کد خبر: 1175236
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۵
پارلمان مجارستان در نشست اضطراری خود که به ابتکار احزاب مخالف تشکیل جلسه داده بود، نتوانست درباره پذیرش سوئد در ناتو رأی گیری کند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، حزب حاکم فیدز و حامیان آن از حزب دموکرات مسیحی این نشست را تحریم کردند، بنابراین تعداد اعضا برای رای گیری به حد نصاب نرسید.

به گزارش خبرگزاری تاس، این نشست که بصورت زنده از تارنمای پارلمان مجارستان پخش شد، تنها شامل تبادل نظر بین اعضای احزاب مخالف در مورد تعدادی از مسائل سیاست داخلی و خارجی بود.

پارلمان تک مجلسی مجارستان دوره بهاری خود را در هفتم ژوئیه به پایان رساند. اما لازلو کوور رییس پارلمان این کشور به دلیل خواسته ۴۹ قانونگذار احزاب مخالف مجبور به تشکیل جلسه اضطراری شد.

بر اساس قوانین مجارستان، ۴۰ رأی برای آغاز چنین رویه‌ای کافی است. در همین حال، فیدز که در ترکیب با دموکرات‌های مسیحی، ۱۳۵ کرسی از ۱۹۹ کرسی پارلمان را در اختیار دارد، اعلام کرد در اواخر پاییز آماده بررسی پذیرش سوئد در ناتو است.

پارلمان مجارستان در ماه سپتامبر فعالیت خود را از سر می‌گیرد.

فنلاند و سوئد سه ماه پس از آغاز جنگ در اوکراین، موضع بی‌طرفی را کنار گذاشته و خواستار پیوستن به پیمان نظامی ناتو شدند که این درخواست عضویت باید به تایید تمام ۳۰ عضو این پیمان نظامی برسد.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو تیرماه از موافق ترکیه برای آغاز روند موافقت با عضویت سوئد در این ائتلاف نظامی خبر داد و پس از گفتگو با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه و اولف کریسترسون نخست‌وزیر سوئد در حاشیه اجلاس سران پیمان آتلانتیک شمالی در ویلنیوس لیتوانی اعلام کرد: ترکیه با انجام اقدامات مقتضی برای پذیرفتن درخواست عضویت سوئد در ناتو موافقت کرده است.

وی در یک کنفرانس خبری گفت: خوشحالم که اعلام کنم اردوغان موافقت کرده است پروتکل الحاق سوئد را در اسرع وقت به مجلس ترکیه ارسال کرده و از نزدیک با مجلس این کشور برای اطمینان از تصویب آن همکاری کند.

در فضای پسابحران اوکراین، موضوع گسترش ناتو همواره یکی از مسائل مورد بحث بوده است و این مسئله هم در داخل این پیمان نظامی و هم از بیرون مخالفان جدی دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار