کد خبر: 1176716
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۹
رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران از اعلام وصول طرح کنترل فرونشست زمین و آثار آن در کشور در مجلس خبر داد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد آقامیری با بیان اینکه اقدام عملی در خصوص فرونشست انجام نشده بود، گفت: لایحه فرونشست زمین اسفندماه سال گذشته از طریق شورای عالی استان‌ها به مجلس شورای اسلامی ارائه شد که معاونت قوانین مجلس، نکاتی را ارائه نمود و ایراداتی را به آن وارد کرد که در اجلاس شورای عالی استان‌ها، اصلاحاتی بر این لایحه اعمال گردید و مجددا برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه شد و نهایتا در جلسه صحن علنی روز گذشته این لایحه اعلام وصول شد.

وی افزود: گزارش های متعدد حاکی از وضعیت نامطلوب و بحرانی پدیده فرونشست در اقصی نقاط کشور است؛ به گونه¬ای که چاره¬اندیشی و مدیریت مناسب و موثر در این خصوص را به ضرورتی فوری و اجتناب¬ناپذیر تبدیل کرده است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه پدیده فرونشست یک بحران ملی و یک مساله پیچیده و چندبعدی است و نمی¬توان با رویکردهای سنتی حل مساله، اقدامات جزیره¬ای و تصمیم¬های کوچک و موضعی و پراکنده، انتظار مرتفع شده آن را داشت، افزود: بدون شک حل این بحران ملی، بیش از هرچیز نیازمند هماهنگی، همکاری و اجماع کلیه نهادها و دستگاه¬های اجرایی مرتبط و برنامه¬ریزی جامع و بلند مدت است. 

آقامیری با ابراز خرسندی از اینکه اقدام عملی درباره فرونشست با تدوین لایحه توسط شورای عالی استانها  و اعلام وصول آن در مجلس محقق شد، افزود: در لایحه فرونشست زمین، شرح وظایف تمام سازمان‌ها، ارگان‌ها و شهرداری‌ها مشخص شده است، و با تصویب آن باید تمامی ارگان‌های مربوطه به وظایف خود عمل کنند.

او در توضیح کلیت مسأله فرونشست زمین گفت: پس از برداشت منابع آبی زیرزمینی، این آب دوباره به زمین بازنمی‌گردد و به این ترتیب سفره‌های آب زیرزمینی تخلیه می‌شود. این اتفاق موجب از دست دادن رطوبت و خشک شدن زمین شده است، نباید فراموش کرد که در این شرایط قابلیت نفوذ پذیری آب از بین می‌رود و این باعث می‌شود تا منابع آب زیرزمینی و آبخوان‌ها - محل تجمع آب‌های زیر زمینی - از بین برود.

آقامیری افزود: نیازمند بازچرخانی آب در زمین هستیم. برخی بازچرخانی آب را به این تعبیر می‌کنند که آب فاضلاب شهری را دوباره تصفیه و استفاده کنیم، اما باید گفت که این نگاه اشتباه است، بازچرخانی آب در خود زمین اتفاق می‌افتد و شامل تزریق مصنوعی آب است.

وی ادامه داد: ایجاد کارگروهی متشکل از نهادهای مرتبط جهت تبیین سنجش و پایش فرونشست، آسیب شناسی، احیای آب های زیرزمینی و اقدامات سازه ای از جمله تزریق آب‌های مازادِ روی سطح زمین به سفره‌های زیرزمینی، استفاده صحیح و کارآمد از منابع آب با اصلاح روش‌های آبیاری، ممنوعیت استفاده بیش از حد از حوضه‌های آب‌های زیرزمینی، تصفیه آب‌های شهری و استفاده مجدد از آن در کارخانه‌ها و کنترل منابع آبی از جمله راهکارهای پیشنهادی برای مهار فرونشست هستند.

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری، وزارت نیرو و سازمان نقشه برداری و چند سازمان دیگر مسئولیت اصلی برای حل این مشکل را برعهده دارند خاطرنشان کرد: ایجاد کارگروهی متشکل از نهادهای مرتبط جهت تبیین سنجش و پایش فرونشست، آسیب شناسی، احیای آب های زیرزمینی و اقدامات سازه ای از جمله تزریق آب‌های مازادِ روی سطح زمین به سفره‌های زیرزمینی، استفاده صحیح و کارآمد از منابع آب با اصلاح روش‌های آبیاری، ممنوعیت استفاده بیش از حد از حوضه‌های آب‌های زیرزمینی، تصفیه آب‌های شهری و استفاده مجدد از آن در کارخانه‌ها و کنترل منابع آبی از جمله راهکارهای پیشنهادی برای مهار فرونشست هستند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار