کد خبر: 1174014
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۵
وزیر خارجه آمریکا در سفر به تونگا از آنچه اقدامات مشکل آفرین چین در منطقه خوانده، انتقاد کرد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، ظهور چین به عنوان یک بازیگر تجدیدنظر طلب در نظام بین الملل بزرگترین تهدید برای هژمونی آمریکا محسوب می‌شود. دریای چین جنوبی، جزیره تایوان، جزایر مورد اختلاف توکیو و پکن در دریای چین شرقی، ۳ منطقه‌ای است که احتمال رویارویی نظامی میان آمریکا و چین درباره آن‌ها وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در سفر به کشور کوچک تونگا در اقیانوس آرام جنوبی از آنچه رفتار‌های مشکل آفرین چین در منطقه خواند به ویژه در دریای چین جنوبی انتقاد کرد.

بلینکن در این سفر به خبرنگاران مدعی شد: واشنگتن هیچ مشکلی با تعامل میان چین و کشور‌های منطقه ندارد، اما نیاز است که سازوکار‌های سرمایه گذاری پکن در این کشور‌ها شفاف‌تر شده و با تامین مالی پایدار انجام شود. آنچه ما اکنون به عنوان تعامل چین با کشور‌های حوزه اقیانوسیه شاهد آن هستیم این است که رفتار‌های پکن در این منطقه مشکل آفرین است.

وزیر خارجه آمریکا در گفتگو با نخست وزیر تونگا بر اهمیت استراتژیک منطقه اقیانوسیه تاکید کرد. او خاطرنشان کرد: ما به تونگا و جزایر اقیانوس آرام متعهد هستیم.

طی سالیان اخیر چین اقدام به گسترش مناسبات تجاری و سرمایه گذاری در کشور‌های کوچک اقیانوس آرام کرده است. وانگ یی، وزیر خارجه چین سال گذشته میلادی یک سفر همه جانبه به کشور‌های کوچک این منطقه انجام داد.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا هفته جاری پیش از سفر به استرالیا، توقفی در پاپوآ گینه نو داشت و امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه نیز به جزایر اقیانوس آرام سفر کرده بود.

یکی از نگرانی‌های کشور‌های غربی به رهبری آمریکا از شرایط منطقه، افزایش بدهی‌های کشور‌های این حوزه به چین است به طوری که تونگا با جمعیتی کمی بیش از یکصد هزار نفر بدهی سنگینی به پکن دارد که بعید است بتواند آن را در آینده نزدیک بازپرداخت کند.

بلینکن در سفر به تونگا اقدام به افتتاح سفارت آمریکا در پایتخت تونگا کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار