کد خبر: 1175701
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱
جدیدترین نتایج نظرسنجی که تا امروز توسط آمریکا انجام شده نشان‌دهنده گسترش نگرش منفی مردم کشور‌های عربی خلیج فارس نسبت به رژیم صهیونیستی است.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از دفاع پرس، بر اساس جدیدترین نتایج نظرسنجی‌هایی که توسط یک موسسه پژوهشی مستقر در واشنگتن انجام شده است نشان‌دهنده این موضوع است که موضع و دیدگاه مردم کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس نسبت به رژیم صهیونیستی منفی بوده و این میزان نیز درحال افزایش و گسترش است. شاهد این موضوع را هم می‌توان در ناکامی «تل‌آویو» در عادی‌سازی روابط با کشور‌های عربی جستجو کرد که به غیر از چند کشور محدود با بی‌میلی و عدم استقبال اغلب کشور‌های عربی روبرو شده است.

البته پیرامون همان چند کشور محدود که با رژیم صهیونیستی عادی سازی روابط کردند نیز باید گفت با توجه به وجود مسائل و مشکلات متعدد قدیمی و جدید مابین دو طرف موجب شده تا آنگونه که باید و مطلوب نظر سران و مقامات تل آویو است تمامی مسائل و مشکلات حل نشده و روابط نصفه و نیمه‌ای را بین «تل‌آویو» و این چند کشور عربی را نیز شاهد هستیم.

از طرف دیگر نتایج یک نظرسنجی دیگری هم که توسط وب‌سایت انگلیسی «Middle East Eye» منتشر شده است، مخالفت اغلب مردم کشور‌های حوزه خلیج فارس با توافق‌نامه‌های عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را نشان می‌دهد. در این نظرسنجی آمده است که در طول سال‌های اخیر و به خصوص بعد از عادی‌سازی روابط چند کشور عربی با تل‌آویو و مشخصا بعد از رفتن «دونالد ترامپ» از پست ریاست جمهوری آمریکا و آمدن «جو بایدن» این عدم تمایل به عادی‌سازی روابط نیز حتی بیشتر هم شده است.

موضوع دیگری که موجب شده تا شاهد افزایش پرسرعت، نگرش منفی مردم کشور‌های عربی خلیج فارس نسبت به رژیم صهیونیستی باشیم، روی کار آمدن کابینه افراطی و تندرو نتانیاهو است. درست از فردای روی کار آمدن این کابینه و در اختیار گرفتن پست نخست وزیری توسط «نتانیاهو» بود که شاهد افزایش قابل توجه خشونت و تجاوزگری صهیونیست‌ها نسبت به مردم فلسطین بودیم. مسئله‌ای که در رسانه‌های کشور‌های منطقه و جهان بازتاب فراوانی پیدا کرده بود و موجب افزایش نفرت مردم جهان به خصوص مردم مسلمان کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس نسبت به رژیم صهیونیستی شده است.

اما موضوع جالب اینجاست که اگر نگاهی به آمار و ارقام منتشر شده از میزان رضایت همان کشور‌هایی هم مسیر عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را طی کردند داشته باشیم به خوبی متوجه می‌شویم که کمتر از ۳۰ درصد از مردم این کشور‌ها موافق برقراری روابط عادی با این رژیم اشغالگر و نامشروع هستند و حدود ۷۰ درصد مردم نیز مخالفت خود را با روند عادی‌سازی روابط اعلام کردند.

حال در این مجال بهتر است تا نگاهی به میزان رضایت مردم کشور‌های بحرین، امارات و عربستان سعودی نسبت به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی داشته باشیم. زیرا نگاه به آمار‌هایی که از این کشور‌ها تا امرز منتشر شده به خوبی و روشنی افزایش و رشد قابل توجه نگرش منفی مردم این کشور‌ها نسبت به این رژیم اشغالگر را به تصویر می‌کشد.

به عنوان نخستین کشور به سراغ «امارات متحده عربی» می‌رویم. بر اساس آمار‌های که تا امروز منتشر شده فقط ۲۷ درصد از مردم شرکت کننده در نظرسنجی‌های انجام شده در کشور «امارات» موافق برقراری روابط عادی و نرمال با «تل‌آویو» هستند. این در حالی است که در سه سال گذشته این آمار حدود ۴۷ درصد مردم شرکت کننده در این تحقیق را شامل می‌شد که موافق عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی بودند.

کشور دیگری که مسیر عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را طی کرده «بحرین» است. در این کشور نیز بر اساس آخرین اطاعات و آماری که توسط موسسه‌های تحقیقاتی و پژوهشی انجام شده نشان داده که تا امروز فقط ۲۰ درصد از جمعیت آماری شرکت‌کننده در این نظرسنجی موافق عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند. این در حالی بود که در سه سال گذشته حدود ۴۵ درصد از مردم شرکت کننده در این نظرسنجی نگرش مثبتی به برقراری روابط عادی با رژیم صهیونیستی بودند.

از طرف دیگر نظرسنجی دیگری نیز در کشور عربستان سعودی که هنوز با رژیم صهیونیستی به عادی سازی روابط نپرداخته انجام شده است که نتایج این تحقیق نیز حاکی از این موضوع است که افرادی که از پیوستن عربستان به جمع امارات و بحرین حمایت می‌کردند با کاهش ۵۰ درصدی روبرو بوده، به طوری که تنها ۲۰ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی قائل به این موضوع بوده‌اند.

در پایان باید به این مهم اشاره کرد که بر اساس نظرسنجی‌ها و تحقیقات صورت گرفته در سال ۲۰۲۰، موافقان عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی بر این باور بودند که این توافق‌نامه‌ها می‌توانند رژیم صهیونیستی را به سوی حل‌وفصل نزاع با فلسطینیان سوق بدهند. در این نظر سنجی شاهد کاهش شدید تعداد این دست از شهروندان اماراتی و بحرینی هستیم.

پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار