کد خبر: 1171173
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۹
کرملین روز شنبه گزارش داد، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه با سیریل رامافوزا، همتای آفریقای جنوبی خود در تماس تلفنی درباره همکاری های دوجانبه و تحولات بین‌المللی از جمله توافق صادرات غلات گفت و گو کردند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، دفتر مطبوعاتی کرملین اعلام کرد، پوتین در این گفتگوی تلفنی به همتای آفریقای جنوبی خود گفت که موانع در مقابل صادرات روسیه بر اساس توافق حمل و نقل غلات دریای سیاه همچنان وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری تاس، در این بیانیه آمده است: ولادیمیر پوتین در جریان گفت و گو درباره توافقنامه‌های استانبول تاکید کرد که تعهدات امضا شده میان روسیه و سازمان ملل برای رفع موانع صادرات مواد غذایی و کود معدنی روسیه هنوز محقق نشده است. همچنین هدف اصلی این معامله، یعنی ارسال غلات به کشورهای نیازمند، از جمله کشورهای آفریقا اجرایی نشده است.

به گزارش ایرنا، توافق ابتکار دریای سیاه موسوم به توافق غلات (جولای) ژوئیه گذشته (تیر ۱۴۰۱) در استانبول به امضای ترکیه، سازمان ملل، روسیه و اوکراین رسید. هدف این توافق از سرگیری صادرات غلات از بنادر اوکراین بود که به دلیل جنگ میان روسیه و اوکراین متوقف شده بود.

این توافق از زمان اجرا تاکنون چندین بار تمدید شده است که آخرین بار در ۱۸ مِه (۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲) و به مدت دو ماه بود.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه به تازگی گفته است که کشورش در حال حاضر هیچ دلیلی نمی‌بیند که از تمدید قرارداد صادرات غلات در دریای سیاه حمایت کند.

وزیر خارجه دولت پوتین افزوده است: من نمی‌دانم کسانی که می‌خواهند این طرح دریای سیاه را ادامه دهند، چه استدلالی دارند، زیرا همانطور که گفتم، مدت‌هاست که صادرات غلات اوکراین جنبه تجاری به خود گرفته است.

لاوروف به آمار مرکز هماهنگی مشترک (JCC) در استانبول اشاره کرده است که تمام کشتی‌های تحویل محصولات کشاورزی اوکراین را تحت طرح دریای سیاه ثبت می‌کند. طبق این آمارها باید هر ماه دو کشتی از اوکراین به مقصد کشورهای نیازمند روانه می‌شد ولی حالا تعداد کشتی‌ها به ۹۰ رسیده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار