کد خبر: 1181398
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۴
چند مقام آمریکایی گفته‌اند گه واشنگتن از رژیم صهیونیستی می‌خواهد تا در ازای عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی، امتیازات زیادی به فلسطینی‌ها بدهد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، مسأله عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی، همراه با پیچیدگی‌های زیادی هم برای ریاض، هم تل آویو و هم برای واشنگتن است و به نظر می‌رسد آمریکا بیش از دو طرف دیگر تمایل زیادی برای این توافق نشان می‌دهد.

وبگاه خبری صهیونیستی واللا، در گزارشی به نقل از چند مقام آمریکایی نوشت که واشنگتن تلاش دارد رضایت رژیم اسرائیل را برای دادن برخی امتیازات قابل توجه به فلسطینی‌ها در ازای توافق با عربستان سعودی جلب کند.

به گفته این مقامات، «جک سالیوان» مشاور امنیت ملی و «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا هفته گذشته در جریان دیدار با «ران درمر» وزیر امور استراتژیک کابینه نتانیاهو که در واشنگتن به سر می‌برد، تلاش کرده‌اند به او توضیح دهند که تل آویو باید امتیازات قابل توجهی در کرانه باختری به عنوان بخشی از روند عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی بدهد.

وبسایت عرب‌زبان واللا در ادامه اشاره کرد که دولت آمریکا تلاش زیادی می‌کند تا این توافق تا مارس ۲۰۲۴ که رقابت‌های انتخاباتی آغاز می‌شود، به ثمر بنشیند و آن را یک دستاورد بزرگ برای سیاست خارجی خود مطرح کند.

به گفته مقامات آمریکا در مصاحبه با وبگاه واللا، وزیر خارجه آمریکا به «ران درمر» گفته است: «دیدگاه اسرائیل به موضوع توافق با ریاض، درست نیست، چرا که فکر می‌کند هیچ التزامی به برداشتن گام‌های بزرگ در قبال فلسطینی‌ها به عنوان بخشی از توافق با عربستان سعودی ندارد».

بلینکن همچنین به فرستاده نتانیاهو گفته است که اگرچه موضوع فلسطین در این توافق برای دولت ریاض اولین اولویت نیست، اما محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی نیاز دارد تا پاسخی برای افکار عمومی کشور خود و همچنین جهان عرب و اسلام داشته باشد و بتواند بگوید که در ازای توافق، دستاورد بزرگی برای فلسطینی‌ها به همراه آورده است.

جک سالیوان مشاور امنیت ملی دولت آمریکا نیز به ران درمر گفته است که امتیازدهی اسرائیل به فلسطینی‌ها سهم زیادی در اقناع سناتور‌های دموکرات برای حمایت از توافق با عربستان سعودی دارد و کار جو بایدن را برای جلب حمایت آن‌ها هموارتر می‌کند.

به گفته مقامات آمریکایی، اما «ران درمر» در این دیدار‌ها هیچ روی خوشی به پیشنهادات بلینکن و جک سالیوان نشان نداده است.

«ران درمر» در این دیدار‌ها به دو مقام ارشد آمریکایی گفته است که اگر اسرائیل در موضوع فلسطین کوتاه بیاید، باید در قبال هسته‌ای شدن عربستان سعودی نیز امتیاز بدهد.

در این راستا مقامات آمریکایی می‌گویند که بنیامین نتانیاهو در ماه سپتامبر و به احتمال قوی در ۱۸ این ماه و پیش از نشست مجمع عمومی سازمان ملل با جو بایدن دیدار خواهد کرد و اگر این دیدار صورت گیرد، رئیس‌جمهور آمریکا تلاش خواهد کرد تا نتانیاهو را برای ارائه امتیازات قابل توجه به فلسطینی‌ها در ازای عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی تحت فشار بگذارد.

نیاز آمریکا به توافق ریاض و تل آویو

در این میان یک مقام صهیوینستی به شبکه ۱۲ این رژیم گفت که توافق با عربستان سعودی به خوبی در راستای منافع آمریکاست و واشنگتن تلاش‌ها و اقدامات گسترده‌ای در این راستا انجام می‌دهد و چنین توافقی میان اسرائیل و عربستان سعودی برای آمریکا بسیار مهم است، به خصوص در حوزه رقابت با چین و سیطره بر مناطق وسیعی در غرب آسیا حائز اهمیت است.

وی با بیان اینکه «آمریکایی‌ها متوجه شده‌اند که نمی‌توانند منطقه را رها کنند»، افزود: «آمریکایی‌ها به اسرائیل لطفی نمی‌کنند. این اسرائیل است که در صورت توافق با عربستان سعودی به آمریکا لطف می‌کند».

به گفته این مسئول اسرائیلی، تل آویو اصرار دارد که توافق با عربستان سعودی به موافقت مجلس سنای آمریکا برسد و برای رأی سنا، موافقت دو سوم اعضای آن (۶۷ عضو) لازم است و این یعنی اینکه دموکرات‌ها بین ۱۷ تا ۲۰ سناتور جمهوری‌خواه نیاز دارند تا سنا حمایت خود را از این توافق اعلام کند و نکته اینجاست که دموکرات‌ها بدون کمک اسرائیل نمی‌توانند رضایت جمهوری‌خواهان را جلب کنند.

این مقام اسرائیلی تأکید کرد که تل آویو و واشنگتن با اشتیاق تمام از توافق با عربستان سعودی استقبال می‌کنند؛ او گفت که آمریکایی‌ها برای این توافق می‌جنگند. به ادعای او تل آویو هنوز به طور شفاف نمی‌داند که درخواست‌های آمریکا از اسرائیل برای جلب رضایت سعودی‌ها جهت توافق چیست.

منفعت بالای آمریکایی‌ها از سازش ریاض با رژیم اشغالگر، پیش از این در سخنان «اِلی کوهن» وزیر امورخارجه رژیم صهیونیستی نیز مطرح شده بود، او هم در این باره به روزنامه معاریو گفته است: «ایالات متحده منافعی در پیشبرد توافق صلح بین عربستان سعودی و اسرائیل دارد. زیرا این توافق به ثبات منطقه کمک کرده، قیمت انرژی و نفت را کاهش می‌دهد و دستاورد بزرگی برای رئیس جمهور بایدن در آستانه انتخابات آمریکا خواهد بود».

شروط سعودی‌ها قبول نمی‌شود

یکی از مهم‌ترین شروط سعودی‌ها برای توافق سازش با رژیم صهیونیستی، امکان غنی‌سازی اورانیوم در خاک عربستان است؛ شرطی که صهیونیست‌ها بشدت با آن مخالف هستند. این مقام اسرائیلی گفت: «آمریکایی‌ها هرگز با اشاعه و دستیابی عربستان سعودی به سلاح اتمی موافقت نمی‌کنند و هر توافقی که آمریکایی‌ها انجام دهند، اسرائیل می‌تواند با آن کنار بیاید؛ قوانین آمریکا در این حوزه هرگز اجازه دستیابی عربستان سعودی به سلاح اتمی را نمی‌دهد».

از دیگر شروط ریاض برای سازش، موضوع فلسطین است که جنبه حیثیتی و تبلیغاتی برای عربستان سعودی دارد، کشوری که خود را رهبر جهان عرب می‌داند و در سال ۲۰۰۲ در نشست سران عرب در بیروت طرح موسوم به «صلح عربی» در خصوص فلسطین را داد که هم اکنون این طرح مبنا و اساس موضع کشور‌های عربی در قبال فلسطین است.

اسرائیل چیزی ندارد که به عربستان بدهد

این مقام اسرائیلی در این خصوص گفت: «سعودی‌ها درخواست‌های بزرگی در این رابطه دارند و از ما می‌خواهند که به شکل واقعی نه نمایشی آن‌ها را اجرا کنیم، اما در ساختار فعلی دولت اسرائیل ما چیزی نداریم که در این رابطه به آن‌ها بدهیم، هرگز شهرک‌سازی متوقف نخواهد شد حتی برای یک ثانیه».

او با تأکید بر اینکه «اسرائیل چیزی ندارد که عرضه کند»، افزود: «ما آماده ورود به مذاکرات هستیم، اما مشخص نیست که آیا محمود عباس هم آماده است یا نه و در نهایت سعودی‌ها باید چیزی به آن‌ها بدهند».

به گفته مقامات اسرائیلی، نتانیاهو و درمر می‌خواهند که توافق آمریکا با عربستان سعودی بر اصل «بازدارندگی ایران» متمرکز شود و چارچوب گسترده‌تری داشته باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار