کد خبر: 1183318
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۰
یک روزنامه اسرائیلی در ادامه تلاش برای سازش با عربستان سعودی، خبر داد که در این هفته یک هیأت آمریکایی عازم ریاض خواهد شد تا توافق سازش ریاض-تل‌آویو حاصل شود.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، در ادامه تلاش صهیونیست‌ها برای سازش با ریاض، منابع اسرائیلی خبر دادند که قرار است یک هیأت از مسئولان بلندپایه آمریکایی هفته جاری به عربستان سعودی سفر و با مسئولان این کشور دیدار کنند.

روزنامه تایمز اسرائیل خبر داد که برت مک کورگ مسئول پرونده خاورمیانه در کاخ سفید و باربارا لیف، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در خاور نزدیک در این هیأت حضور خواهند داشت. این سفر یک ماه پس از سفر جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا به ریاض صورت می‌گیرد.

این روزنامه صهیونیستی مدعی شد که هدف این هیأت از سفر به ریاض، فراهم کردن زمینه عادی‌سازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی است؛ چرا که به گفته این روزنامه، واشنگتن به دنبال میانجیگری در یک سازش مسالمت‌آمیز است که در دسترس نیست.

پیش از این هم، تایمز به نقل از مسئولان صهیونیستی خبر داده بود که تشکیلات خودگردان فلسطین به دنبال اقداماتی است که بتواند در کنار سازش عربستان با صهیونیستها، کشور فلسطین را تشکیل دهد.

برای عادی سازی روابط اسرائیل و عربستان همچنان موانع زیادی وجود دارد. عربستان سعودی در ازای عادی سازی از واشنگتن سه خواسته دارد: تضمین امنیتی مشابه ناتو، حمایت از توسعه برنامه انرژی هسته‌ای صلح آمیز و غیر نظامی و کاهش محدودیت در زمینه فروش تسلیحات.

البته اقناع کنگره برای رضایت با خواسته‌های عربستان سعودی بسیار دشوار است؛ جایی که بسیاری از متحدان بایدن، عربستان سعودی را به دلیل قتل جمال خاشقجی فعال مخالف سعودی، سابقه بد حقوق بشری و بمباران یمن طرد می‌کنند.

با توجه به مواضع شدیدالحن بایدن در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری علیه عربستان سعودی، برخی تحلیلگران تردید دارند بن سلمان پیروزی بزرگ را دو دستی تقدیم مردی کند که حدود یک سال پیش از دست دادن با وی خودداری کرد. ریچارد گلدبرگ، کارشناس ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها معتقد است: این اشتباه است سعودی‌ها برای عادی سازی روابط با اسرائیل منتظر باشند دولت کنونی آمریکا تغییر کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس هم پیش از این، در گزارشی درباره سفر اخیر سالیوان به عربستان سعودی با هدف متقاعدکردن ریاض برای عادی‌سازی با تل‌آویو نوشت: «تاکنون تلاش‌های کاخ‌سفید به موفقیت خاصی منجر نشده است».

«تساحی هنگبی» مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی نیز بر خلاف وزیر خارجه این رژیم که از نزدیک شدن به توافق با عربستان سخن گفته بود، تصریح کرد: «هنوز راه زیادی تا عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و عربستان سعودی مانده است».

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار