کد خبر: 1176269
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۰
رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: پایگاه‌های اطفای هوایی آتش با مشارکت بخش هواپیمایی خصوصی در کشور راه‌اندازی می‌شود که اولین آن در سنندج خواهد بود.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، عباسعلی نوبخت شامگاه شنبه در جلسه مدیریت بحران مریوان اظهار کرد: تامین ۲۰ تا ۳۰ دستگاه پهپاد مدیرتی برای منابع طبیعی کردستان و اختصاص ۱۰ تا ۲۰ دستگاه موتورسیکلت برای شرایط بحرانی در دستور کار سازمان منابع طبیعی است.

وی پیشنهاد داد پایگاه دائمی اطفا حریق در سنندج راه اندازی شود تا بتوان در شرایط بحرانی، در کمترین زمان، نسبت به اطفا آتش در شهرستانی مانند مریوان، اقدام کرد.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از تلاش و همکاری بی وقفه مردم منطقه برای مهار آتش سوزی در جنگل‌های مریوان قدردانی کرد و افزود: مردم محلی بخش قابل توجهی از آتش سوزی‌ها را اطفا کردند.

نوبخت تاکید کرد:با توجه به شرایط موجود و درخواست مدیریت بحران استان کردستان، ۲۰۰ دستگاه دمنده چهار زمانه مهار آتش در اختیار شهرستان مریوان قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: ۸۵ درصد از این آتش سوزی‌ها سطحی بوده و آسیب جدی به درختان زنده وارد نشده است.

وی به اعزام ۲ فروند بالگرد با درخواست مدیریت بحران کشور به مناطق آتش سوزی اشاره کرد و ادامه داد: برای اطفای حریق، سه بالگرد برای عملیات هوایی به ویژه در مناطق سخت گذر درخواست شد.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان این که آتش سوزی در مناطق صفر مرزی رخ داده است، عامل انسانی را موجب بروز این آتش سوزی عنوان کرد.

نوبخت ادامه داد: آتش سوزی‌های سطحی، پوشش گیاهی کف جنگل و لاشبرگ‌ها را از بین می‌برد و با ادامه این روند، درختان دچار ضعف بیولوژی می‌شوند و آسیب پذیری شان نسبت به آفات و بیماری‌ها افزایش می‌یابد.

وی از مردم خواست در حفظ جنگل‌ها و مراتع بکوشند و به ویژه با گرم شدن هوا از برافروختن آتش و انداختن بطری‌های آب و نوشیدینی‌ها در منابع طبیعی بپرهیزند.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور اضافه کرد: گردشگران در صورت نیاز به آتش برای پخت و پز، در چاله‌ای که حفر می‌کنند اقدام به روشن کردن آتش کرده و پس از اتمام کار از خاموش شدن آتش اطمینان حاصل کنند.

نوبخت با اشاره به این که به علت بارندگی‌ها در فصل بهار، پوشش کف جنگل‌ها و مراتع از گونه‌های علفی غنی شده است، افزود: با گرم شدن هوا و خشک شدن علف ها، عرصه‌ها مستعد آتش سوزی شده اند و ضروری است گردشگران و مردم در مراجعت به طبیعت، یک سری اصول را رعایت و از جمله از انداختن ته سیگار بر روی پوشش‌های گیاهی خودداری کنند.

وی از تنظیم صورتجلسه‌ای با مشارکت فرمانداری شهرستان مریوان، مدیرکل اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان کردستان، مدیرکل بحران استان، مدیر ستاد بحران وزارت جهاد کشاورزی و رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان خبر داد و گفت: این صورتجلسه به منظور احیای عرصه‌های جنگلی آسیب دیده با نهال‌های تولید شده در قالب طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت و گونه‌های پیشنهادی کمیته علمی این طرح تهیه می‌شود.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تاکید کرد: ضروری است طرح اصلاح، احیا و بازتوانی محدوده‌های آتش سوزی را طی نقشه‌های شناسایی کرده و برآورد عملیات و هزینه کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار