کد خبر: 1171712
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۲
رئیس‌جمهور ترکیه علی‌رغم ابراز آمادگی برای دیدار با رئیس‌جمهور سوریه بر ضرورت حضور نیرو‌های کشورش در خاک سوریه تأکید کرد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه بار دیگر برای دیدار با بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه ابراز آمادگی کرد، اما گفت که نیرو‌های ترکیه از سوریه خارج نمی‌شوند.

اردوغان که قبل از سفر سه روزه به عربستان سعودی، امارات و قطر در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد مدعی شد که آنکار هیچ‌گاه «درب گفتگو» با دولت سوریه را نبسته است.

ترکیه یکی از بزرگترین متحدان سیاسی و نظامی گروه‌هایی از معارض سوری بوده که کنترل نواحی شمال غرب سوریه، در نزدیکی مرز ترکیه را بر عهده دارند.

ترکیه با احداث ده‌ها پایگاه و استقرار هزاران نیرو در شمال سوریه تلاش کرده از بازپس‌گیری این مناطق توسط دولت «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه جلوگیری کند. آنکارا علاوه بر این از سال ۲۰۱۱ به یکی از مقر‌های گروه‌های معارض سوری تبدیل شده است.

رئیس‌جمهور ترکیه گفت: «می‌توانیم نشست چهارجانبه‌ای (با حضور سوریه، روسیه و ایران) برگزار کنیم. به علاوه، من آماده دیدار با بشار اسد ندارم. چیزی در اینجا اهمیت دارد رویکرد آن‌ها در قبال ما است.»

او گفت با وجود این، شرط دمشق در خصوص عقب‌نشینی نیرو‌های ترکیه برای برگزاری چنین دیداری «غیرقابل قبول» است.

اردوغان گفت: «متاسفانه او خواستار خروج ترکیه از شمال سوریه است. این غیرممکن است، چون ما داریم در آنجا با تروریسم مبارزه می‌کنیم.»

بشار اسد حدود چهار ماه پیش بعد از دیدار با ولادیمر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفته بود که تنها در صورت خروج نیرو‌های ترکیه از شمال سوریه حاضر به دیدار با اردغان است.

سوریه و ترکیه از سال ۲۰۱۱ در پی بروز بحران به تحریک کشور‌های غربی روابطشان را با یکدیگر قطع کردند. ترکیه علاوه بر حمایت از گروه‌های تندرو در سوریه به بهانه «مبارزه با گروه‌های تروریستی» اقدام به اعزام نیروی نظامی به داخل سوریه کرده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار