کد خبر: 1172265
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۴۰۲ - ۰۱:۲۰
رئیس فدراسیون بسکتبال تمام هم و غمش را برای بازگرداندن این رشته به ریل پیشرفت و موفقیت به کار گرفته است. 
شیوا نوروزی
جواد داوری سرانجام پس از تأخیر طولانی مقابل اصحاب رسانه قرار گرفت و به سؤالات آن‌ها پاسخ داد. موفقیت اخیر بسکتبال بانوان در رده نوجوانان و در پیش بودن مسابقات حساس جام‌جهانی و بازی‌های آسیایی وقت خوبی بود تا رئیس فدراسیون پس از مدت‌ها حرف‌هایش را بزند و انتقاد رسانه‌ها را بشنود. 
 روز‌های سخت
بازگشت به روز‌های اوج و تحقق شعار‌های انتخاباتی اولین نکته‌هایی بود که جواد داوری روی آن‌ها تأکید کرد: «۱۶ ماه گذشت؛ هر روزش سخت بود و برای ساختارسازی و تحقق شعار‌های انتخاباتی تلاش کردیم. تلاش من و مجموعه این است که بسکتبال ایران را در جهان و آسیا مطرح کنیم. تفکرم این است که سهمیه‌های آسیا چه در بخش بانوان و چه مردان باید آسان‌تر به دست بیاید. باید ذهن‌مان را از آسیا خارج کنیم و برای رسیدن به این هدف به بحث آموزش و رده‌های پایه توجه داشته باشیم. یکی از بحث‌های مهم مسابقات است، چه در لیگ‌های حرفه‌ای و چه در لیگ‌های پایه. سازمان لیگ را با پروتکل‌های بین‌المللی تشکیل دادیم. در این شرایط حواشی لیگ‌ها از فدراسیون دورتر می‌شود و ما به وظایف‌مان بیشتر می‌رسیم.»
 استعدادیابی واقعی
رئیس فدراسیون به برنامه‌هایش در بحث استعدادیابی اشاره کرد: «استعدادیابی مثل گذشته نیست. نمی‌شود به صورت گلخانه‌ای روی عده‌ای کار کرد. باید همه شهر‌ها بتوانند در بحث تیمداری ورود کنند و در برنامه‌های پایه حضور داشته باشند. این طرح از سال گذشته برنامه‌ریزی شده و تا سال ۱۴۱۰ ادامه خواهد داشت. این سیستم باید در بسکتبال حاکم شود، چه با حضور من و چه بدون حضور من. در علم روز ثابت شده نیرو‌ها باید پایش و رصد شوند. معتقدم بهترین بازیکن زیر ۱۰ سال لزوماً بهترین بازیکن ما در رده‌های بزرگسالان نمی‌شود. بسکتبال یکی از معدود رشته‌های توپی است که با طرح جدید در رده‌های نوجوانان و جوانان تیم‌های زیادی برای حضور در لیگ اعلام آمادگی کرده‌اند. پشتوانه‌سازی و تمرکز روی رده‌های پایه در آینده نزدیک جوابگوی نیاز‌های بسکتبال خواهد بود.»
 بازگشت به ریل موفقیت
نفر اول مدیریت بسکتبال ایران از تلاش رقبا برای پیشرفت گفت: «امیدواریم قطار بسکتبال را روی ریل موفقیت برگردانیم و فراتر از آسیا را ببینیم. البته کشور‌های آسیایی بیکار ننشسته‌اند و روی رده‌های پایه با سرمایه‌گذاری زیاد کار کرده‌اند، ولی ما هم با توجه به هوش بسکتبالیست‌های ایرانی و فاکتور غیرت و تعصب ملی و به رغم کمبود‌های سخت‌افزاری تلاش می‌کنیم حرکت رو به جلو داشته باشیم.»
 خودباوری بانوان
داوری ضمن تأکید به عملکرد خوب دختران نوجوان در رقابت‌های کاپ آسیا اظهار داشت: «سال گذشته با وجود همه مشکلات، اعزام‌ها را انجام دادیم. بانوان باید در میادین بیشتر حضور پیدا کنند تا با رقبا آشنا شوند. در خصوص تیم نوجوانان دختر اگر قبل از شروع کاپ آسیا با تیم‌های شرق آسیا بازی می‌کردند مطمئن باشید فینال را هم می‌بردیم. برای دوره‌های بعدی قطعاً بازی‌های بهتری تدارک خواهیم دید. تیم بزرگسالان بانوان هم برای اولین بار در ویلیام جونز شرکت خواهد کرد. اعتقاد زیادی به این تیم دارم و اگر به خودباوری لازم برسند قطعاً به مدال هم خواهند رسید.»
 سختی‌های تغییر نسل
جواد داوری انتخاب هاکان دمیر به عنوان سرمربی تیم بزرگسالان را به نفع بسکتبال کشور خواند: «آخرین بار در سال ۲۰۱۵ درک بائرمن، سرمربی وقت تیم‌ملی تصمیم به جابه‌جایی و تغییر نسل گرفت. وقتی بحث پشتوانه‌سازی می‌کنید به این معناست که اگر تیم بزرگسالان میانگین سنی ۲۵ سال دارد، میانگین تیم جایگزین باید ۲۱سال باشد. تیم‌ملی به جام‌جهانی صعود کرد. منتها تغییر نسل سخت است. این اتفاق شامل‌حال دیگر رشته‌های توپی هم می‌شود. با حضور سعید ارمغانی، سرمربی قبلی کار را آغاز کردیم. پس از او هاکان دمیر را انتخاب کردیم و او کمک زیادی به بسکتبال ایران خواهد کرد. روابط‌مان را هم با کشور ترکیه حفظ خواهیم کرد و از این طریق زودتر به سطح اول دنیا خواهیم رسید، چراکه برای رفتن به ترکیه هم ویزا نیاز نیست و هم لیگ‌های معتبری دارد.» رئیس فدراسیون همچنین بر عدم حضور مربیان ملی در رده باشگاهی تأکید فراوان دارد: «مربیان باید مستقل از لیگ باشند و مربی ملی باید فقط برای تیم‌ملی کار کند. هرگز اجاز حضور سرمربی تیم‌ملی در لیگ را نمی‌دهم، آن‌هم به خاطر حواشی نادرست، حتی کمک‌مربیان نیز باید مستقل باشند.»
 قول افتخارآفرینی
وی در خصوص انتظارش از تیم‌ملی در جام‌جهانی ۲۰۲۳ و بازی‌های آسیایی هانگژو گفت: «قول می‌دهم تیم‌ملی در جام‌جهانی برای کشور افتخارآفرینی کند. برنامه‌های تدارکاتی تا آخر هانگژو بسته شده و قبل از آن هم تیم‌ملی به اردوی خارجی اعزام می‌شود. دید اولم قهرمانی است، ولی شرایط بسکتبال فرق می‌کند. تیم فعلی با یکدلی و انسجام در حال تمرین است. اگر حدادی برسد قطعاً حرف‌های زیادی برای گفتن داریم. هاکان دمیر وقتی این ریسک را پذیرفته مطمئناً به قهرمانی و کسب افتخار فکر می‌کند.»
 انتخاب من، نه حدادی!
به رغم انتقاد‌های مطرح شده از انتخاب آرش بهادرزاده به عنوان مدیر اجرایی تیم‌ملی، رئیس فدراسیون بهادرزاده را انتخاب خودش عنوان کرد: «آرش بهادرزاده را به عنوان مدیر اجرایی آوردم و حامد حدادی اصلاً این موضوع را نمی‌دانست. باید یک نفر امین را انتخاب می‌کردیم و تاکنون همه مربیان از عملکرد او راضی هستند. همچنین دکتر سهراب کیهانی نیز به عنوان مدیرکل تیم‌ملی انتخاب شده است.»
 نقش فاکتور غیرت 
رئیس فدراسیون بسکتبال در پاسخ به سؤال «جوان» مبنی بر اینکه در ورزش حرفه‌ای آیا فاکتور غیرت به تنهایی کارساز خواهد بود، اظهار داشت: «خیلی سخت تصمیم می‌گیرم، اما روی هر تصمیم قطعاً مطالعات زیادی شده است. تنها با غیرت نمی‌شود موفق شد، اما معتقدم با این فاکتور در شرایط ۵۰-۵۰ و حتی ۳۰-۷۰ پیروز خواهیم بود. سال‌ها ملی‌پوش بوده‌ام و با این فاکتور پیروزی‌های زیادی کسب کردیم. این وظیفه من است که تمام شرایط را برای ملی‌پوشان به صورت یکسان فراهم کنم. ساخت کمپ بسکتبال اگر به سرانجام برسد نیاز سخت‌افزاری بسکتبال برطرف خواهد شد.» داوری در ادامه به وظیفه‌اش در پاسخگویی به رسانه‌ها اشاره کرد: «رسانه‌های رسمی برای من مرجع هستند و به آن‌ها جواب می‌دهم، ولی وظیفه ندارم به اینستاگرام و فضای مجازی جواب پس بدهم. بسکتبالی بوده‌ام و اهالی این رشته را می‌شناسم. بحث کمک به بسکتبال است و می‌توانیم اتفاق خوبی را برای این رشته رقم بزنیم. اول جام جهانی است و بعد بازی‌های آسیایی.»
 پروژه کمپ بسکتبال
جواد داوری به جد به دنبال این است که هرچه سریع‌تر کمپ بسکتبال در مجموعه آزادی احداث شود: «اخلاق جهادی دارم و کار‌ها را سریع انجام می‌دهم، ولی برخی محدودیت‌های قانونی و اداری وجود دارد و باید آن‌ها انجام شوند. فکر می‌کنم کلنگ ساختمان و زمین بسکتبال سه نفره تا آخر سال زده شود. با اسپانسر‌های بیرونی هم صحبت‌هایی شده تا این پروژه عظیم به انجام برسد. نزدیک به ۲۰۰میلیارد هزینه نیاز داریم. واهمه‌ای از بحث‌های مالی ندارم. مدیر باید به هر شکلی شده پول وارد مجموعه اش کند. ان‌شاءالله بعد از آمدن اسپانسر دستمان باز شود.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار