کد خبر: 1179982
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰

تنش در نقاطی از سوریه به دنبال افزایش تحرکات امریکایی‌ها در این کشور بالا گرفته است. یک کارشناس سوری بر این نکته تأکید دارد که این اقدامات که در آن نقش گروه‌های تروریستی مشهود است، با هدف بازگرداندن تروریست‌ها صورت می‌گیرد.
تحرکات اشغالگران امریکایی در سوریه چندی است که بیش از گذشته شدت گرفته است. مرکز آشتی روسیه در سوریه (حمیمیم) اعلام کرد که جنگنده‌های ائتلاف امریکا همچنان به نقض پروتکل عدم برخورد در آسمان سوریه ادامه می‌دهند. بنابر گزارشی که این نهاد اعلام کرده است، «دو جنگنده اف ۳۵ ائتلاف امریکا شنبه به شکل خطرناکی به جنگنده‌های سوخو ۳۵ روسیه در منطقه التنف سوریه نزدیک شدند.» در بخشی از این گزارش آمده است: «نیروی هوایی روسیه درحال انجام پرواز برنامه‌ریزی شده در طول مرز‌های جنوبی سوریه بود و خلبانان روس که مهارت بالایی در تعامل با این وضعیت نشان دادند، اقدامات لازم را در زمان مناسب برای ممانعت از برخورد با جنگنده‌های ائتلاف امریکا اتخاذ کردند. ائتلاف امریکا با این اقدامات شرایط خطرناکی را برای جنگنده‌ها به وجود می‌آورد که منجر به وخامت وضعیت حریم هوایی سوریه می‌شود. ۱۴مورد نقض پروتکل عدم برخورد در آسمان سوریه از سوی جنگنده‌های امریکا ثبت شد.»
همزمان حملات علیه شبه‌نظامیان وابسته به امریکا نیز افزایش داشته است. چند فرد مسلح ناشناس خودروی شبه‌نظامیان موسوم به «نیرو‌های دموکراتیک سوریه» (قسد) وابسته به امریکا را در روستای «الزیانات» در حومه جنوبی حسکه هدف قرار دادند. این منابع اعلام کردند که این حمله منجر به کشته شدن یکی از نیرو‌های قسد و مجروح شدن دو تن دیگر شد. این اولین حمله در نوع خود است که در روستا‌های حومه جنوبی حسکه رخ می‌دهد و حاکی از آن است که درپی نارضایتی‌های قبیله‌ای و مردمی از تسلط این شبه نظامیان وابسته به امریکا بر این مناطق، عملیات‌ها برای هدف قرار دادن آن‌ها توسط اهالی عشایر و قبایل گسترده‌تر خواهد شد. نیرو‌های اشغالگر امریکایی که به‌طور غیرقانونی در مناطق شرقی سوریه حضور دارند، با همدستی شبه‌نظامیان قسد منابع ملی و محصولات استراتژیک مانند نفت، گندم و جو سوریه را غارت می‌کنند تا مردم سوریه را از منابع ملی خود محروم کنند.
سعید فارس السعید، تحلیلگر و کارشناس امنیتی سوری در گفتگو با وبگاه خبری العهد بر این نکته تأکید کرد که امریکا می‌خواهد گروهک‌های تروریستی را به صحنه بازگرداند به خصوص اینکه اخیراً فعالیت عناصر داعش در بیابان‌های سوریه توسعه چشمگیری یافته است. وی معتقد است که امریکا می‌خواهد همزمان پروژه اعمال فشار بر ایران و روسیه را دنبال کند و توضیح داد که واشنگتن قصد دارد در رابطه با اوکراین، روسیه و در رابطه با جبهه درگیری با رژیم صهیونیستی در لبنان و سوریه، ایران را تحت فشار بگذارد و از شبه‌نظامیان جدایی‌طلب و گروهک‌های تروریستی به عنوان ابزار استفاده می‌کند. روزنامه الاخبار لبنان نیز گزارش داد منابع روس تأکید کرده‌اند که امریکا حمایت تازه‌ای از عناصر داعش در بخش‌هایی از خاک سوریه به عمل آورده و دلیل فعال شدن عناصر داعش بعد از چهار ماه، حمایت‌های امریکاست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار