کد خبر: 1181846
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۸
یک منبع دولتی در لیبی از برکنار «نجلاء المنقوش» وزیر خارجه این کشور در پی دیدار غیر رسمی با وزیر خارجه رژیم صهیونیستی خبر داد.
 

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، به گفته یک منبع دولتی در طرابلس، «عبدالحمید الدبیبه» نخست وزیر دولت وحدت ملی لیبی، در حکمی «نجلاء المنقوش» وزیر خارجه این کشور را به دلیل دیدار با همتای صهیونیست خود، برکنار کرد.

برکناری نجلاء المنقوش پس از آن است که اعتراضات گسترده‌ای در واکنش به دیدار او با «الی کوهن» وزیر خارجه رژیم اسرائیل، از روز گذشته سراسر لیبی را فراگرفته است؛ دیداری غیر رسمی که روز گذشته در رم، پایتخت ایتالیا و به میزبانی وزیر خارجه این کشور انجام شد.

در همین حال برخی منابع غربی از جمله خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته‌اند که این دیدار با چراغ سبز ««عبدالحمید الدبیبه» نخست وزیر لیبی انجام شد. یک مقام صهیونیست نیز به خبرگزاری رویترز گفته است که لیبی و اسرائیل پیش از این در خصوص این دیدار توافق کرده بودند و بیانیه دولت لیبی در خصوص اینکه این دیدار از پیش برنامه ریزی نشده بود، صحت ندارد.

با این حال شهرهای مختلف لیبی و برخی مناطق طرابلس، همچنان شاهد اعتراضات گسترده است؛ برخی معترضان شب گذشته وارد ساختمان وزارت خارجه لیبی شده و اقدام به آتش زدن موانع مقابل ساختمان کردند. همزمان تعدادی کثیری با در دست داشتن پرچم فلسطین شعار می‌دادند: «جان و خون خود را فدای تو می‌کنیم؛ ای فلسطین». 

در این راستا، دارالفتوای لیبی ظهر امروز از نخست وزیر دولت وحدت ملی این کشور خواسته بود تا «نجلا المنقوش» را برکنار کند.

در بیانیه این نهاد دینی آمده است: «موضع مردم لیبی در قبال این دشمن اشغالگر هیچ تغییری نکرده است. دولت باید مسئولیت این دیدار را بپذیرد؛ اقدامی که نجلا المنقوش انجام داد، تجاوزی آشکار علیه اصول و ارزش‌های ملی و دینی بود».

 

به دنبال این تحولات بود که رئیس دولت وحدت ملی لیبی صبح امروز نجلا المنقوش را از پست خود تعلیق و او را برای تحقیق به سازمان‌های نظارتی معرفی کرد. 

وزارت خارجه لیبی نیز درباره دیدار المنقوش با کوهن گفته بود که آنچه در رُم رخ داد یک جلسه غیررسمی بود که از قبل برنامه‌ای برای آن چیده نشده بود.

در این میان  برخی منابع رسانه‌ای از متواری شدن وزیر خارجه لیبی از کشورش خبر می‌دهند.

روزنامه نیویورک تایمز و همچنین وبگاه «الوسط لیبی» در گزارش‌های جداگانه خبر دادند که نجلا المنقوش وزیر خارجه دولت وحدت ملی از کشور خود فرار کرده و به ترکیه رفته است. ترکیه‌ای که از پرنفوذ‌ترین کشورها در لیبی به شمار می‌رود.

یکی از دستیاران وزیر خارجه دولت وحدت ملی لیبی در این باره خبر داد که روز دوشنبه (امروز) در بحبوحه جنجال‌های فزاینده در لیبی به خاطر انتشار خبرها درباره دیدار غیررسمی نجلا المنقوش با همتای اسرائیلی خود در ایتالیا، او به دلیل «نگرانی‌ها بابت امنیت خود به ترکیه گریخته است».

در مقابل محافل اپوزیسیون اسرائیل نیز زبان به انتقاد از این دیدار گشوده‌اند. در این راستا «یائیر لاپید» رهبر مخالفان کابینه و نخست‌وزیر و وزیر خارجه سابق رژیم صهیونیستی، در پیامی در شبکه ایکس (توئیتر سابق) اقدام الی کوهن را موجب شرمساری برای این رژیم دانست و رفتار و عملکرد او را ناشیانه خواند.

او نوشت: «اتفاقی که درباره وزیر خارجه لیبی رخ داد، غیرمسئولانه، مبتدیانه و یک شکست فاحش در قضاوت است. این یک صبح رسوایی ملی و به خطر انداختن جان انسان برای سر خط خبرها شدن است».

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار