کد خبر: 1179506
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۴
رهبر شیعیان نیجریه در واکنش به تصمیم کشورهای آفریقایی تحت فشار غرب برای مداخله نظامی احتمالی درنیجر هشدارداد که آمریکا و فرانسه می‌توانند باعث ایجاد بحران در روابط نیجریه و نیجر شوند.
 

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، شیخ «ابراهیم زکزاکی» رهبر شیعیان نیجریه درباره فتنه‌انگیزی آمریکا و فرانسه میان کشورهای آفریقا هشدار داد.

طبق گزارش شبکه «المیادین»، رهبر شیعیان نیجریه گفت: « واضح است که این جنگ ما نیست، بلکه جنگ میان آمریکا و فرانسه است» و آمریکا و فرانسه می‌توانند باعث ایجاد بحران میان نیجریه و نیجر شوند.

وی همچنین اظهار داشت با آنکه نیجر حریم هوایی خود را بسته است، اما هواگردهای فرانسوی همچنان از حریم این کشور عبور می‌کنند و پاریس «پایگاه‌های تروریستی در این کشور دارد که منشأ حملات گروه بوکو حرام است؛ گروهی که حمله می‌کند تا منابع معدنی را به چنگ آورد تا بعدها این منابع بین آن‌ها تقیسم شود».

رهبر شیعیان نیجریه در ادامه از استفاده ابزاری فرانسه از نیروهای بوکوحرام برای حمله به نیجر ابراز نگرانی کرد و اظهار داشت: «هر گونه اقدام نظامی در مرزهای دو کشور کار فرانسه و آمریکاست، نه نیجریه یا نیجر».

«محمد بازوم» رئیس‌جمهور مخلوع نیجر به اتهام فساد و عدم رسیدگی به وضعیت این کشور به همراه همسر و پسرش در تاریخ ۲۶ ژوئیه (چهارم مرداد ماه) توسط نیروهای گارد ریاست جمهوری از قدرت خلع شد و هم‌اکنون در بازداشت خانگی به سر می‌برد.

به دنبال سرنگونی بازوم و قدرت یافتن شورای نظامی نیجر به رهبری «عبدالرحمن تچیانی»، جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا «اکواس» تحت فشار فرانسه و آمریکا تاکید کرد اگر نیروهای نظامی نیجر، محمد بازوم را به قدرت بازنگردانند، کشورهای عضو این جامعه در نیجر مداخله نظامی خواهند کرد. نیجریه از جمله کشورهایی است که از مداخله نظامی در نیجر حمایت کرده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار