کد خبر: 1179275
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۵
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان بعدازظهر امروز با فیصل بن فرحان، همتای سعودی خود در شهر ریاض دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از تسنیم، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان بعدازظهر امروز پنجشنبه با فیصل بن فرحان، همتای سعودی خود در شهر ریاض دیدار و گفتگو کرد.

پس از این دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان در نشست مطبوعاتی مشترک خود درباره موضوعات مورد رایزنی در این دیدار به ایراد سخنانی پرداختند.

بن فرحان در این نشست گفت: «دیدار امروز ما بر اساس روابط دوجانبه انجام شد. همچنین تاکید ما بر اراده صادقانه و عزم جدی برای تنظیم مفاد توافق نامه است که به تقویت ثبات منطقه‌ای منجر خواهد شد.»

دیپلمات ارشد عربستان سعودی همچنین تأکید کرد: «به همتای ایرانی‌ام اطمینان خاطر دادم چشم به راه مرحله‌ای جدید در روابط بین دو کشور هستیم.»

فیصل بن فرحان ادامه داد: «نمایندگی‌های دو کشور کار خود را شروع کردند. شروع ماموریت دو سفیر در تهران و ریاض در راستای تعزیز روابط دو کشور است. همچنین در این دیدار بر اجرای توافقنامه‌های قبلی به ویژه توافقنامه‌های اقتصادی و امنیتی تأکید کردم. همچنین بر ادامه گفتگو‌ها تاکید کردم. انتظار عربستان این است که بر اساس دعوت از اقای رییسی، ما از ایشان در عربستان استقبال کنیم. انتظار ما برای گشایش روابط جدید بر اساس برادری اسلامی و تلاش مشترک بر اساس منافع مشترک است.»

وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این نشست گفت: «خرسندم که امروز گفتگو‌های نتیجه بخش و مهمی را در ریاض داشتیم. ایران و عربستان دو کشور مهم در جهان اسلام هستند. خوشبختانه اکنون روابط دو کشور در مسیر درست خود قرار دارد و رو به پیشرفت است.»

امیرعبداللهیان تصریح کرد: «گفتگو‌های سازنده‌ای با همتای سعودی خودم داشتم و روابط میان دو کشور در مسیر درست پیش می‌رود.»

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران اضافه کرد: «مصمم هستیم که همکاری‌های خود را در تمامی زمینه‌ها گسترش دهیم. در همین راستا بر اراده مشترک تهران و ریاض برای توسعه همه جانبه روابط تاکید شد. اتفاق نظر داریم که موافقت نامه‌های بین دو کشور از جمله در موضوعات امنیت و اقتصاد را پیش ببریم.»

امیرعبداللهیان همچنین گفت: «معتقدیم که می‌توانیم موضوعات فوری مانند همکاری زیست محیطی را به صورت دوجانبه و چندجانبه سامان دهیم. همچنین در خصوص همکاری‌های دو و چندجانبه بخش‌های خصوصی دو کشور و همکاری‌های تجاری گفتگو کردیم.»

وزیر خارجه ایران تصریح کرد: «ما بر امنیت بومی و درون‌زای منطقه‌ای تاکید داریم. خرسند هستیم که در راستای تأکید سیاست خارجی رییس جمهور بر این موضوع که ما دست خود را برای همکاری به همسایگان دراز میکنیم، روابط خود را گسترش دهیم. در این چارچوب علاوه بر احیای روابط با کشور عربستان، با کشور‌های دیگر شامل عراق، کویت قطر و امارات روابط نیرومندی را پایه‌گذاری کردیم.»

امیر عبداللهیان افزود: معتقدیم که ایده امنیت و توسعه در منطقه یک ایده غیرقابل تفکیک و متعلق به تمام کنشگران در منطقه است. ما امروز در خصوص برخی موضوعات جهان اسلام نیز به تفصیل گفتگو کردیم. معتقدیم که سازمان همکاری اسلامی از ظرفیتی برخوردار است که در نظام بین الملل به عنوان کنشگر مهم ایفای نقش کند.

وی ادامه داد: از جمله موضوعات مورد بحث تمرکز بر مسئله فلسطین و قدس به عنوان موضوع مهم در جهان اسلام است. خرسندیم که در مکان مشترک ما به نام سالن اجتماع قدس نامگذاری شده است. ما به حمایت‌های قوی خود از فلسطین ادامه می‌دهیم. تردیدی وجود ندارد که رژیم صهیونیستی به تلاش برای ایجاد دشمنی و تفرقه در جهان اسلام ادامه خواهد داد. ما با بصیرت تحرکات رژیم را پیگیری میکنیم. تهران و ریاض در کنار سایر کشور‌های اسلامی دارای مواضع مشترکی در خصوص اهانت به قرآن هستند. از همکاری عربستان در موضوع حج تمتع ایرانیان و عمره مفرده که در آینده نزدیک از سر گرفته خواهد شد سپاس‌گزاری می‌کنیم.

امیرعبداللهیان تصریح کرد ایران می‌تواند با عربستان سعودی برای حل و فصل مسائل مهم منطقه‌ای همکاری کند. او همچنین گفت ایران با عربستان برای مشخص کردن کمیته‌های فنی و تخصصی میان دو کشور به توافق دست پیدا کرده‌اند.

امیرعبداللهیان گفت: در جریان سفر آقای بن فرحان به تهران، ایشان حامل دعوت رسمی ملک سلمان از رییس جمهور کشور ایران برای سفر به ریاض بودند. اقای رییسی ضمن پدیرش دعوت در زمان مناسب این سفر را انجام خواهند داد. گفتگو‌های امروز ما مقدمه‌ای برای فراهم کردن دیدار مقامات عالی دو کشور خواهد بود.

وی افزود: اطمینان داریم که این دیدار‌ها و گفتگو‌ها به تقویت وحدت امت اسلامی و جهان اسلامی کمک خواهد کرد. ما در حوزه دیپلماسی عمومی، پارلمانی و تبادل هییت‌های نخبگانی بین دو کشور توافق نظر داریم. همچنین در گفتگو‌های امروز در حوزه ورزش اتفاق نظر داریم که تیم‌های ورزشی دو کشور دیدار‌های رفت و برگشت را انجام داده و تیم‌های ملی دو کشور دیدار‌های دوستانه را انجام دهند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار