کد خبر: 1174160
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۹
خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی سفر اخیر مشاور امنیت ملی آمریکا به عربستان را با هدف متقاعدکردن ریاض برای عادی‌سازی با تل‌آویو توصیف کرده و نوشت: تاکنون تلاش‌های کاخ‌سفید به موفقیت خاصی منجر نشده‌اند.

به گزارش دفاع‌پرس به نقل از فارس، خبرگزاری آسوشیتدپرس امروز جمعه، ۲۸جولای گزارش داد که «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا، مشاور ارشد خود را برای گفتگو با «محمد بن‌سلمان»، ولی‌عهد عربستان درباره عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، به ریاض فرستاده است.

طبق گزارش پایگاه خبری «روسیا الیوم»، این خبرگزاری به نقل از یکی از مقامات شورای امنیت ملی کاخ سفید که از افشای هویت خود امتناع کرده است، نوشت: «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی آمریکا و بن سلمان درباره مسیر احتمالی عادی سازی روابط بین عربستان سعودی و اسرائیل گفتگو کرده‌اند.

کاخ سفید در بیانیه‌ای کوتاه درباره این سفر اعلام کرده بود که سالیوان روز پنجشنبه برای گفتگو با، ولی عهد و دیگر مقامات سعودی وارد جده شد. این گفتگو‌ها طیف گسترده‌ای از موضوعات درباره ابتکاراتی جهت «ترویج چشم‌انداز مشترک صلح‌آمیز برای خاورمیانه‌ای، امن، مرفه و با ثبات» را شامل شده است.

طبق این گزارش کاخ سفید، موضوع دیگر مورد بحث سالیوان و بن‌سلمان، تلاش برای «یافتن پایانی دائمی به درگیری چند ساله بین سعودی‌ها و حوثی‌های متحد ایران در یمن» بوده است.

از سوی دیگر، خبرگزاری رسمی دولت عربستان «واس» در گزارش خود به این بسنده کرد که دو طرف «مناسبات عربستان و آمریکا، روابط راهبردی دو طرف و راه‌های تقویت آن در زمینه‌های مختلف را علاوه بر آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی مورد اهتمام مشترک بررسی کردند».

براساس گزارش روسیا الیوم، خبرگزاری واس این گزارش کوتاه و محدود را بدون انتشار تصویری از این دیدار منتشر کرد؛ دیداری که وزرای دفاع و انرژی عربستان سعودی و همچنین رئیس صندوق سرمایه‌گذاری عمومی این کشور در آن حضور داشتند.

آسوشیتدپرس در ادامه گزارش خود می‌نویسد: ایالات متحده در تلاش است تا ریاض را متقاعد کند که به جنگ در یمن پایان دهد، در عین حال مقامات کاخ‌سفید سعی دارند بر ریاض، برای تغییر قیمت جهانی نفت فشار بیاورند؛ البته این تلاش‌ها تاکنون به موفقیت خاصی منجر نشده‌اند.

این خبرگزاری در ادامه نوشت: «پیوستن عربستان سعودی به توافق عادی‌سازی، به عنوان قدرتمندترین و ثروتمندترین کشور عربی، پتانسیل تغییر شکل منطقه و تقویت موقعیت اسرائیل را به روش‌های تاریخی دارد. اما میانجیگری در چنین توافقی بسیار سنگین است؛ زیرا عربستان گفته است تا زمانی که منازعه چند ده ساله اسرائیل و فلسطین حل نشود، اسرائیل را رسماً شناسایی نمی‌کند».

طبق گزارش این خبرگزاری، سفر سالیوان پس از سفر «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا به عربستان سعودی در ماه گذشته انجام می‌شود که هدف آن سفر هم «ترویج عادی‌سازی بین اسرائیل و عربستان سعودی» بود.

«فیصل بن فرحان»، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در جریان سفر اخیر بلینکن تصریح کرده بود که عادی‌سازی با رژیم اشغالگر بدون «پیدا کردن راهی برای صلح با مردم فلسطین»، «مزایای محدودی» خواهد داشت.

خبرگزاری آمریکایی «بلومبرگ» هم در گزارشی اعلام کرده بود که هدف اصلی سفر وزیر خارجه آمریکا به عربستان، حل شکاف عمیق ایجادشده در روابط واشنگتن-ریاض پس از یک دوره جنگ لفظی است. بلینکن، بعد از لغو سفرش به سرزمین‌های اشغالی، عازم عربستان سعودی در ششم ماه ژوئن شده بود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در بخش دیگری از این گزارش نوشت: سعودی‌ها در زمانی که رژیم اسرائیل، توسط راست‌گراترین کابینه تاریخ خود رهبری می‌شود و تنش‌ها با فلسطینی‌ها در حال افزایش است، نسبت به عادی‌سازی روابط با اسرائیل بی‌میل هستند».

در بخش پایانی گزارش این خبرگزاری آمده است: عربستان سعودی به طور فزاینده‌ای برای توافقنامه همکاری هسته‌ای که نیاز به اجازه به ایالات متحده برای غنی‌سازی اورانیوم در این پادشاهی است، فشار آورده است؛ موضوعی که کارشناسان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را نگران می‌کند، زیرا دست‌یابی به این سانتریفیوژ‌ها به صورت بالقوه، در را به روی یک برنامه تسلیحاتی باز می‌کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار