کد خبر: 1229447
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۴
سی‌وسومین نشست سران کشور‌های عربی امروز پنجشنبه در منامه در حالی برگزار می‌شود که انتظار می‌رود به دلیل شرایط استثنایی حاکم بر منطقه به دلیل جنگ غزه، تصمیمات مهمی در خصوص پرونده فلسطین اتخاذ شود.

 جوان آنلاین: سی‌وسومین نشست سران کشور‌های عربی امروز ۱۶ می، در منامه پایتخت بحرین برگزار می‌شود. در سایه تداوم تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه پرونده فلسطین در صدر دستور کار این نشست قرار دارد و علاوه بر آن درباره پرونده‌های مهم دیگر از جمله وضعیت سوریه، لبنان، یمن، سودان و ... رایزنی خواهد شد.

به گزارش فارس، خبرگزاری رسمی بحرین روز گذشته اعلام کرده بود که رئیس‌جمهور مصر عبدالفتاح السیسی، شاه اردن عبدالله دوم، رئیس‌جمهور عراق عبداللطیف رشید، رئیس‌جمهور موریتانی محمد ولد الشیخ الغزوانی، رئیس جمهور کومور غزالی عثمان، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین محمود عباس و نجیب المیقاتی نخست‌وزیر لبنان تا عصر دیروز وارد منامه شده‌اند.

به گفته برخی منابع آگاه در اتحادیه عرب، با وجود برخی اختلافات بین کشورها، انتظار می‌رود که این نشست در سطح بالا انجام شود. معاون دبیرکل اتحادیه عرب حسام زکی در گفتگو با خبرنگاران در روز گذشته چهارشنبه نیز تصریح کرد که بیش از دو سوم سران کشور‌های عربی حضور خواهند داشت و حتی کشور‌هایی که رهبران آن‌ها شرکت نخواهند کرد در بالاترین سطح نمایندگی خود در آن مشارکت خواهند داشت.

به نوشته وبگاه شبکه سعودی العربیه، پیش‌نویس دستور کار این نشست دارای ۸ بند است که به قضایا مختلف غربی در بخش‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، اطلاع‌رسانی و امنیتی مرتبط است. بخش سیاسی، ۷۰ درصد پرونده‌های مورد بررسی در این نشست را تشکیل خواهد داد

پیش‌نویس بیانیه پایانی نشست منامه درباره پرونده فلسطین
در همین راستا انتظار می‌رود که در نشست سران کشور‌های عربی در منامه بر ضروت توقف فوری جنگ غزه، رد کوچ اجباری فلسطینی‌ها، اقدام برای امدادرسانی به ساکنان نوار غزه، رد عملیات نظامی زمینی در رفح، تلاش برای کسب تایید بین‌المللی در خصوص به رسمیت شناختن کشور فلسطین، تقویت راه‌حل دو کشوری و استفاده از اصطلاح نسل‌کشی در توصیف جنایات اسرائیل در نوار غزه تاکید شود.

اختلافات درباره برخی پرونده‌ها، چون سودان، لیبی و لبنان
منابع آگاه در گفتگو با روزنامه العربی الجدید اعلام کردند که نشست‌های وزرای خارجه کشور‌های عربی که پیشتر به عنوان مقدمه نشست امروز سران برگزار شد، شاهد اختلافاتی در خصوص چندین پرونده از جمله سودان، لیبی و لبنان بود. اما به گفته منابع آگاه در این نشست‌ها نیز بیشترین توافق و اجماع درباره فلسطین بود و همگی بر ضرورت حمایت از «آرمان فلسطین» و اتخاذ «یک موضع قوی و متحد عربی» در سایه تداوم تجاوز به نوار غزه، شهادت هزاران نفر و عدم توجه اشغالگران به اعتراضات و هشدار‌های بین‌المللی تاکید کردند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار