کد خبر: 1179694
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۵
تیم‌ملی بسکتبال بانوان ایران به رغم شایستگی‌های زیاد از صعود به دیویژن A آسیا (دسته اول) بازماند. فینال رقابت‌های این مسابقات دیروز در بانکوک برگزار شد و شاگردان النی کاپوچیانی در رقابتی تنگاتنگ با اندونزی تنها به خاطر یک امتیاز کمتر (۵۵ بر ۵۴) قهرمانی دیویژن B را از دست دادند.
شیوا نوروزی

عملکرد ملی‌پوشان کشورمان در دسته دوم قاره‌کهن همه را به یک تاریخ‌سازی بزرگ امیدوار کرده بود. در دومین رویارویی با اندونزی در کاپ آسیا نیز تا یک قدمی پیروزی و صعود پیش رفتیم، اما با اختلاف یک امتیاز فرصت رسیدن به دسته اول قاره از کف رفت. بااین‌حال نباید از پیشرفت اخیر بسکتبال بانوان غافل شد؛ اگرچه حضور در سطح اول آسیا هدف اصلی‌مان بود، ولی انتظار می‌رود این شکست تلخ پروژه تحول تیم بانوان با سرمربی خارجی را متوقف نکند.
مسیر سخت
انتخاب سرمربی یونانی تحول بزرگی در بسکتبال بانوان ما بود. النی کاپوچیانی به عنوان نخستین سرمربی خارجی روی نیمکت تیم‌ملی نشست تا پس از سال‌ها رؤیای صعود به سطح اول آسیا محقق شود. در این مدت کاپوچیانی تغییراتی در تیم ایجاد کرد، عملکرد فنی بازیکنان بهتر شد و همه به آینده تیم‌ملی امیدوار شدند. انصافاً نیز نتایج به دست آمده در کاپ آسیا این واقعیت را ثابت کرد، اما در گام آخر و درست جایی که باید نتایج تلاش‌های صورت گرفته به ثمر می‌نشست، مقابل اندونزی کم آوردیم و برای دومین‌بار برابر این حریف شرق آسیا متحمل شکست شدیم. مسیر دشوارمان با مالزی آغاز شد؛ برد ۶۵ بر ۵۹ شروع خوبی بود و پس از آن هم مغولستان را با ۳۷ امتیاز اختلاف شکست دادیم. به اندونزی باختیم، اما راهی دور حذفی شدیم. ابتدا قزاقستان را شکست دادیم و پس از آن اردن را از پیش‌رو برداشتیم. جدال دوباره اندونزی برایمان خوش‌یمن نبود و باخت به‌خاطر یک امتیاز همیشه در ذهنمان خواهد ماند.
دیدار تکراری
شاگردان النی در فینال این دوره با اعتماد به نفسی خوب بازی را شروع کردند و با فراموش کردن باخت در مرحله گروهی به اندونزی (۶۵ بر ۵۶) عزم شکست این تیم را داشتند. ملی‌پوشان از همان ابتدا به حریف نشان دادند بازی سختی در انتظارشان است. در کوارتر نخست توپ‌ربایی‌های خوبی انجام شد و بیشترین امتیاز را از پرتاب‌ها به دست آوردیم. همچنین دفاع قابل‌قبولی نیز مقابل حریف داشتیم و ۱۶ بر ۱۲ به برتری رسیدیم. با این نتیجه روحیه تیم افزایش پیدا کرد و پس از استراحتی کوتاه باز هم شاهد حملات بازیکنان کشورمان بودیم. بی‌دقتی در پرتاب‌ها از کوارتر‌دوم شروع شد و در دو دقیقه پایانی این کوارتر اندونزی خودش را به یک قدمی ما رساند و حتی یک امتیاز از ایران پیش افتاد، ولی نیمه اول ۲۵ بر ۲۴ به سود ما تمام شد تا در استراحت دو نیمه انگیزه بازیکنان پایین نیاید.
در نیمه دوم بازی کاملاً پایاپای شروع شد و از همان ابتدای کوارتر سوم شاهد افت کیفیت بازی بودیم. سرمربی نکات لازم را از کنار زمین به بازیکنان گوشزد می‌کرد، ولی برخی اشتباهات باعث شد اندونزی فرصت جبران پیدا کند و متأسفانه از اواسط کوارتر سوم از ما پیش افتاد. اگرچه بازیکنان ایران برای بازگرداندن نتیجه تلاش کردند، اما نتیجه ۴۳ بر ۳۹ در تایم سوم به پایان رسید تا کوارتر چهارم حساس‌تر از قبل پیگیری شود. درست در لحظاتی که بچه‌ها باید با تمرکز بیشتری کار را ادامه می‌دادند، عجله در پرتاب‌ها، بی‌دقتی در حفظ توپ و لو دادن توپ به سود اندونزی تمام شد. ضمن اینکه به نظر می‌رسید در دقایق سرنوشت‌ساز پایانی مسابقه کاپوچیانی می‌توانست با تعویض‌های بهتر شرایط را به سود تیم‌ملی تغییر دهد، ولی این اتفاق رخ نداد و بانوان بسکتبال ایران در نهایت توانستند به یک امتیازی اندونزی برسند. باخت ۵۵ بر ۵۴ پایان تلخی بود برای النی و شاگردانش و همه آن‌هایی که منتظر صعود بسکتبال بانوان کشورمان بودند. تنها سهمیه صعود به دسته اول آسیا به اندونزی رسید و پروژه صعود ایران فعلاً به تعویق افتاد. فائزه شهریاری با ۱۴ امتیاز بهترین بازیکن ما در فینال لقب گرفت.
آینده روشن
النی کاپوچیانی با اینکه به خاطر یک امتیاز به هدفش نرسیده، اما تأکید می‌کند که تیم ایران پیروز کاپ آسیا بوده است. سرمربی تیم‌ملی با ابراز رضایت از عملکرد شاگردانش خواستار حمایت هرچه بیشتر از بسکتبال بانوان شد: «پس از سال‌ها تیم ایران به فینال کاپ آسیا دیویژن B رسید. متأسفانه نتوانستیم قهرمان شویم، اما به نظر من تیم ما قهرمان این رقابت‌ها شده است، چراکه پس از سال‌ها تیم بانوان با تلاش بسیار زیاد، تغییر سبک بازی و درخشش همه بازیکنان به فینال رسید. انتظار زیادی از آن‌ها داشتیم، از آن‌ها خواستیم با کمترین تجربه و بدون داشتن بازیکن امریکایی با تغییر ذهنیت و سبک بازی بدرخشند. چیزی نمی‌توانم بگویم جز اینکه به تک‌تک بازیکنانم افتخار می‌کنم. تیم فوق‌العاده‌ای داشتیم و همه ایرانی‌ها هم باید به این تیم افتخار کنند. این تیم پس از ۴۰ سال نام بسکتبال ایران را مطرح کرد. قطعاً آینده بهتری در انتظارمان خواهد بود. انتظار داریم همه مردم و همچنین فدراسیون از ما حمایت کنند. معتقدم آینده از آن تیم بسکتبال ایران است. از این نتیجه راضی هستم و از اینکه این فرصت به من داده شده، تشکر می‌کنم. تمام تلاشم را برای موفقیت تیمم انجام دادم. برنده تیمی نیست که قهرمان شده، بلکه تیمی است که برای پیروزی تمام تلاشش را کرده است، به همین‌خاطر معتقدم تیم ایران و کادرفنی پیروز تورنمنت کاپ آسیا هستند.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار