بر عهده دارد.

به نظر می‌رسد جنگ اوکراین بر این اجلاس سایه اندازد در حالی که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، شی جین پینگ رئیس جمهوری چین و آندرس مانوئل لوپز ابرادور رئیس جمهوری مکزیک در این اجلاس شرکت نخواهند کرد.

در این اجلاس مهمان ویژه از جمله نخست وزیر بنگلادش، رئیس جمهوری مصر، نخست وزیر موریس، نخست وزیر هلند، رئیس جمهوری نیجریه، پادشاه عمان، نخست وزیر سنگاپور و رئیس امارات متحده عربی در کنار جانت یلین وزیر خزانه داری آمریکا، سران سازمان ملل متحد، صندوق پول بین الملل، بانک جهانی، سازمان بهداشت جهانی، سازمان تجارت جهانی، سازمان جهانی کارگران، هیات مدیره سازمان ثبات مالیو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه حضور دارند.

گروه ۲۰ از ۱۹ کشور قدرتمند در اقتصاد جهان و اتحادیه اروپا تشکیل شده است که در سال ۱۹۹۹ شکل گرفته تا سیاست‌ها و ثبات مالی به بحث و تبادل نظر گذاشته شود. این گروه دو سوم جمعیت جهان و ۸۵ درصد تولید ناخالص جهانی را به خود اختصاص می‌دهد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار