کد خبر: 1175757
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۲
وزیر خارجه ایتالیا در واکنش به گزارش‌های منتشرشده درباره احتمال مداخله نظامی فرانسه در نیجر گفت که مداخله نظامی غرب در این کشور استعمار نو به شمار خواهد آمد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، «آنتونیو تایانی» وزیر امور خارجه ایتالیا، امروز (چهارشنبه)، درباره هر گونه مداخله نظامی در کشور نیجر هشدار داد.

تایانی در گفتگو با شبکه ایتالیایی «رای» گفت که ما باید فشار بیاوریم تا دموکراسی به نیجر بازگردانده شود، «و همچنین نباید مداخله نظامی‌ای از سوی غرب در این کشور صورت گیرد، چون به این گام به عنوان استعمار نو نگریسته خواهد شد.»

وزیر خارجه ایتالیا اضافه کرد: «ما باید به کشور‌های ایتالیایی به عنوان محور‌های اصلی ایتالیا، اروپا و غرب نگاه کنیم و نه به عنوان محیطی برای استعمار.»

نیجر، چهارشنبه هفته گذشته، شاهد کودتا بود. نیرو‌های گارد ریاست جمهوری نیجر با حمایت ارتش، «محمد بازوم» رئیس جمهور این کشور را سرنگون کردند. به دنبال این کودتا، «عبدالرحمن تچیانی» رئیس گارد ریاست جمهوری نیجر خود را به عنوان رهبر جدید و رئیس شورای انتقالی در این کشور معرفی کرد.

پس از کودتا، کشور‌های اروپایی بخصوص فرانسه و برخی از کشور‌های آفریقایی به مخالفت با این اقدام برخاستند. مقامات نظامی نیجر از احتمال مداخله نظامی فرانسه و چند کشور آفریقایی در این کشور خبر دادند و از مردم خواستند در اعتراض به دخالت‌های فرانسه به خیابان‌ها بیایند. هزاران نفر از مردم نیجر بعد از این فراخوان در ابتدای هفته جاری مقابل سفارت فرانسه تظاهرات بر پا کردند و برخی نیز به مقر سفارت فرانسه هجوم بردند.

دولت‌های مالی و بورکینافاسو، در واپسین ساعات شامگاه دوشنبه، در بیانیه‌ای مشترک حمایت خود را از کودتای نیجر اعلام و تاکید کردند تحریم‌های جامعه اقتصادی کشور‌های غرب آفریقا (اکواس) علیه نیجر نامشروع و غیرقانونی است.

این دو کشور همچنین تاکید کردند هر گونه مداخله نظامی در نیجر به معنای اعلام جنگ علیه بورکینافاسو و مالی خواهد بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار