کد خبر: 1175356
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۸
در شرایطی که بررسی تکنیکال نمودار شاخص کل بورس تهران همه چیز را برای صعود پرقدرت شاخص مهیا نشان می‌داد، اما تصمیمات در خصوص نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و بالاخص اعلام دیرهنگام آن شرایط را به زیان بورس تغییر داد. گزارش‌ها از خروج قابل توجه سرمایه از اردیبهشت ماه حکایت دارد. در این میان، اما انتشار اخباری منفی با جهت گیری‌های خاص نیز به تشدید مشکلات بازار سرمایه دامن زده؛ که نمونه آن خبری مهم در خصوص تعطیلی بورس کالا بود که در ادامه تکذیب شد.
نرگس گودرزی

اختصاصی جوان آنلاین: بورس تهران اگرچه خود را برای صعود قابل توجه آماده کرده بود، اما قیمت گذاری دستوری ورق را در بازار سرمایه برگرداند. گزارش‌ها نشان می‌دهد از اردیبهشت ماه امسال شاخص کل بورس افت بیش از ۲۲ درصدی را تجربه کرده است. همچنین میزان خروجی پول حقیقی نیز در این مدت ۲۸۸۹۴میلیارد تومان گزارش شده است.


این وضعیت ریزشی در شرایطی است که به گفته اغلب کارشناسان، تناسبی با وضعیت ذاتی بورس وجود ندارد. کارشناسان معتقدند این حد از اصلاح در بازار سرمایه واقعی نیست و این اتفاقات را متاثر از رفتار‌های غیرشفاف سیاست گذار عنوان می‌کنند. به خصوص که اخیرا نیز مصوبات تاثیرگذار و مهم برای بورس با تاخیر اطلاع رسانی می‌شود.

استارت ریزش بورس با یک مصوبه جنجال برانگیز
نمونه این مصوبات همان افزایش قیمت خوراک پتروشیمی‌ها به ۷۰۰۰ تومان بود که حدود ۵۰ روز بعد خبر آن رسانه‌ای شد. تطبیق این خبر و همزمانی آن با ریزش تاریخی بورس در اردیبهشت نشان می‌داد که عده‌ای از رانت اطلاعاتی بهره برده و همین مساله شائبه‌ها در خصوص دسترسی عده‌ای به رانت اطلاعاتی را تقویت کرد و در ادامه عنوان شد که تمامی معاملات بورس مرتبط با این تاریخ بررسی می‌شود.


اما علاوه بر شائبه‌ها و عوامل غیرشفاف در بورس، سایه قیمت خوراک پتروشیمی‌ها که هم اکنون نیز انتقادات گسترده‌ای به آن وارد است بر بازار سرمایه همچنان سنگینی می‌کند.


محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس امروز در نشست خبری در خصوص نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها گفت: این موضوع در هیئت تطبیق قرار بررسی شود و امیدواریم در نامه هیئت تطبیق شاهد لغو مصوبه دولت در خصوص نرخ خوراک گاز پروشیمی‌ها باشد احتمالا تا هفته آینده مشخص خواهد شد.

لاک دفاعی در پی سیاست‌های دستوری
همچنین در وضعیتی که بازار سهام از روز‌های اوج ابتدای سال فاصله معناداری گرفته است، ماموریت رئیس‌جمهور به وزارتخانه‌های صمت، نفت و اقتصاد در خصوص عرضه کالا‌ها در بورس کالا موجی از ابهام را در میان اهالی بازار سهام برانگیخته است. بر اساس اعلام خبرگزاری تسنیم دو هفته از این ماموریت می‌گذرد. انتشار این خبر در حالی است که بازار سهام هنوز با شوک یکشنبه از ناحیه احتمال تعطیلی بورس کالا کنار نیامده است.

در جریان معاملات روز یکشنبه خبر احتمال توقف فعالیت بورس‌کالا منتشر شد. این امر کافی بود تا پس از پایان معاملات در این روز شاخص کل تا مرز ۳۰هزار واحد عقب‌نشینی کند. اگرچه سازمان بورس و اوراق‌بهادار بلافاصله با صدور اطلاعیه‌ای خبر فوق را مردود، شایعه و در راستای تشویش افکار عمومی و آسیب رساندن به روند بازار سرمایه خواند، اما همان‌طور که تجربه نشان داده است بازار سهام در مواجهه با اخبار منفی بلافاصله وارد لاک دفاعی شده و به سمت فروش حداکثری چراغ سبز نشان می‌دهد.


اتفاقاتی که در بازار سهام در حال رخ دادن است حاکی از آن است که برخی فشار‌ها در راستای متزلزل کردن بازار سهام وجود دارد. همان‌طور که مجید عشقی، دبیر شورای عالی بورس، نیز اعلام کرده، انتشار چنین اخباری به منظور آسیب رساندن به روند بازار است.

شگفتی از اصلاحات غیرواقعی
احمد جانجان، کارشناس بورس هم در این خصوص گفت: واقعیت ماجرا این است که این حد از اصلاح در بازار واقعی نبوده و متاثر از یک سری رفتار‌های غیرحرفه‌ای است.


او با اشاره به افزایش ۱۰۰ درصدی نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها گفت: تغییر قیمت گاز پتروشیمی‌ها بخشی از چالش امروز بورس است. در واقع شرکتی که برای سال گذشته ۲ هزار میلیارد تومان پول انرژی داده و ۳ هزار میلیارد تومان ارزش تولید کرده است، برای امسال باید ۴ هزار میلیارد تومان پول برق بدهد که باعث زیان‌ده شدن شرکت‌ها می‌شود.


این کارشناس بازار سرمایه البته در ادامه تاکید کرد: با همه این تفاسیر بازار یک رشد قابل توجه می‌کند. کم کم باید انتظار داشت که فضایی در مرداد و شهریور شکل بگیرد که عده‌ای افسوس بخورند که چرا در این زمان خرید نکرده‌اند.

ارزنده، اما غیرجذاب!
آنچه که روند معاملات این روز‌های تالار شیشه‌ای برای سهامداران در اذهان تداعی می‌کند، این است که بازار در بسیاری از سهام کوچک و بزرگ گرفتار اصلاح‌های سهمگین از سقف‌های ثبت شده در اردیبهشت سال‌جاری شده‌است و دیگر فروشندگان با حجم عظیمی از سهام در سمت عرضه، صف آرایی کنند، وجود ندارند، اما با این حال نمی‌توان درباره همین سهم‌ها واژه جذابیت را به‌کار برد.


در واقع مشکل فعلی بورس تهران در برهه کنونی دقیقا در تفاوت همین دو نکته خلاصه می‌شود؛ بازار سهام در مقطع فعلی ارزنده است، اما بسیاری از سهام از شرایط کافی برای نسبت دادن صفت جذابیت دور است.

وعده صیانت از منافع سهامداران
در هر صورت آنچه که می‌تواند بازار سرمایه را به ریل اصلی خود برگرداند کاهش مداخلات سیاستگذار است. نگاهی به همسویی مسیر نزولی بازار سهام با مداخلات سیاستگذار در طول سه سال گذشته حکایت از آن دارد که بازار مذکور هر آنچه به سبب خروج پول حقیقی و بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران کسب کرده، تحت همین امر تجربه کرده است.

با این همه روز گذشته سید‌احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در واکنش به نگرانی‌های ابرازشده از سوی برخی سهامداران در زمینه اجرای قوانین بودجه سال‌جاری و تصمیمات دستگاه‌های اجرایی که سود شرکت‌های بورسی را نشانه می‌رود وعده داده که از سهامدراان صیانت می‌شود.


وی گفت: با توجه به دستورات رئیس‌جمهور در راستای صیانت از منافع سهامداران، معاون اول وی از وزارت‌های نفت، نیرو و سایر وزارتخانه‌های مرتبط خواستند که از هرگونه سیاستی که در ماه‌های آتی، منجر به بی‌اعتمادی و افزایش قیمت نهاده‌های تولید در صنایع بزرگ کشور می‌شود، اجتناب کنند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
اسدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۷
0
0
پس محاکمه واستیضاح وزیر اقتصاد در مورد عدم ابلاغ بخشنامه افزایش قیمت خوراک پتروشیمی ها در 17 اردلبهشت چی شد ؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار