کد خبر: 1175860
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۸
با توجه به آخرین شرایط و وضعیت بحرانی اردوگاه «عین الحلوه» و تشدید درگیری‌های اطراف آن می‌توان از رژیم صهیونیستی به عنوان بازیگر فعال در پشت صحنه درگیری‌های این منطقه نام برد که با هدف کلید زدن یک جنگ مذهبی عمل می‌کند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از دفاع پرس، با تشدید وضعیت بحرانی در اردوگاه «عین الحلوه» با توجه به اینکه نشانه‌هایی از بهبود اوضاع دیده نمی‌شود می‌توان گفت این وضعیت می‌تواند به یک بهانه‌ای قدرتمند و قابل توجه برای شروع یک جنگ بزرگ و غیرقابل پیش‌بینی در این اردوگاه تبدیل شود.  بر اساس آخرین اخبار و اطلاعاتی دریافتی از وضعیت میدانی این اردوگاه، وضعیت آن لحظه به لحظه حاد و بحرانی‌تر می‌شود و با توجه به اینکه این درگیری‌ها با ترور «ابو اشرف العرموشی» یکی از مسئولان ارشد جنبش فتح آغاز شده این احتمال فراوان وجود دارد که توطئه‌ای صهیونیستی موجب بروز این درگیری‌ها شده باشد.

  در واقع باید گفت حوادث ناگواری که در روز‌های اخیر در اردوگاه «عین الحلوه» در حال و وقوع است موجب شده تا امروز تعدادی از مردم فلسطینی ساکن آن به شهادت رسیده و ده‌ها نفر نیز مجروح شدند. ضمن اینکه تحت تاثیر این درگیری‌ها خانواده‌های فلسطینی فراوانی مجبور به ترک این اردوگاه شدند که آواره شدن تعداد قابل توجهی از مردم آن را نیز به همراه خود داشته است.  از طرف دیگر با توجه به اینکه بحران اردوگاه «عین الحلوه» به دلیل افزایش میزان و شیب درگیری‌های آن ابعاد بیشتری نیز پیدا کرده موجب شده تا روئسای گروه‌های مقاومت منطقه‌ای همچون حماس و جهاد اسلامی فلسطینی نیز با انجام تماس‌های تلفنی با مسئولان لبنانی و همچنین سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان خواستار کمک و تلاش آن‌ها به منظور آرام کردن اوضاع این اردوگاه شدند. 

از سوی دیگر و براساس گزارش رسانه‌های لبنانی، این درگیری‌ها که از شنبه شب و پس از ترور یکی از افسران ارشد جنبش فتح و سه نفر از محافظانش در داخل اردوگاه آغاز شد، بار دیگر شامگاه چهارشنبه شدت گرفت؛ که بر اساس آخرین اخبار و گزارش‌های دریافتی از این درگیری‌ها تا امروز بیش از ۱۲ نفر کشته شده و بیش از ۵۰ زخمی برجای گذاشته است.  اگر بخواهیم هرچه بیشتر و بهتر با ماهیت درگیری‌های ایجاد شده در اردوگاه «عین الحلوه» آشنا شویم باید به این مهم توجه کنیم که درگیری‌ها در این اردوگاه بین عناصر «جنبش فتح» و گروه‌های «جند الشام» و یا «عصبه الانصار» با کشته شدن «ابواشرف العرموشی» از اعضای جنبش فتح که در کمین افراد مسلح به همراه شماری از همراهانش در محله البساتین در اردوگاه عین الحلوه آغاز شده است.  البته دور نخست این درگیری‌ها که از روز شنبه این هفته آغاز شد با وساطت و میانجیگری گروه‌های فلسطینی و مقمامات لبنانی به صورت موقت به پایان رسید. اما در کمال تعجب مشاهده کردیم که دور جدید این درگیری‌ها از روز چهارشنبه این هفته و با حمله راکتی به یکی از پایگاه‌های این «جنبش حماس» مجددا آغاز شد که در جریان آن یک تن کشته و دوتن دیگر نیز زخمی شدند. 

حال در این میان از آنجایی می‌توان با ماهیت صهیونیستی آغاز فتنه اخیر در اردوگاه «عین الحلوه» شک کرد که بازگشت دوباره درگیری‌ها به این اردوگاه فلسطینی در شرایطی روی داده است که «اسامه سعد» نماینده پارلمان لبنان دوشنبه شب از توافق برای تثبیت آتش‌بس در این اردوگاه فلسطینی در جنوب لبنان خبر داده بود. اما در کمال تعجب مشاهده کردیم که تنها ۴۸ ساعت بعد از این آتش‌بس مجددا دور جدیدی از این درگیری‌ها اغاز شده است. 

از طرف دیگر با توجه به اینکه اردوگاه «عین الحلوه» بزرگ‌ترین محل تجمع آوارگان فلسطینی در لبنان بوده و در نزدیکی شهر ساحلی صیدا واقع شده است و تعداد فلسطینیان حاضر در آن تا ۷۰ هزار نفر تخمین شده می‌شود از این مکان به عنوان بزرگترین اردوگاه پناهندگان فلسطینی‌ها در خارج از فلسطین یاد می‌شود.

اما متاسفانه این درگیری‌ها موجب شده تا ۶۰ درصد ساکنان این اردوگاه، منازل خود را ترک کنند.  بر این اساس، این موضوع موجب شده تا تحت تاثیر درگیری‌های اخیر در اردوگاه «عین الحلوه» با موج آوارگان فلسطینی قابل توجهی روبرو باشیم. موضوعی که موجب ایجاد یک مشکلی بزرگ و غیرقابل پیش‌بینی هم برای مقامات لبنانی شده و نگرانی‌ها گروه‌های مقاومت فلسطینی را نیز به دنبال خود داشته است.  در پایان باید گفت با گذشت چیزی نزدیک به یک هفته از آغاز درگیری‌های اردوگاه «عین الحلوه» همچنان علت اصلی این درگیری‌ها مشخص و روشن نشده است. اما آن چیزی که روشن و واضح است اینکه احتمال دست داشتن رژیم صهیونیستی در ایجاد این درگیری با هدف روشن کردن آتش جنگ مذهبی و جلوگیری از شکل‌گیری توافق سیاسی میان احزاب و جریان‌های سیاسی فعال در لبنان است. 

انتهای پیام/ ۱۳۴ 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار