کد خبر: 1178379
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۵
یک روزنامه نیجریه ای از تحرکات فرماندهی ارتش این کشور برای آماده سازی نیروها برای مداخله نظامی در نیجر خبر داد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، همزمان با تصمیم رهبران جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا(اکواس) برای مداخله نظامی علیه شورای نظامی نیجر، روزنامه نیجریه‌ای پانچ گزارش داد که مقرهای نظامی ارتش نیجریه آماده سازی برای بسیج نیروها برای عملیات نظامی علیه شورشیان در نیجر تحت نظارت اکواس را آغاز کرده‌اند.

به نوشته این روزنامه، فرماندهی ارتش نیجریه به واحدهای فرماندهی دستور داده تا در زمینه تعداد پرسنل، تجهیزات، پشتیبانی و هزینه‌های مالی به فرماندهی کل اطلاعات ارائه هند. پانچ تاکید کرده است که این اقدام نشانه مرحله مقدماتی فرایند مداخله در نیجر است. 

روزنامه پانچ در ادامه گزارش خود به نقل از اسنادی افزود: نیجریه به دو گردان با حدود 300 تا 1000 نظامی برای مشارکت در این عملیات نظامی نیجر نیازمند است. همزمان یک منبع نظامی نیجریه نیز به این روزنامه گفته که برای عملیات نظامی علیه نیجر به ده برابر نظامیان نیجر نیرو احتیاج است. 

جامعه اقتصادی کشورهای غربی آفریقا بعد از کودتا در نیجر چند روز به رهبران نظامی این کشور مهلت داد تا «محمد بازوم» رئیس جمهور خلع شده را آزاد کنند و به قدرت بازگردانند. علیرغم پایان ضرب الاجل، اکواس تا کنون هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده است. 

با این حال رهبران اکواس در نشست خود در روز پنج شنبه گذشته در نیجریه مجددا به اقدام نظامی علیه نیجر در سریعترین زمان ممکن رای دادند. 

گارد ریاست جمهوری نیجر، حدود 20 روز پیش علیه محمد بازوم کودتا کرد.  دو روز بعد از این اقدام تلویزیون ملی این کشور خبر داد عبدالرحمن تیچیانی رئیس گارد ریاست جمهوری نیجر خود را به عنوان رهبر جدید و رئیس شورای انتقالی در این کشور معرفی کرده است.

طرح مداخله نظامی اکواس در نیجر مورد حمایت آمریکا و فرانسه است. شورای نظامی نیجر تهدید کرده است هر اقدام نظامی علیه این کشور به بی ثباتی در کل منطقه منجر خواهد شد.

شبکه الجزیره اخیرا در گزارشی به تاریخچه مداخلات نظامی سازمان اکواس در کشورهای آفریقایی پرداخت. این سازمان در سال 2017 در گامبیا، در سال 2013 در مالی، 2003 در لیبریا و ساحل عاج، 1999 در گینه بیسائو، در سال 1990 در لیبریا و 1997 در سیرالئون دست به مداخله زده است. 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار