کد خبر: 1171042
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۶
 ضمن تاکید بر مخالفت اعضای اتحادیه اروپا با پیوستن ترکیه به این نهاد، گزارش داد که شورای اروپا بدون اشتیاق این طرح را بررسی می‌کند و آنکارا هیچ شانسی برای پیوستن به اتحادیه در آینده نزدیک ندارد.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه «المیادین»، روزنامه آمریکایی «پالیتیکو» در گزارشی نوشت که علی‌رغم تحولات جدید و آمادگی مجدد رهبران اتحادیه اروپا برای همکاری با ترکیه، تلاش این کشور برای مبادله موافقتش در پیوستن سوئد به ائتلاف ناتو با عضویت در اتحادیه اروپا «هیچ شانس» موفقیتی ندارد.

آخرین دور اردوغان در سیاست «پرتگاه ژئوپلیتیکی»

در مقدمه گزارش این روزنامه آمریکایی آمده است: چرخش جدیدی که در این هفته از «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه دیدیم، آخرین دور از سیاست «پرتگاه ژئوپلیتیکی» است که توسط او آغاز شده است؛ نشانه بارز در پیش گرفتن این سیاست، این بود که اردوغان حمایتش از تلاش سوئد برای پیوستن به ائتلاف ناتو را با درخواست ترکیه جهت انضمام به اتحادیه اروپا پیوند داد!

المیادین در ادامه نوشت: در حالی که این تغییر موضع اردوغان به عنوان «اقدامی جسورانه و غافلگیرکننده» از سوی ناظران بین‌المللی توصیف شد، پولیتیکو می‌نویسد که «شانسی وجود ندارد ک هپیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا به این زودی اتفاق بیفتد».

المیادین پیش‌تر در گزارشی به تغییر موضع اردوغان اشاره و در تحلیلش نوشته بود که موافقت اردوغان با پیوستن سوئد به ائتلاف ناتو، نشان‌دهنده تغییرات آرام اما محسوس در سیاست خارجی ترکیه است و تحلیل‌ها گویای آن است که روابط آنکارا با مسکو و واشنگتن دچار تحول خواهد شد؛ این روند ناتوبازی آنکارا به معنای دوری از مسکو و نزدیکی به واشنگتن خوانده می‌شود.

اتحادیه اروپا: بررسی در حین بی‌اشتیاقی

روزنامه آمریکایی در ادامه گزارشش می‌نویسد: بسیاری از رهبران و مقامات اتحادیه اروپا پیشنهاد کلی و دقیقی برای رسیدگی جدی به درخواست اردوغان ارائه کردند. آن‌ها اخیراً متعهد شده بودند که راه‌هایی را برای احیای پرونده در حال مرگ الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا بررسی کنند؛ و در این میان همکاری نزدیک‌تری با این کشور داشته باشند تا موضوع پیوستن آنکارا به عنوان یک احتمال جدی دیده شود. اما در واقع، «عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا تقریباً بلافاصله نادیده گرفته شد» و این موضوع، توانست این واقعیت را نشان دهد که در صفوف مخالفان، دلایل متعددی برای رد این عضویت وجود دارد.

در ادامه گزارش پولیتیکو می‌خوانیم: با این حال، اتحادیه اروپا می‌داند که باید با ترکیه که یک همسایه مهم و پل ارتباطی با روسیه، آسیا و خاورمیانه است، همکاری داشته باشد. در حالی که عضویت آنکارا در اتحادیه اروپا روی میز نیست، مقاماتش به این فکر می‌کنند که در چه حوزه‌هایی می‌توانند بیشتر با ترکیه همکاری کنند؛ این همان چیزی است که اردوغان آن را یک پیروزی می‌داند.

براساس تحلیل پولیتیکو، «اگر روند الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا پیشرفت کند، که بعید است، خوب خواهد بود». این روزنامه آمریکایی به نقل از یک مقام سابق کمیسیون اروپا خاطرنشان کرد: «اگر اینطور نشود، اردوغان دلیل دیگری برای دامن زدن به ناسیونالیسم خواهد داشت».

از کودتا تا بحران اقتصادی؛ سدهای آنکارا برای ورود به اروپا

روزنامه آمریکایی درباره دلایل عدم پیوستن ترکیه به اتحادیه تاکنون نوشت: رشته اتفاقاتی نظیر کودتا و بی‌ثباتی اقتصادی و سیاسی موضوع ادغام ترکیه در اتحادیه اروپا را به تاخیر انداخته است. بر اساس آنچه که یک مقام ترکیه‌ای که به طور ناشناس با ما صحبت کرد و به صراحت این تحولات را توصیف کرد، «اگر آن کودتاها نبود، به احتمال زیاد آنکارا تاکنون عضو اتحادیه اروپا شده بود».

پالیتیکو همچنین درباره مذاکراتی که هفته آینده وزرای خارجه اتحادیه اروپا در این خصوص آغاز می‌کنند، گزارش داد: پیش از این مذاکرات، دستگاه دیپلماسی در اتحادیه اروپا در یادداشتی (سند) نظرات خود را درباره پیوستن ترکیه ارائه کرده است که توسط اعضای روزنامه ما مشاهده شد. می‌توانیم اعلام کنیم که «طرح پیشنهاد عضویت ترکیه، طرحی بی‌روح است و این واقعیت که [عدم استقبال اتحادیه از پیوستن آنکارا] به این زودی تغییر نخواهد کرد».

براساس گزارش خبرنگاران پالیتیکو از مشاهدات خود از این سند آماده است: با این حال، این یادداشت نشان می‌دهد که عملیات نظامی روسیه در اوکراین «اهمیت ژئوپلیتیک ترکیه را افزایش داده است»، و می‌افزاید که اتحادیه اروپا در یک محیط باثبات و امن در شرق مدیترانه، منفعت راهبردی دارد و این موضوع می‌تواند جایگاه ترکیه را برای اتحادیه اروپا ارتقا دهد.

در ادامه تحلیل پالیتیکو از یادداشت اتحادیه اروپا همچنین آمده است که ترکیه نیز می‌خواهد اتحادیه اروپا را درگیر و شریک مسائل خود کند و علی‌رغم سیاست‌هایی که ترکیه را در سال‌های اخیر از اتحادیه اروپا دور کرده است، این کشور اصرار دارد که پیوستن به اتحادیه اروپا یک هدف راهبردی برای آنکارا است. بر اساس این سند و تفاهم‌نامه اروپایی، «یکی از گزینه‌هایی که اصولاً از سوی اتحادیه در حال بررسی است، فعال کردن مجدد توافق اتحادیه گمرکی بین اروپا و ترکیه است». به طوری که اتحادیه گمرکی تجارت بین دو شریک را تسهیل کند، اما این توافق نیاز مبرمی به مدرن سازی دارد تا توافقی به‌روز و منعکس کننده تغییرات در فناوری و زنجیره تامین جهانی باشد.

تفاوت سقف‌ آرزوهای آنکارا با اروپا؛ یکی ویزا، دیگری گفت‌وگو

در ادامه گزارش تحلیلی پالیتیکو آمده است که با این حال، هدف مقدس برای ترکیه «لغو ویزا» است که به شهروندان ترکیه اجازه سفر بدون روادید به قاره اروپایی برای دوره‌های طولانی را می‌دهد و رهایی شهروندان ترکیه از فرآیند سختی است که باید برای ورود به اتحادیه اروپا طی کنند.

در بخش دیگری از گزارش پالیتیکو درباره سند و یادداشت اتحادیه اروپا برای پیوستن ترکیه به این نهاد غربی آمده است که در این سند به احتمال دیگری نیز اشاره شده و آن احیای به اصطلاح «گفت‌وگو بین اتحادیه اروپا و ترکیه» است که از سال ۲۰۲۱ تاکنون به حالت تعلیق درآمد. ​طبق تحلیل و ارزیابی پالیتیکو، آغاز مجدد چنین گفت‌گوهایی در سطح بالا ممکن است «عملیات عرضه مباحث آسانی به رهبران اتحادیه اروپا» باشد. به نوشته این روزنامه آمریکایی، این گفت‌وگوها به اتحادیه اروپا اجازه می‌دهد تا بدون تعصب به احتمال عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا فکر کرده و کانال‌هایی را برای ارتباط بهتر با اردوغان باز کند.

روزنامه آمریکایی پالیتیکو در بخش پایانی گزارش خود نتیجه می‌گیرد که در همه موارد اشاره شده هر دو طرف، چه ترکیه و چه اتحادیه اروپا درباره پیوستن آنکارا به این نهاد غربی می‌دانند که «خواه و ناخواه در یک مانور دیپلماتیک گیر کرده‌اند و هر دو به مانور برای نفوذ ادامه خواهند داد».

پیش از پالیتیکو، روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» هم گزارشی درباره تلاش ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا منتشر کرده و نوشت: رئیس‌جمهور اردوغان در اقدامی تاکتیکی که معنای آن اولویت دادن به اقتصاد است، روابط خود با غرب را از نو تنظیم خواهد کرد؛ موافقت ترکیه با پیوستن سوئد به ائتلاف ناتو با ابراز خرسندی و رضایت اعضای ناتو مواجه شد. این موضوع اردوغان، آخرین تصمیم از مجموعه تصمیماتی بود که تنش‌ها را بین آنکارا و غرب آرام کرده است. یکی از نشانه‌های آرام شدن این وضعیت، دیدار «چارلز میشل» رئیس شورای اروپا و اردوغان بود که طی آن دو طرف پس از آن که شورای اروپا خواستار ازسرگیری مذاکرات در مورد پیوستن آنکارا به اتحادیه اروپا شد، توافق کردند که به دنبال همکاری نزدیک‌تر باشند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار