کد خبر: 1177590
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۲
مجلس ملی پاکستان برای برگزاری انتخابات پارلمانی بدون حضور عمران خان نخست وزیر سابق منحل شد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از مهر، پارلمان پاکستان برای برگزاری انتخابات سراسری منحل شد. انتخابات پارلمانی سراسری پاکستان بدون حضور «عمران خان»، نخست‌وزیر سابق این کشور برگزار خواهد شد. عمران خان به پنج سال زندان و محرومیت از فعالیت‌های سیاسی محکوم شده است.

به گزارش الجزیره، روز گذشته نخست وزیر پاکستان، «شهباز شریف» در نامه‌ای به رئیس جمهور عارف علوی، خواستار انحلال مجلس ملی و مجلس سفلی پارلمان شده بود و رئیس جمهور پاکستان به پیشنهاد نخست‌وزیر این کشور دستور منحل شدن پارلمان را صادر کرد.

«شهباز شریف» که در آوریل ۲۰۲۲ پس از عدم رأی اعتماد به عمران خان در پارلمان، قدرت را به دست گرفت، روز گذشته گفت که از رئیس جمهور علوی خواسته است تا مجلس را منحل کند. وی در جریان مراسمی در مقر ارتش کشورش گفت: «دولت من دوره خود را به پایان می‌رساند و پس از رعایت موازین قانون اساسی، زمام امور را به تشکیلات موقت می‌سپاریم.»

این انحلال به دولت موقت اجازه می‌دهد تا در ۹۰ روز، یعنی تا نوامبر، بر انتخابات عمومی بعدی نظارت کند.

بر اساس قانون اساسی پاکستان، اگر مجلس قانونگذاری در روز مقرر منحل شود، انتخابات باید ظرف ۶۰ روز و اگر زودتر از موعد مقرر منحل شود، ظرف ۹۰ روز برگزار شود.

با این حال، احتمال برگزاری انتخابات تا نوامبر بسیار اندک است.

هفته گذشته، دولت نتایج یک سرشماری دیجیتالی در پاکستان را تأیید کرد که جمعیت این کشور را ۲۴۱ میلیون نفر اعلام کرد. بر اساس سرشماری انجام شده در سال ۲۰۱۷، این رقم ۲۰۷ میلیون نفر بود.

قانون پاکستان مقرر می‌دارد که انتخابات فقط بر اساس حدود حوزه‌های انتخابیه که بر اساس آخرین آمار سرشماری ترسیم می‌شود، برگزار شود.

کمیسیون انتخابات پاکستان (ECP) می‌گوید که برای بازنگری حوزه‌های انتخابیه براساس تغییرات جمعیتی حداقل به چهار ماه زمان نیاز است.«رعنا صنع الله»، وزیر کشور پاکستان نیز در گفتگو با یک کانال خبری خصوصی گفت که هیچ احتمالی برای برگزاری انتخابات در سال ۲۰۲۳ وجود ندارد. ثناء الله در پاسخ به سوالی درباره احتمال برگزاری انتخابات در سال جاری گفت: «پاسخ بسیار صریح است: نه.»

در همین حال، دولت مستعفی هنوز کابینه موقت و نخست وزیر موقت را نهایی نکرده است. قرار است شریف با اعضای کابینه خود و همچنین راجا ریاض رهبر مخالفان دیدار کند تا نام رهبر موقت را در اواخر روز چهارشنبه نهایی کند. صنع الله، در مصاحبه دیگری با یک کانال خبری در اوایل این هفته، گفت که نام یک قاضی بازنشسته دیوان عالی کشور نیز در رقابت است. وی روز دوشنبه گفت: «با این حال، نام نخست وزیر موقت در روزهای آینده مشخص خواهد شد.»

دوره تصدی ۱۵ ماهه شریف با هرج و مرج سیاسی، اقتصاد متزلزل و بدتر شدن وضعیت امنیتی همراه بود. سیل‌های فاجعه بار سال گذشته نزدیک به ۱۸۰۰ نفر را کشت و بیش از ۳۰ میلیارد دلار خسارت به بار آورد. پاکستان هنوز از این فاجعه نجات نیافته است.

در همین حال، اقتصاد پاکستان قبل از اینکه در آخرین روزها موفق به دریافت کمک مالی ۳ میلیارد دلاری از صندوق بین‌المللی پول شود، در آستانه نکول قرار داشت.

حکومت ائتلافی شریف همچنین شاهد سرکوب شدید خان و حزب تحریک انصاف پاکستان (PTI) بوده است. سرکوب حزب عمران خان به دنبال درخواست آنها برای برگزاری فوری انتخابات و حملات شدید خان علیه ارتش صورت گرفت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار