کد خبر: 1170995
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۵
افزایش فروش نفت ایران به رغم تحریم‌های گسترده آمریکا علیه جمهوری اسلامی که نشانگر ناکارآمدی این تحریم ها است، قانونگذاران حزب جمهوریخواه را نگران کرده و فشار بر دولت بایدن را به همراه داشته است.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، یک گروه از سناتورهای جمهوریخواه با ابراز نگرانی از تداوم فروش نفت ایران به رغم تحریم‌های ایالات متحده خواهان این هستند که دولت جو بایدن کار بیشتری برای توقف صادرات انرژی ایران بویژه به چین انجام دهد.

۸ تن از سناتورهای آمریکایی در نامه‌ای به آنتونی بلینکن وزیر خارجه و جنت یلن وزیر خزانه داری آمریکا از دولت خواستند استراتژی را ارائه دهد تا جلوی حمایت صنعت پتروشیمی ایران از فعالیت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی این کشور را بگیرد.

مارکو روبیو و جیم ریش در راس تنظیم کنندگان این نامه، به وزیران کابینه آمریکا گفتند که تحریم‌های بیشتری علیه اشخاص و نهادهای چینی که در تجارت نفت و پتروشیمی ایران دخیل هستند، اعمال کند.

این سناتورها مدعی شدند که انجام این کار حکومت ایران را از درآمدهای قابل توجه که برای آسیب زدن به منافع آمریکا استفاده می‌شود، محروم می‌نماید.

صادرات نفت خام ایران در سال ۲۰۲۳ به بالاترین سطح خود از زمان خروج دولت پیشین آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ رسید. ماه گذشته تهران حدود ۳ میلیون بشکه در روز نفت خام برداشت کرده است.

آمریکا با خروج از برجام و تحریم صنعت نفت ایران به دنبال به صفر رساندن صادرات نفت بود؛ موضوعی که اگرچه هیچ‌وقت به واقعیت تبدیل نشد، اما صادرات نفت ایران را به‌شدت کاهش داد و حتی در روزهایی صادرات نفت به حدود ۲۰۰ هزار بشکه در روز رسید.

مقام های آمریکایی ادعا می کنند که ایران از طیف وسیعی از تاکتیک‌های فرار (از جمله شبکه ای از واسطه ها و انتقال کشتی به کشتی در آب های آزاد) برای دور زدن تحریم‌ها و پنهان کردن محموله‌های مقصد به چین استفاده می‌کند.

جمهوری خواهان سنا در نامه خود نوشتند که دولت بایدن در اجرای تحریم ها کند بوده است، و "درآمدی بادآورده" برای ایران ایجاد کرده است.

مقام‌های ایالات متحده اصرار دارند که فشار بر ایران را ادامه می‌دهند و در این راه به مجازات‌های مالی در رابطه با انتقال نفت ایران اشاره می‌کنند که آخرین آن در مارس ۲۰۲۳ شبکه‌ای از شرکت‌های فعال در هنگ کنگ، سنگاپور و امارات متحده عربی را هدف قرار داد.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شده است که این کشور به شدت اجرای تحریم‌ها علیه ایران از جمله آنهایی که مرتبط با تجارت نفت و پتروشیمی ایران هستند را ادامه می‌دهد.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار