کد خبر: 1181883
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۶
مشاور نخست وزیر عراق خبر داد که این کشور با جمهوری اسلامی ایران به توافق امنیتی دست یافته است. این توافق سه بخش دارد که خلع سلاح و تحویل عناصر تروریستی تجزیه‌طلب بخشی از آن است.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، هشام الرکابی مشاور نخست وزیر عراق امروز دوشنبه از حصول توافق امنیتی این کشور با جمهوری اسلامی ایران خبر داد که بر اساس آن، بغداد با استقرار نیرو‌های مرزبانی، اجازه نخواهد داد گروهک‌های تروریستی و تجزیه‌طلب کُرد وارد خاک ایران شوند.

الرکابی به خبرگزاری رسمی عراق (واع) گفت: این توافق امنیتی سه بخش دارد که جلوگیری از نفوذ افراد مسلح پس از استقرار نیرو‌های مرزبانی، تحویل افراد تحت تعقیب پس از صدور دستور بازداشت بر اساس قانون و خلع سلاح [گروهک‌های تروریستی]و برچیدن اردوگاه‌ها شامل آن خواهد بود».

منابع سیاسی و دیپلماتیک عراقی هم روز گذشته (یکشنبه) خبر دادند که گروه‌های تروریستی و تجزیه‌طلب کُرد که در این کشور حضور دارند، طی روز‌های آینده به مناطق غرب عراق منتقل خواهند شد.

این منابع گفتند که جمهوری اسلامی ایران، دولت عراق و مسئولان منطقه کُردستان بر سر این موضوع به توافق رسیده‌اند؛ لذا همه سلاح‌ها و تجهیزات نظامی از گروه‌های کُرد گرفته خواهد شد و به همراه خانواده‌هایشان به مناط غرب عراق انتقال خواهند یافت.

الرکابی ادامه داد: در قبال تهدید همسایگان توسط گروه‌های تروریستی که در مرز‌های عراق حضور دارند و مناطق دور از نظارت‌های دولتی را به عنوان پناهگاهی برای خود انتخاب کرده‌اند، موضع عراق ثابت و واضح است. نخست وزیر محمد السودانی هم چندین بار تأکید کرد که دولت [عراق]مخالف این است که خاکش محلی برای عملیات این گروه‌ها و نقطه‌ای برای حمله به کشور‌های همسایه باشد.

وی با اشاره به اینکه این توافق، نشانگر دیدگاه عراق و پیامی به کشور‌های همسایه است که بغداد نمی‌پذیرد این گروه‌ها امنیت و تمامیت ارضی همسایگان را تهدید کنند، خاطر نشان کرد: عراق مایل به تداوم رابطه با کشور‌های همسایه است؛ به ویژه با کشور‌هایی که روابط مستحکمی با آن دارد. عراق به این مسیر ادامه خواهد داد و از حضور هر گروه مسلحی که امنیت سایر کشور‌ها را تهدید کند، جلوگیری خواهد کرد».

به گفته منابع آگاه، ین توافق تا شش ماه دیگر اجرایی خواهد شد. ۲۸ شهریور ماه، به عنوان تاریخ نهایی بستن پرونده گروه‌های کُرد و خروج از مناطق مرزی ایران و عراق به سمت اردوگاه‌ها تعین شده است.

«غیاث السورچی» عضو ارشد حزب اتحاد میهنی کردستان عراق هم چندی پیش گفته بود که گروهک‌های تروریستی و تجزیه طلب کُرد در نزدیکی مرز ایران، حملات خود را متوقف کرده‌اند.

السورچی گفت که چندین سال است میان اقلیم کردستان و گروهک‌های تروریستی کرد مذاکرات در جریان است و اخیرا این مذاکرات منجر به توافق برای توقف فعالیت‌های نظامی از سوی این گروهک‌ها و برقراری آرامش در مرز شده است.

پس از هشدار و حمله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مواضع گروهک‌های کُرد تجزیه‌طلب در منطقه کردستان عراق، شورای امنیت ملی عراق تدابیری را جهت امن‌سازی مرز‌ها با ایران و ترکیه و جلوگیری از استقرار گروهک‌های کُرد در این مناطق اتخاذ کرد است.

شورای امنیت ملی عراق در جلسه‌ای که آذرماه گذشته منظور بررسی این مسئله تشکیل داد، اعلام کرد که نیرو‌های مرزبانی خود را به مرز ایران و ترکیه اعزام می‌کند و این نیرو‌ها در کنار پیشمرگه مناطق مرزی را رصد خواهند کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار