کد خبر: 1173372
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۶
کیفیت خدمات سفر روز به روز پایین و به زیان مسافر تمام می‌شود؛ از خرید بلیت حمل و نقل ریلی گرفته تا حمل و نقل هوایی هر کدام چالش‌های خود را دارند که البته در ایام پیک سفر این موضوع نمود بیشتری پیدا می‌کند. با توجه به قرار گرفتن در ماه محرم به طور معمول تقاضا برای زیارت اماکن مذهبی از جمله مشهد افزایش می‌یابد و امسال با توجه به کمبود بلیت و نارضایتی شرکت‌های هوایی از قیمت‌ها این موضوع تشدید شده است.
سعیده زمانی

اختصاصی جوان آنلاین: با جستجو در سایت‌های فروش بلیت و زمانی که مسافر قصد خرید بلیت هواپیما را دارد، در سایت‌های آنلاین بلیت پیدا نمی‌کند، اما زمانی که به آژانس مراجعه می‌کند یا تماس می‌گیرد، متصدی به او می‌گوید که می‌تواند یک تور دو شب و سه روز را برای رفتن به مقصد خریداری کند؛ گویی این توافق نانوشته به رسمی معمول در بازار خدمات سفر تبدیل شده است.

در ایام محرم تقاضا برای سفر به مشهد افزایش می‌یابد. این مساله امسال با توجه به کمبود بلیت هواپیما که برخی آن را ناشی از کمبود هواپیما و برخی دیگر ناشی از عرضه قطره چکانی شرکت‌های هواپیمایی می‌دانند بیشتر شده است. بسیاری از مسافران مشهد در مراجعه خود به سایت‌های فروش بلیت نتوانستند در زمان دلخواه بلیت را تهیه کنند. با این وجود مراجعه آن‌ها به آژانس‌های هواپیمایی نتایجی متفاوت از جستجو در سایت‌های فروش بلیت را رقم زد و سرانجام با تهیه تور توانستند سفر خود در ایام پیک تقاضا را به سرانجام برسانند.


فعالان حوزه گردشگری ضمن مهر تایید بر این مساله که آژانس‌ها بلیت را به جای فروش تکی به شیوه تور می‌فروشند، این اقدام آن‌ها را راهی برای کسب درآمد بیشتر و جبران زیان عنوان می‌کنند. البته به گفته آن‌ها این کار بیشتر مربوط به شرکت‌های هواپیمایی کوچک است که شرایط مالی نامناسبی دارند و می‌خواهند با این کار ضررهایشان را جبران کنند.

 

بیشتر بخوانید:

سرگردانی مسافران برای تهیه بلیت سفر/ کسی حریف سایت‌های فروش بلیت هواپیما و قطار نشد؟

 

کارشناسان حوزه حمل و نقل البته جدا از مساله سودجویی برخی شرکتها، مشکلات ناشی از کمبود بلیت را ناشی از تعداد هواپیما‌ها عنوان میکنند. طبق گزارش‌ها در شرایطی که ۵۰۰ هواپیما نیاز داریم، اما تنها ۱۷۰هواپیمای ما عملیاتی هستند و در مناسبت‌های مختلف که سفر‌های خارجی هم بالا می‌رود، شاهد محدودیت‌های بیشتر در حوزه پرواز‌های داخلی می‌شویم.


بر این اساس برخی چارترکننده‌ها و دلال‌ها بلیت‌ها را با نرخ بالا عرضه می‌کنند و مسافر و گردشگر که نیاز فوری برای سفر و جابه‌جایی دارد، ناچار می‌شود از آن‌ها بلیت تهیه کند.


همچنین موضوع بعدی به تاخیر زیاد هواپیما باز می‌گردد که در نهایت به ضرر و در مواردی به سود آژانس است. کنسل شدن پرواز‌هایی که یک ماه پیش بلیت آن‌ها فروش رفته است باعث می‌شود مسافر برنامه ریزی سفرش دچار اختلال شود در حالی که هزینه سفرش در حساب آژانس برای یک ماه بوده است. در واقع این اختلال‌ها به ضرر کسانی است که می‌خواهند از سیستم حمل و نقل هوایی استفاده کنند.


طبق آمار شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، در خردادماه ۱۴۰۲، ۲۸ درصد پرواز‌های خروجی تاخیر داشتند و متوسط زمان تاخیر پرواز ایرلاین‌ها، به ۹۴ دقیقه افزایش یافت.


در جدول منتشرشده شرکت فرودگاه‌ها، نام ۲۰ شرکت هواپیمایی فعال آمده است که در خردادماه سال ۱۴۰۲، درمجموع ۱۴ هزار و ۸۲ پرواز انجام داده‌اند و ۳۸۷۵ پرواز با تاخیر‌های بیشتر از ۳۰ دقیقه داشته‌اند؛ میزان تاخیر پرواز‌های خروجی تاخیردار، ۳۶۵ هزار و ۷۰۴ دقیقه معادل ۶۰۹۵ ساعت و ۲۵۳ روز بوده که ۲۸ درصد پرواز‌ها را شامل می‌شود؛ این در حالی است که در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲، ۲۷ درصد پرواز‌ها تاخیر بیش از ۳۰ دقیقه داشتند؛ این موضوع نشان‌دهنده افزایش یک درصدی پرواز‌های تاخیردار است.


یکی از مسافران پرواز مشهد با هواپیمایی کیش ایر در خصوص تجربه اخیر خود از تاخیرات پروازی به جوان آنلاین می‌گوید: برای سفر به مشهد ابتدا ساعت ۵ و ۴۵ دقیقه صبح و سپس ساعت ۴ صبح اعلام شد. پس از آن پرواز از ساعت ۴ به هفت و نیم و سپس به ۱۰ و نیم صبح به تاخیر افتاد.


او در ادامه گفت: برای دریافت جریمه بابت تاخیر این هواپیما نیز اعلام شد که می‌توانید با ارائه بلیت، خسارت را دریافت کنید، اما در ادامه بعد از دو هفته پاسخگو نبودن شماره تماس اعلام شده، سرانجام عنوان شد که مبلغ جریمه دو ماه دیگر به حساب واریز می‌شود.


این مشکلات البته تنها مربوط به حمل ونقل هوایی نیست. نگاهی به پایگاه‌های اطلاع رسانی فروش بلیت‌های هواپیما، اتوبوس و قطار به مشهد نشان می‌دهد در آستانه تاسوعا و عاشورا، نه تنها بلیت به مشهد به دشواری یافت می‌شود بلکه در مواردی شاهد کاهش حرکت اتوبوس و قطار به سمت این مقصد هستیم.


خرید بلیت برای حمل و نقل ریلی بسیار دشوار است و پیچیدگی‌های زیادی دارد. همین موضوع سبب شده تا بسیاری از خرید آن صرف‌نظر کنند، هر چند که خانواده‌ها معمولا این گزینه را به دلیل راحتی آن ترجیح می‌دهند.


دشوار بودن خرید بلیت اتوبوس نیز از دیگر مشکلات این بخش است که بسیاری آن را به رونق تور‌های خارجی زمینی مرتبط می‌دانند. با افزایش قیمت دلار و بالا رفتن قیمت تور‌های هوایی شاهدیم که بسیاری ترجیح می‌دهند تور‌های زمینی به کشور‌های همسایه را خریداری کنند که گاه تا ۳۰ میلیون تومان ارزان‌تر است. همین موضوع هم سبب شده تا صاحبان اتوبوس که بخش خصوصی هستند ترجیح دهند به جای مسیر‌های داخلی، مقاصد خارجی را انتخاب کنند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۲
0
0
دولت و وزرایش تو خلسه هستن
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار