کد خبر: 1178196
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۲
منابع دیپلماتیک گفتند، عربستان سعودی و ایران در گفت‌وگوهای خود، درباره پرونده‌های منطقه‌ای، از جمله لبنان مذاکره‌ای نکرده‌اند و طبق اولویت روابط دوجانبه، ریاض اکنون، منتظر سفر رئیس جمهور ایران به عربستان است.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس،  «راغده درغام» روزنامه‌نگار کهنه‌کار لبنانی-آمریکایی در یادداشتی در خصوص تأثیر تفاهم ماههای اخیر عربستان و ایران بر اوضاع لبنان نوشت، عربستان در انتظار سفر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران به ریاض است. 

خانم درغام (۷۰ ساله) مدیر دفتر سابق روزنامه سعودی الحیاة در نیویورک که از ۲۰۱۷ ستون نویس وبگاه «نشنال» است، در یادداشتی با عنوان «شکنندگی [وضعیت] لبنان در تفاهم‌های منطقه‌ای و بین‌المللی...» نوشت، «فقط لبنان نیست که در این مرحله در صدر گفت‌وگوهای سعودی - ایرانی جایی ندارد چرا که دو طرف تا الان حتی از [طرح] موضوعات عراق و سوریه هم اجتناب کرده‌اند». 

ستون‌نویس سابق هافینگتون پست (۲۰۰۹-۲۰۱۷) نوشت: هیچ شکافی در توافق عربستان سعودی و ایران که با حمایت چین حاصل شد، نیست؛ درست عکس چیزی که برخی لبنانی‌ها مطرح می‌کنند، وقتی که غرق تحلیل آثار روابط ریاض و تهران بر وضعیت لبنان می‌شوند. روند آزمایش جدی حسن نیت و عملیاتی شدن رویکرد جدید برقرار است، همچنانکه در پرونده میدان الدره [آرش] در جریان است و نقطه اختلاف میان ایران با عربستان و کویت است». 

این تحلیلگر سیاسی لبنانی-آمریکایی در این یادداشت سراسر انتقادی و اتهام‌آمیز به ایران و حزب الله، ضمن بیان اینکه در این مرحله لبنان جایی در گفت‌وگوهای ایران و عربستان ندارد، نوشت: «طبق تأکید منابع دیپلماتیک مطلع، اولویت در روند اجرای توافق [عربستان و ایران] روابط دوجانبه است. این منابع گفتند که عربستان سعودی اکنون منتظر سفر ابراهیم رئیس رئیس جمهور ایران [به عربستان] است».

درغام در این یادداشت که امروز یکشنبه در روزنامه «النهار» لبنان منتشر شده، وضعیت لبنان را در آستانه «فروپاشی» توصیف و تأکید کرده که کشورهای عربی خلیج فارس بخصوص عربستان سعودی «خواستار تقویت محتوای توافق طائف» هستند و یکی از مکانیزم‌های حل (بحران لبنان)، اختیارات رئیس جمهور منتخب خواهد بود «چرا که اوست که همه را به موجب روح توافق طائف، به میز گفت‌وگو فراخواهد خواند». 

در پی توافق ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ ایران و عربستان در پکن دو طرف برای از سرگیری روابط دیپلماتیک بعد از هفت سال و سه ماه توافق کردند و مقرر شد وزرای خارجه پس از آن دیدار کنند که این دیدار در ۱۷ فروردین ماه انجام و بیانیه مشترکی صادر و بر آمادگی برای از بین بردن موانع پیش روی گسترش‌ همکاری‌ها تأکید شد.

این توافق برخی کشورهای منطقه از جمله لبنان را امیدوار کرد که در سایه تفاهم دو کشور منطقه، مشکلات آنان نیز کاهش یابد. سید حسن نصرالله با دعوت از احزاب سیاسی حاضر در پارلمان لبنان به حل مشکل در درون این کشور به دور از دخالت کشورهای دیگر، تأکید کرده که ایران نه در مذاکرات هسته‌ای نه در مذاکرات به عربستان سعودی درباره لبنان مذاکره‌ای نکرده که احزاب سیاسی منتظر نتیجه این مذاکرات بمانند.

«فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی، شنبه ۲۷ خرداد در پاسخ به دعوت همتای ایرانی، و پس از سالها، به تهران سفر کرد و حامل دعوت سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی از ابراهیم رئیس برای سفر به ریاض بود

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار